Hrăpărețul Șor, îngenunchiat de Consiliul Concurenței. L-au ars cu o amendă de milioane

20 Iun. 2022, 12:51
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Iun. 2022, 12:51 // Actual //  bani.md

Consiliul Concurenței a amendat compania „Avia Invest” SRL (operatorul Aeroportului Internațional Chișinău) cu 31,21 miloane lei pentru că nu a executat la timp decizia anterioară a Consiliului din 2020 care a constatat practici abuzive în raport cu altă companie.

Consiliul Concurenței a constatat două practici abuzive implementate de „Avia Invest” SRL în raport cu întreprinderea „MGH Ground Handling” SRL (una din întreprinderile care prestează servicii de handling la sol în cadrul Aeroportului Internațional Chișinău).

Aceste practici s-au manifestat prin: 1) impunerea inechitabilă şi nejustificată a termenului de valabilitate a contractului de locațiune și 2) prin aplicarea diferențiată a tarifelor pentru prestarea serviciilor de locațiune întreprinderilor de handling la sol.

Pentru încălcările comise, Consiliul Concurenței a sancționat în 2020 compania „Avia Invest” SRL cu 31,63 milioane lei și a obligat „Avia Invest” SRL, până la sfârșitul anului 2020, să înlăture încălcările constatate și să informeze Consiliul Concurenței despre executarea acestor obligații până la la sfârșitul anului 2020.

De asemenea, Consiliul Concurenței a decis că va aplica din 01.01.2021, penalitatea cu titlu cominatoriu în mărime de 5 % din cifra de afaceri zilnică medie realizată în anul anterior sancționării, pentru fiecare zi de întârziere a executării în termen a obligațiilor prescrise în Decizia din 17.09.2020.

Urmare a monitorizării executării acelei Deciziei, Consiliul Concurenței a constatat că „Avia Invest” SRL, în perioada 01.01.2021-31.12.2021, nu a executat obligația prescrisă în ceea ce privește încetarea comiterii încălcării cu privire la aplicarea diferențiată a tarifelor pentru prestarea serviciilor de locațiune întreprinderilor de handling la sol.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între societatea pe acțiuni Habarovski Aeroport și holdingul Kolomenski Zavod.

Ambii fondatori erau din Rusia și în spatele lor aparent se aflau două grupări oligarhice. La Kolomenskii Zavod coproprietar era Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean (locul 154 în topul Forbes 2013 al celor mai bogați ruși). Doar că deja pe 30 august 2013 acesta nu mai era asociat la Avia Invest, locul fiind luat de compania Komaksavia din Moscova,

În același timp, în șase ani de când a luat în concesiune Aeroportul, firma Avia Invest SRL și-a schimbat de câteva ori proprietarii.

Aerportul a trecut prin mâna mai multor acționari din zone off shore, ca într-un final beneficiar al acestui proiect să devină fugarul Ilan Șor, acuzat de delapidarea Băncii de Economii, Unibank și Banca Socială.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

12 Apr. 2025, 11:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
12 Apr. 2025, 11:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Fostul ministru al Energiei, Victor Parlicov, avertizează că Republica Moldova se îndreaptă inevitabil spre reluarea achiziției de energie electrică de la centrala de la Cuciurgan, după ce alternativele promise de autorități nu s-au materializat. În cadrul unei emisiuni la Rlive, Parlicov a criticat lipsa de acțiune a guvernului în ceea ce privește implementarea soluțiilor tehnice deja aprobate.

„După ce Gazprom singur a renunțat la furnizarea de gaz în stânga Nistrului de la 1 ianuarie, care mai este sensul să înaintăm condiționalități care nu sunt respectate? Mă refer la repornirea industriei din stânga Nistrului. Vedem că a revenit perioada caldă, dar volumele de gaz livrate în stânga Nistrului sunt aceleași”, a declarat Parlicov.

Potrivit acestuia, în absența unor progrese concrete privind instalarea surselor alternative de generare electrică, Moldova nu are decât o singură opțiune viabilă pe termen scurt: revenirea la energia de la MGRES – centrala de la Cuciurgan, controlată de regimul separatist de la Tiraspol.

„Următorul pas, în lipsa unei soluții, e clar: decizia CSE din 16 ianuarie prevedea instalarea unei turbine pe gaz și a unor motoare cu ardere internă, cu o capacitate totală de 100 MW. Nu s-a făcut absolut nimic. Soluția există, din punct de vedere tehnic este posibilă, iar din punct de vedere financiar putea fi rezolvată cu sprijinul UE. Și totuși, autoritățile nu au făcut nimic. Mesajul este clar: deși nu avem alte opțiuni, vom reveni la Cuciurgan”, a punctat fostul ministru.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!