DOC Camioanele stau la vamă 4-5 zile. Transportatorilor le-a ajuns cuțitul la os și apelează la Președinție și Guvern

31 Mai 2022, 13:29
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
31 Mai 2022, 13:29 // Actual //  bani.md

Șoferii de TIRuri susțin că petrec chiar și 4-5 zile la vamă pentru efectuarea procedurilor vamale. Transportatorii de mărfuri se adresează Maiei Sandu, Nataliei Gavrilița și lui Andrei Spînu, pentru a pune în discuție și a soluționa problema la nivel de conducere a Republicii Moldova și României.

Într-o scrisoare adresată conducerii țării, Uniunea Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova (UTD) și Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) informează despre faptul că probleme similare au existat și anterior, însă s-au agravat după invazia Rusiei în Ucraina. Conform lor, situația creează cheltuieli suplimentare, duce la imposibilitatea respectării timpului de muncă și odihnă a șoferilor, dar și pune în pericol exportul produselor perisabile.

Conform scrisorii, până la 24 februarie timp de așteptarea a camioanelor la vamă constituia circa 48 de ore. Actualmente acesta este de 2,5 ori mai mare și ajunge chiar și la cinci zile.

„Asociația AITA și Asociația Patronală UTD solicită de urgență punerea în discuție la nivel înalt cu autoritățile române a problemei date, în vederea identificării unor soluții imediate de fluidizare a traficului pentru operatorii de transport rutier internațional de mărfuri, în contextul traversării frontierei moldo-române”, transmit responsabilii.

576444357 Scrisoarea Transportatorilor Adresată Conducerii RM by Victor Ursu on Scribd

Amintim că, la început de aprilie transportatorii moldoveni comunicau că trebuie să aștepte zeci de ore la vamă pentru a trece procedurile de control. Potrivit lor, uneori chiar și 300 de vehicule stau în rând. Aceștia precizau că problema există de mai mult timp, însă s-a intensificat în contextul războiului din Ucraina. La rândul lor, responsabilii români afirmau că lucrează la capacități maxime, dar nu pot face față fluxului.

Declarațiile vs acțiunile autorităților

Actualmente, România este unica țară prin care mărfurile pot fi  transportate terestru către piața externă, în timp ce zeci de camioane stau în rând, iar șoferii așteaptă ca angajații Serviciului Vamal să realizeze procedurile necesare și speră să ajungă în timp util la destinații. Anterior, reprezentanții Serviciului Vamal au confirmat că problema la trecerea frontierei începe peste Prut. Bunăoară, la Sculeni vameșii români nu fac față fluxului mare de transportatori de mărfuri, iar autoritatea din Republica Moldova le recomandă șoferilor să opteze pentru alte puncte de trecere a hotarului.

Pe de altă parte, vameșii români afirmă că lucrează la capacitatea maximă, însă infrastructura pe care o au nu le permite să își optimizeze activitatea, iar autoritățile de peste Prut spun că de la începutul invaziei ruse în Ucraina, infrastructura românească, portuară, feroviară, rutieră sau aeriană oferă căi vitale de transport pentru tranzitul bunurilor şi materiilor de primă necesitate. Problema a fost discutată la început de aprilie și de Adina Vălean – comisarul european pentru Transporturi, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina – Mustafa Nayyem şi ministrul moldovean al Infrastructurii – Andrei Spînu și ministrul român al Transporturilor Sorin Grindeanu. Cei trei au vorbit despre soluțiile pe care România le oferă, iar oficialul de la București puncta că „liberalizarea transportului rutier de mărfuri pentru Republica Moldova şi Ucraina pentru toate categoriile de mărfuri (direct, tranzit, țară terță) reprezintă o altă variantă pe care o oferim”.

La mijlocul lunii mai, Vamal recomandă transportatorilor, care intenționează să traverseze hotarul cu camioane fără marfă să se deplaseze către posturile vamale de la Cahul sau Costești. De asemenea, la ieșirea din țară a autovehiculelor cu marfă care dețin statutul AEO, șoferilor li se recomanda să traverseze frontiera pe la aceleași posturi, însă să le evite dacă produsele pe care le transportă necesită control fitosanitar, deoarece acolo nu sunt prezenți reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor.

În același timp, Natalia Gavrilița anunța că produsele care se alterează mai ușor vor avea proceduri simplificate de control. Aceasta ofere asigurări că autoritățile colaborează cu responsabilii români pentru a soluționa problema, însă deocamdată rândurile de camioane mai stau la vamă, iar șoferii au de așteptat ore în și până le vine rândul să treacă de controalele stabilite.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

17 Nov. 2025, 17:54
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Grîu Tatiana
17 Nov. 2025, 17:54 // Bănci şi Finanţe //  Grîu Tatiana

Dolarul american, considerat mult timp coloana vertebrală a finanțelor globale, își pierde treptat dominanța. Potrivit datelor Fondului Monetar Internațional (FMI), ponderea dolarului în rezervele valutare globale a scăzut la puțin peste 56% la mijlocul anului 2025, cel mai scăzut nivel în ultimele decenii, după ce la începutul secolului depășea 70%.

Experții Best Brokers subliniază că această scădere nu înseamnă că dolarul se prăbușește, ci reflectă o diversificare tot mai accentuată a rezervelor băncilor centrale. În ultimele decenii, băncile au adăugat euro, yen, aur și alte monede pentru a-și diminua riscurile, pe fondul tensiunilor geopolitice și a sancțiunilor americane care au demonstrat cât de mult poate fi folosit dolarul ca instrument politic și economic.

În paralel, alte monede și-au consolidat poziția: euro a crescut de la 18% la peste 21%, iar lira sterlină a ajuns la 4,8% din rezervele globale. Monedele netradiționale, inclusiv yuanul chinezesc, dolarul canadian și australian, au ajuns la o pondere de 22,5% în 2025, dublu față de 2000, semnalând o tendință clară de diversificare.

Factorii principali care au influențat scăderea dolarului includ criza financiară globală din 2008, pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și retorica de dedolarizare promovată de unele țări emergente. Experții Bitfinex și Noelle Acheson, autoarea cărții „Crypto Is Macro Now”, susțin că investitorii și băncile centrale devin mai precauți și caută alternative mai stabile pentru rezervele lor.

Deși dolarul își menține poziția dominantă, analistii avertizează că această scădere discretă, dar constantă, poate marca începutul unei reconfigurări a sistemului financiar global.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII