Nenorocirea care lovește agricultorii moldoveni! Prețurile la fertilizanți sar în aer

12 Mai 2022, 16:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Mai 2022, 16:13 // Actual //  bani.md

Banca Mondială estimează că prețul fertilizanților ar putea crește cu 70% în anul 2022. Principalele cauze a scumpirilor sunt creștere bruscă a costurilor de producție, întreruperile aprovizionării din Rusia și Belarus și extinderea restricțiilor la export impuse de China.

Indicele prețurilor la îngrășăminte a crescut cu aproape 10% în primul trimestru al anului 2022, urmând tendința de anul trecut, când prețurile la îngrășăminte au crescut cu 80%  din cauza întreruperilor lanțurilor de aprovizionare și a restricții comerciale din China. Se estimează că prețurile la îngrășăminte vor crește cu aproape 70% în 2022, înainte de a scădea în 2023”, arată raportul Băncii Mondiale „Commodity Markets Outlook”.

Creșterea prețurilor care a început anul trecut reflectă, de asemenea, contracția producției ca răspuns la creșterea prețurilor mărfurilor și la politicile comerciale restrictive. Producția a scăzut drastic în Europa din cauza creșterii prețurilor la gaze naturale.

Prețurile la îngrășămintele fosfatice, conform Băncii Mondiale, au crescut cu 11% în primul trimestru al anului 2022, ceea ce a fost influențat, printre altele, de creșterea prețului la amoniac și sulf. Rusia – cel mai mare exportator atât de sulf, cât și de amoniac – se confruntă cu probleme logistice din cauza conflictului din Ucraina, care afectează negativ întregul lanț global de aprovizionare, se arată în raport. China, care reprezintă până la 30% din totalul comerțului cu fosfați, a impus o interdicție asupra exportului acestui produs până în iunie 2022. Rusia a extins interdicția privind exportul de nitrat de amoniu în afara Uniunii Vamale.

Prețurile îngrășămintelor cu fosfat aproape s-au dublat în 2021. Se estimează că prețurile vor crește cu încă 50% în 2022 și apoi vor scădea în 2023 dacă se lansează noi capacități în țările în curs de dezvoltare și se ridică măsurile restrictive. Pe lângă reducerea costurilor de producție, perspectiva depinde dacă China reia exporturile după luna iunie”, se mai spune în informația Băncii Mondiale.

Prețurile potasiului în primul trimestru al anului 2022 au crescut cu aproape 80%. Autorii documentului leagă acest lucru și de evenimente geopolitice.

În plus, de la 1 februarie 2022, Lituania a interzis tranzitul potasiului din Belarus prin intermediul căilor sale ferate. Se preconizează că în 2022 prețurile potasiului vor fi în medie de 1,5 ori mai mari decât în ​​2021 și vor rămâne ridicate în 2023 dacă livrările din Rusia și Belarus nu revin pe piața mondială”, mai spune Banca Mondială.

Autoritățile Republicii Moldova se atestă o criză a fertilizanților. Or, la începutul lunii mai, prim-ministra Natalia Gavrilița i-a cerut ministrului Agriculturii, Viorel Gherciu să trimită o scrisoare UE pentru a solicta ajutor sub formă de fertilizanți.

În ponderea costurilor agricultorilor fertilizanții au o pondere de 20%.

După războiul Federației Ruse în Ucraina, livrările fertilizanților în Republica Moldova au fost stopate, iar autoritățile încearcă să identifice soluții.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală