Probleme pentru marile lanțuri de magazine care refuză să se retragă din Rusia. Au vânzări mai mici în Polonia

25 Mart. 2022, 10:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
25 Mart. 2022, 10:35 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Consumatorii din Polonia, cea mai mare economie din Europa de Est, încep să întoarcă spatele retailerilor străini care au decis să rămână în Rusia după invadarea Ucrainei. Datele privind tranzacţiile cu cardul arată că ritmul de creştere a vânzărilor începe să încetinească în cazul lanţurilor de magazine care continuă să fie prezente în Rusia la o lună de la debutul invaziei în Ucraina.

Așadar, vânzările în magazinele din Polonia ale acestor companii au scăzut, a declarat joi premierul polonez Mateusz Morawiecki, citând datele de care dispune Executivul de la Varşovia. Deşi Morawiecki nu a dezvăluit numele companiilor, o serie de retaileri francezi, precum Auchan şi Leroy Merlin, au fost vizate de campanii de boicotare pe social media.

„Asta arată cum oamenii obişnuiţi, mai mult decât corporaţiile, înţeleg faptul că momentul actual este unul excepţional. Decenţa cere luarea de acţiuni care implică pierderi”, a spus joi premierul polonez Mateusz Morawiecki, potrivit Bloomberg.TVN, cel mai mare post privat de televiziune din Polonia, a anunţat săptămâna trecută că suspendă acordul de sponsorizare cu Leroy Merlin, iar postul public de radio Polskie Radio nu mai difuzează clipurile publicitare ale aceluiaşi retailer. De asemenea, Guvernul de la Varşovia analizează ideea unei taxe speciale pentru companiile multinaţionale care refuză să se retragă din Rusia.

Boicot și glume pe seama magazinelor care nu pleacă din Rusia

Polonia a acceptat peste două milioane de refugiaţi ucraineni de la debutul invaziei ruseşti. Datele privind tranzacţiile cu cardul publicate de grupul bancar PKO Bank Polski SA arată că ritmul de creştere a vânzărilor începe să încetinească în cazul lanţurilor de magazine care sunt în continuare prezente în Rusia la o lună de la debutul invaziei Ucrainei.

Vânzările în magazinele din această ţară cu 38 de milioane de locuitori au crescut cu 8,9% anul trecut, faţă de un avans mediu de 2,6% în UE ca întreg, arată datele Eurostat. Așadar, scăderea vânzărilor în aceasta țară ar însemna pierderi semnificative pentru retaileri.

Pentru a controla pagubele, echipele manageriale întreprind diverse măsuri. Leroy Merlin care are 75 de magazine în Polonia şi 112 în Rusia, a informat că ajută refugiaţi ucraineni, inclusiv 300 de angajaţi ai subsidiarei din Ucraina şi familiile lor.

Divizia din Polonia a grupului francez Danone SA a cerut companiei mamă şi întregii industrii să adopte „decizii mai curajoase” cu privire la Rusia. Chiar dacă gigantul alimentar francez a oprit investiţiile şi livrările de produse non-esenţiale, precum apa îmbuteliată Evian şi alternativa la iaurt pe baza de soia Alpro, în continuare Danone vinde în Rusia produse lactate şi alimente pentru bebeluşi.

Diviziile locale ale Auchan, Decathlon şi Leroy Merlin nu au dezvăluit care sunt vânzările lor în Polonia de la debutul invaziei ruseşti.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII