Europa: cursa disperată a măsurilor de economisire a energiei în prag de iarnă continuă

03 Oct. 2022, 05:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Oct. 2022, 05:37 // Actual //  bani.md

Guvernul Ungariei a anunţat că vacanţa de iarnă a elevilor va fi pre­lungită pentru a se face economie la energie, relatează Budapest Business Journal. Vacanţa va dura din 22 de­cembrie până pe 8 ianuarie.

Instituţiilor administrative guver­namentale li se va cere de asemenea să-şi întrerupă activitatea pe perioa­da vacanţei şcolare, ceea ce va duce la economii „semnificative“ de ener­gie. Angajaţilor instituţiilor respec­tive li se va cere să-şi ia concediu în perioada menţionată.

Spaţii de lucru mai reci pentru angajaţi, lifturi mai lente şi trenuri cu viteze reduse, acestea sunt unele dintre măsurile pe care le analizează Regia Autonomă de Transporturi Pariziene (RATP) în faţa crizei energetice din această iarnă, scrie Bloomberg.

Cu războiul din Ucraina scum­pind masiv combustibilii din Franţa, autoritatea a anunţat că se va con­frunta probabil cu costuri energetice cu o treime mai mari decât în 2021, însemnând 70 milioane de euro în plus. RATP consumă 2.400 GW de e­lectricitate anual, echivalentul a 1,2 mi­lioane de gospodării.

Pentru a reduce această cifră, agenţia analizează mă­suri ca redu­cerea temperaturilor în staţiile de metrou şi tren, autobuz, birouri şi centre de date.
În Elveţia, liderul partidului eco­logist Balthasar Glattli a cerut limita­rea vitezei la 80 km pe oră pe auto­străzi pentru reducerea consumului de energie, potrivit Anadolu Agency.

În prezent, limita de viteză de pe autostrăzile elveţiene este de 120 km pe oră.
Propunerea lui Glattli nu a pri­mit până acum susţinerea guvernului elveţian, şi nici a cluburilor auto.

În Marea Britanie, părinţii aflaţi în faţa unor facturi enorme la energie îşi reduc cantitatea de alimente pe ca­re o cumpără şi iau mese reci pentru a economisi energie, relevă un sondaj recent citat de The Guardian.

Un sfert din părinţii cu cel puţin un copil cu vârsta de sub 18 ani şi-au redus cantitatea de alimente cumpă­rată pentru a se asigura că-şi permit şi alte cheltuieli esenţiale. Acelaşi son­daj arată că mai mai mult de unul din 10 părinţi iau mese reci sau mese care nu necesită gătit pentru a face eco­nomie de energie.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII