Condiții mai bune pentru deplasarea cu transportul public. În raionul Ungheni sunt instalate 146 de stații de așteptare

14 Iul. 2022, 17:00
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
14 Iul. 2022, 17:00 // Actual //  MD Bani

Peste 60 de mii de oameni din raionul Ungheni care utilizează zilnic transportul public urban și interurban vor avea parte de condiții mai bune și mai sigure de deplasare. 146 de stații moderne de așteptare, dotate cu sisteme inteligente de informare a călătorilor privind timpul de așteptare și traseele transportului public sunt în proces de instalare și amenajare în nouă localități ale raionului. Inițiativa face parte din proiectul „Cooperare intercomunitară pentru condiții mai bune de transport public în comunitățile raionului Ungheni”, implementat de programul Comunitatea Mea – un proiect al USAID Moldova în domeniul guvernării locale. Proiectul este realizat în parteneriat cu primăria municipiului Ungheni și 8 localități învecinate, cu suportul financiar al USAID și al Consiliului Raional Ungheni.

Cele cinci tipuri de stații vor fi instalate în municipiul Ungheni, satele Unțești, Cetireni, Costuleni și comunele Florițoaia Veche, Mănoilești, Pîrlița, Valea Mare și Zagarancea. În cadrul proiectului, 106 de stații vor fi amenajate în municipiul Ungheni, 40 – în cele 8 localități administrativ-teritoriale din raion și cel puțin 20 de unități de transport vor fi dotate cu sistem GPS.

Alexandru Ambros, primarul orașului Ungheni: „Ne-am propus să inițiem un proiect de cooperare intercomunitar, cu scopul de a crea infrastructura necesară anume pentru stațiile de așteptare a transportului public. Este un proiect așteptat de oameni, pentru că șoferii opreau oriunde, pasagerii urcau din locuri neamenajate corespunzător și nesigure. Această inițiativă este tocmai potrivită, datorită faptului că a conectat aceste localități, iar oamenii se vor putea deplasa mai ușor, mai organizat și mai sigur.”

Daniel Șerban, Programul  Comunitatea Mea: „Ne bucurăm că putem susține parteneriatul dintre primăria municipiului Ungheni și cele 8 localități învecinate, care și-au propus să implementeze proiectul intercomunitar de îmbunătățire a serviciului de transport public din regiune. Este un proiect care va crea condiții mai bune de călătorie pentru cetățeni, dar și un exemplu de bune practici pentru alte localități din Moldova care își propun să regionalizeze serviciile publice.”

Fiecare stație amenajată va avea afișat un grafic de circulație a rutelor urbane și interurbane, semnalizatoare corespunzătoare, iar la zece dintre ele vor fi instalate panouri electronice de afișaj. Pentru a monitoriza transportul public, cetățenii vor putea accesa o aplicație care va oferi informații în timp real despre locul unde se află mijloacele de transport, iar rutele urbane și interurbane vor fi dotate cu sisteme de navigație.

Andrei Rodicov, primarul satului Costuleni, Ungheni: „În Costuleni aveam stații de așteptare, dar nu erau suficiente și nu acopereau întreg teritoriul localității, oamenii fiind nevoiți să parcurgă distanțe lungi până la punctul de oprire a transportului public. Instalarea stațiilor va aduce un grad sporit de confort pentru cetățeni, cu condiții de așteptare mai bune, iar datorită acestui parteneriat, va crește transparența actului de guvernare locală, vom consolida serviciile publice,  vom moderniza infrastructura și vom facilita libera circulație.”

Valentina Grosu, primara comunei Mănoilești, Ungheni: „Din componența comunei Mănoilești fac parte patru sate, iar prin intermediul acestui program am avut posibilitatea de a instala 6 stații de așteptare. Noi suntem deschiși să ne implicăm în proiecte care susțin dezvoltarea economică și socială a comunității, pentru că doar împreună, unindu-ne eforturile, putem dezvolta inițiative cu impact. Susținem conexiunea intercomunitară dintre primării, pentru că avem o cooperare bună și credem că cele mai eficiente proiecte sunt cele care conectează mai mulți actori capabili să îmbunătățească condițiile de viață ale cetățenilor.”

Noile stații de așteptare vor oferi posibilitatea călătorilor de a fi informați despre timpul de așteptare și traseul mijloacelor de transport, dar și despre respectarea graficului de circulație de către prestatorii de servicii pentru deplasare.

Elena Chilat, locuitoare a orașului Ungheni: „Anterior, transportul public oprea oriunde își doreau călătorii. Acum, datorită acestor stații, microbuzele și autobuzele opresc doar în locurile speciale de așteptare. În plus, în cazul condițiilor climatice nefavorabile, avem unde să ne adăpostim.”

Ghenadie Potgolie, locuitor al orașului Ungheni: „Acum, cu stațiile noi, lucrurile s-au schimbat. Putem planifica mai bine călătoriile, oamenii sunt mai responsabili cu privire la securitatea lor și nu așteaptă transportul public în locuri neamenajate. Sperăm să fie păstrate și să ne bucurăm de acest confort pentru o perioadă îndelungată.”

În cadrul acestui proiect, implementat cu sprijinul USAID, cu suportul Guvernului Statelor Unite, prin intermediul Programului Comunitatea Mea, autoritățile își propun consolidarea cooperării intercomunitare, îmbunătățirea serviciilor de transport pentru cetățeni prin sporirea fluxului de călători și interconexiunea dintre cele 9 localități implicate în program. Astfel, călătorii vor aștepta transportul public doar în locurile special amenajate, vor beneficia de condiții optime, comoditate și protecție pe timp de ploaie, furtună, arșiță, iar mamele cu copii vor beneficia de facilități precum pante și bănci.

Proiectul „Cooperare intercomunitară pentru condiții mai bune de transport public în comunitățile raionului Ungheni” a fost inițiat în anul 2019, prin intermediul Programului Comunitatea Mea, cu suportul Guvernului Statelor Unite, iar lucrările de dare în exploatare urmează a fi finalizate în toamna anului 2022.

Comunitatea Mea este programul principal al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională/USAID în Moldova în domeniul guvernării locale și are scopul de a susține autoritățile publice locale din Moldova în realizarea unei guvernări mai eficiente, mai transparente și mai responsabile față de cetățeni. Implementat de IREX, programul colaborează cu 90 de primării, care beneficiază de instruiri și asistență tehnică pentru a putea îmbunătăți serviciile publice, implica activ cetățenii în guvernarea locală și dezvolta comunitățile rurale.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală