Pandemia, războiul din Ucraina și criza energetică, au fost un test de rezistență pentru majoritatea sectoarelor economice din țară, acestea fiind suprapuse multiplelor provocări. Pentru a diagnostica climatul de afaceri și potențialul investițional din țară, Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova și Asociația Investitorilor din România, în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie din Tiraspol, au creat un instrument de informare accesibil autorităților, potențialilor investitori și publicului larg – barometru.md.
Ce este barometrul de afaceri
Barometrul de afaceri din Republica Moldova – www.barometru.md este o platformă care sistematizează răspunsurile a 400 de agenți economici chestionați. Companii mari și mici, care operează pe ambele maluri ale Nistrului, au răspuns la întrebări ce vizează cifra de afaceri, investiții, profit, creșterea sau diminuarea numărului de angajați, aprecierea dialogului cu autoritățile, percepția generală despre situația economică din țară.
Informațiile prezentate în barometru vor fi actualizate de două ori pe an. Sondajele sunt structurate pe șase criterii de evaluare: cifra de afaceri, managementul angajării/HR, investiții, profit, perspective de dezvoltare, percepția climatului general de afaceri.
„Deși ne confruntăm cu aceste crize multiple ce afectează, atât direct cât și indirect, modul în care evoluează mediul de afaceri din Republica Moldova, este esențial să rămânem puternici și capabili să ne adaptăm în permanență, ținând cont atât de riscuri cât și de oportunități”, a declarat Dan Nuțiu, președintele executiv al Asociației Investitorilor din România.
„Împreună cu partenerii noștri, oferim autorităților moldovenești un nou instrument de evaluare a modului în care oamenii de afaceri resimt situația economică, climatul de afaceri și evoluția situației companiilor lor. Deși barometrul nu înlocuiește schimburile necesare pe care investitorii le au cu autoritățile, acesta se bazează pe o metodologie serioasă și independentă. Este un instrument complementar de luare a deciziilor care oferă o percepție a moralului antreprenorilor la un moment dat și permite monitorizarea evoluției acestuia în timp. Sperăm ca acest instrument să fie perenizat”, a menționat Emmanuel Skoulios, președintele Camerei de Comerț și Industrie Franța-Moldova.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
Problemele cu care se confruntă companiile de pe ambele maluri ale Nistrului
În urma chestionării celor 400 de agenți economici, mai multe companii se arată ușor dezamăgite de politicile statului în domeniul mediului de afaceri, considerând că ele s-au înrăutățit în ultimele 6 luni. Din perspectiva activității interne, companiile în general au redus investițiile, au cifre de afaceri mai mici și destul de multe companii au înregistrat reduceri de angajați. Un aspect pozitiv însă este că mai multe companii au declarat creșteri ale profitului, comparativ cu numărul celor care au înregistrat scăderi ale acestui indicator.
- Creșterea prețurilor în general, inclusiv la materie primă și la alte componente ale costurilor de producție, de această problemă sunt afectați în mod special cel puțin 78.1% din toate companiile.
- Dificultăți ce țin de situația din Ucraina. Peste 44% din companii au activitatea lor perturbată de evenimentele din Ucraina, inclusiv au probleme cu aprovizionări cu materie primă, transport, piață de desfacere și alte aspecte.
- Lipsa angajaților calificați e o problemă importantă pentru 41% din companii.
De asemenea, mai pot fi menționate următoarele obstacole: perturbarea canalelor de vânzări și dificultatea identificării de noi clienți (35%), impozitele mari (29%), legislația imperfectă (16%), accesul dificil limitat la finanțare (15%), dificultăți întâmpinate în relația cu instituțiile statului (13%), corupția în organele statului și în alte domenii (8%). Doar 0.5% din companii au menționat că nu se confruntă cu nicio problemă majoră.