VIDEO Canicula și restricțiile de trafic sunt de vină! Serviciul Vamal explică de ce avem iar rând de TIR-uri la vamă

04 Iul. 2022, 15:10
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Iul. 2022, 15:10 // Actual //  bani.md

Rândurile de camioane la hotar, formate în weekend, se datorează caniculei, potrivit Serviciului Vamal. Responsabilii din cadrul autorității ne-au comunicat că șoferii de TIR preferă să pornească la drum dimineața, din cauza restricțiilor de circulație impuse în contextul temperaturilor ridicate.

Așadar, rândurile se formează în prima parte a zilei. Ulterior, se verifică actele și mărfurile, iar șoferii traversează punctele de control, până seara fiind fluidizat traficul.

„Suntem în perioada caniculară, când este restricționată circulația pe traseele naționale. În mare parte, șoferii pornesc la drum la 5-6 dimineața. Din acest considerent, dimineața sunt mai multe camioane. Pe parcursul zile sunt procesate și este permisă trecerea. Dacă vedeți informația pe care am plasat-o în aceeași zi, seara, nu era nici un mijloc de transport. Transportatorii aleg ora convenabilă și se apropie la postul vamal. Noi de fiecare dată sugerăm să acceseze pagina web sau să ne telefoneze la Centrul unic de apel, să se informeze care sunt posturi mai puțin aglomerate și să opteze pentru ele”, a declarat pentru Realitatea Serviciul Vamal.

Precizăm că luni, 4 iulie, autoritățile au anunțat că la Sculeni staționează circa 100 de camioane, iar șoferii erau îndemnați să opteze pentru Leușeni și Costești, unde se atestă trafic minim a vehiculelor de mare tonaj. Responsabilii punctau că actualmente punctul de control se află în proces de modernizare și renovare, iar capacitatea maximă de procesare este de până la 120 de vehicule zilnic.

În weekend, la adresa redacției Realitatea au parvenit imagini de la Leușeni, unde staționau zeci de vehicule de mare tonaj. Secvențe video similare au apărut în spațiul public și săptămâna trecută, iar problema șoferilor nu este una nouă.

Anterior, transportatorii petreceau câte 48 de ore în vamă, iar după izbucnirea războiului în Ucraina timpul de așteptare a ajuns chiar și la cinci zile. Mai mult, s-a înregistrat și un caz de deces în rândul conducătorilor de vehicule care așteptau controalele.

Realitatea a abordat de mai multe ori subiectul, iar presa de peste Prut a vizitat punctele de control și a discutat cu șoferii și oficialii. Autoritățile române afirmau că nu pot schimba situația peste noapte, menționând că există probleme de infrastructură.

În iunie, transportatorii au adresat o scrisoare conducerii Republicii Moldova, cerând soluționarea chestiunii la nivel înalt, în colaborare cu Bucureștiul. Situația părea să se îmbunătățească după ce Natalia Gavrilița și Nicolae Ciucă au convenit despre implementarea vămuirii comune, însă acum două săptămâni au început să apară noi informații despre rândurile de camioane de la frontieră.

Realitatea Live

17 Nov. 2025, 17:54
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Grîu Tatiana
17 Nov. 2025, 17:54 // Bănci şi Finanţe //  Grîu Tatiana

Dolarul american, considerat mult timp coloana vertebrală a finanțelor globale, își pierde treptat dominanța. Potrivit datelor Fondului Monetar Internațional (FMI), ponderea dolarului în rezervele valutare globale a scăzut la puțin peste 56% la mijlocul anului 2025, cel mai scăzut nivel în ultimele decenii, după ce la începutul secolului depășea 70%.

Experții Best Brokers subliniază că această scădere nu înseamnă că dolarul se prăbușește, ci reflectă o diversificare tot mai accentuată a rezervelor băncilor centrale. În ultimele decenii, băncile au adăugat euro, yen, aur și alte monede pentru a-și diminua riscurile, pe fondul tensiunilor geopolitice și a sancțiunilor americane care au demonstrat cât de mult poate fi folosit dolarul ca instrument politic și economic.

În paralel, alte monede și-au consolidat poziția: euro a crescut de la 18% la peste 21%, iar lira sterlină a ajuns la 4,8% din rezervele globale. Monedele netradiționale, inclusiv yuanul chinezesc, dolarul canadian și australian, au ajuns la o pondere de 22,5% în 2025, dublu față de 2000, semnalând o tendință clară de diversificare.

Factorii principali care au influențat scăderea dolarului includ criza financiară globală din 2008, pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și retorica de dedolarizare promovată de unele țări emergente. Experții Bitfinex și Noelle Acheson, autoarea cărții „Crypto Is Macro Now”, susțin că investitorii și băncile centrale devin mai precauți și caută alternative mai stabile pentru rezervele lor.

Deși dolarul își menține poziția dominantă, analistii avertizează că această scădere discretă, dar constantă, poate marca începutul unei reconfigurări a sistemului financiar global.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII