10 lucruri pe care trebuie să le iei în considerare înainte să îți cumperi o mașină electrică. Nouă, sau la mâna a doua

09 Sept. 2022, 08:40
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Sept. 2022, 08:40 // Actual //  bani.md

Achiziția unei mașini electrice este, din anumite puncte de vedere, diferită de cea a unui vehicul normal. Dacă îți dorești să faci acest pas, acum este momentul potrivit.
În primul rând, prețul combustibilului a crescut considerabil. Un alt motiv este că acum există varietate, aproape fiecare producător mare de mașini având și un model electric.
Pe de altă parte, ar trebui să iei în calcul o serie de factori înainte de a cumpăra o mașină electrică, potrivit hotcars.com.

1. Tipul mașinii electrice

Există mai multe tipuri de mașini electrice și ar trebui să te documentezi în privința fiecăreia înainte de a face o alegere. Primul tip este cel al vehiculelor electrice cu baterie, care sunt alimentate exclusiv cu energie electrică. Există și vehicule electrice hibride plug-in, care combină electricitatea și motorul tradițional cu ardere internă. Odată ce ai ales tipul de transmisie electrică dorită, următorul pas este să alegi modelul care se potrivește nevoilor tale.

2. Nouă sau la mâna a doua?

Când cumperi o mașină electrică, cea mai bună variantă este să optezi pentru una nouă dacă îți permiți. În acest fel te vei asigura că totul este în stare perfectă, în special acumulatorul. Dacă totuși nu îți permiți, există, desigur, mașini electrice bune și la mâna a doua, dar este ideal ca un profesionist să o verifice înainte ca să se asigure că toate sistemele funcționează corect și că bateria este bună.

3. Cu banii jos sau în leasing?

Principalul avantaj în a cumpăra o mașină electrică este că poți profita de o serie de beneficii fiscale și stimulente de la guvern. Pe de altă parte, să o cumperi în leasing este de asemenea o variantă bună deoarece piața mașinilor electrice avansează rapid și apar noi tehnologii. În plus, în acest caz nici nu trebuie să îți faci probleme la fel de mari privind degradarea bateriei.

4. De câtă autonomie ai nevoie?

Autonomia reprezintă o grijă majoră când vine vorba de mașinile electrice. Niciun șofer nu își dorește să rămână pe marginea drumului, departe de o stație de încărcare. Din fericire, autonomia mașinilor electrice s-a îmbunătățit semnificativ, astfel că bateriile au suficientă putere încât să îți faci treburile zilnice fără probleme.

5. Opțiunile privind încărcarea acasă

Cel mai simplu și eficient mod este să ai un sistem de încărcare acasă, însă nu toate sunt la fel. În funcție de tipul încărcătorului și de capacitate, încărcarea completă a mașinii poate dura de la câteva ore la câteva zile.

6. Opțiunile privind stațiile de încărcare publice

Este important să te asiguri că ai o stație publică de încărcare fiabilă în apropiere deoarece acestea oferă de obicei viteze de încărcare mult mai rapide decât sistemele de acasă.

7. Credite și stimulente fiscale

Guvernele oferă stimulente financiare menite să atragă potențialii cumpărători ce își doresc o mașină electrică. Trebuie să te interesezi ce beneficii poți avea concret deoarece există mai multe tipuri și diferă de la o țară la alta: reducere la achiziție, credit fiscal, reducere anuală a impozitului mașinii sau reducere unică a impozitului vehiculului.

8. Costul asigurării

Dacă îți cumperi o mașină electrică, asigurarea va costa mai mult decât în cazul unei mașini normale. Potrivit unui raport al Wall Street Journal, costul mediu lunar al asigurării pentru un vehicul complet electric este de 317 dolari, comparativ cu 193 de dolari pentru o mașină pe benzină. Diferența există deoarece costă mai mult repararea unei mașini electrice, în special dacă acumulatorul a fost afectat.

9. Întreținerea

Mulți oameni cred, în mod eronat, că întreținerea unei mașini electrice nu este importantă din moment ce nu are motor. Mașinile electrice au nevoie de întreținere, însă este cu siguranță mai ieftină și necesită mai puțin timp. Trebuie să fii atent în mod special la acumulator, anvelope și sistemele de frânare. De asemenea, trebuie să te asigură că nu ratezi actualizările.

10. Garanția

Acumulatorul este cea mai importantă și mai scumpă componentă dintr-un vehicul electric. După ani de încărcare și descărcare, bateria va începe cu siguranță să-și piardă sănătatea și se poate deteriora definitiv. Aici intervine o garanție. Producătorii de mașini electrice oferă garanții pentru a-și proteja cumpărătorii de costul imens al înlocuirii bateriei. Majoritatea producătorilor oferă 8 – 10 ani garanție sau până la 160.000 de kilometri.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII