Cum a reuşit un antreprenor să clădească un imperiu de miliarde după ce, în copilărie, vindea produse pe bicicletă

04 Mart. 2023, 17:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Mart. 2023, 17:06 // Actual //  bani.md

Dintr-un copil sărac, care vindea produse pe bicicletă pentru a-şi ajuta mama rămasă văduvă chiar în prag de război, John Gokongwei a ajuns, de la un business la altul, să formeze unul dintre cele mai mari conglomerate din Filipine, cu companii active într-o multitudine de domenii, de la industria alimentară la energie, media, telecomunicaţii, transporturi şi nu numai.

Născut în China şi stabilit ulterior, alături de părinţi, în Filipine, ţara de origine a acestora, la doar 13 ani John Gokongwei a fost nevoit să se responsabilizeze peste noapte, căci tatăl său tocmai murise, iar al doilea război mondial era pe punctul de a începe. A început aşadar să vândă diverse bunuri pedalând pe străzile din Cebu, iar câţiva ani mai târziu a făcut rost de o barcă de lemn, pe care o folosea pentru a transporta produse spre Manila, capitala ţării. După ce războiul a luat sfârşit, cu banii strânşi Gokongwei a pus bazele propriei companii, Amasia Trading, un importator de făină, legume, fructe, haine second hand şi ziare/reviste din Statele Unite.
La începutul anilor ’50, alături de fraţii şi surorile sale a pornit şi un importator de ţigări şi whiskey. Ulterior, pentru a nu mai depinde de regulile guvernamentale legate de importuri, au decis să dea startul producţiei proprii. Cu un împrumut de 500.000 de pesos (8.500 de euro la valoarea din prezent a monedei) de la preşedintele China Bank, a deschis o moară de făină de porumb, fabricând mălai şi glucoză, noul business operând sub numele de Universal Corn Products. A urmat, apoi, o nouă companie, sub care a lansat şi un brand de cafea instant.
Pentru a recupera anii pierduţi, antreprenorul a decis să reia şi studiile, aşa că în 1977 a obţinut o diplomă de MBA, iar la un deceniu distanţă a finalizat şi un curs de management avansat în cadrul Universităţii Harvard.

În 1990 a pus bazele JG Summit Holdings, pentru a include toate afacerile deţinute sub o singură umbrelă. Anul 1996 i-a adus o nouă reuşită: lansarea operatorului aerian Cebu Pacific Air, în prezent cea mai veche companie de zbor low cost din Filipine.
Au urmat, apoi, şi alte businessuri, inclusiv în industria de telecomunicaţii, astfel că, în prezent, familia sa controlează o capitalizare de piaţă de peste 20 de miliarde de dolari din totalul de companii deţinute.

Fondatorul are şi o biografie publicată în vara anului 2007, John L. Gokongwei Jr.: Cărarea antreprenoriatului. El a fost cunoscut, de asemenea, şi pentru intensa activitate filantropică. În viaţa personală a fost căsătorit cu Elizabeth Yu, alături de care a avut şase copii. Antreprenorul a murit în 2019, la Manila.

JD Summit Holdings a înregistrat anul trecut venituri de peste 3,7 miliarde de euro.

Carte de vizită:
John Robinson Lim Gokongwei Jr., fondator, JG Summit Holdings
1. S-a născut pe 11 august 1926, în China, dar are origini filipineze şi a copilărit în ţara natală;
2. A început să lucreze încă de la 13 ani, iar la 20 de ani a pus bazele primei companii; au urmat numeroase alte businessuri, care au dus, în 1990, la formarea conglomeratului JG Summit Holdings, Inc.;
3. A urmat un MBA la De La Salle University şi un program de management la Harvard;
4. A fost căsătorit cu Elizabeth Yu, alături de care a avut şase copii;
5. A murit în 2019, la Manila.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Aug. 2025, 14:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
18 Aug. 2025, 14:04 // Actual //  Soroceanu Olga

În cadrul campaniei „Moldova care ne unește”, cetățenii Republicii Moldova au fost întrebați ce obiecte, persoane sau valori se asociază cel mai mult cu țara lor. Răspunsurile au scos în evidență o combinație de tradiții, simboluri culturale, dar și aspirații sociale.

Pentru mulți, Moldova înseamnă familie, copii fericiți și un trai decent. Alții au pus accent pe tradițiile și cultura populară. „Tradițiile, în primul rând. Poporul Moldovei și cât e de primitor”, a afirmat un alt intervievat.

„Mâncarea noastră tradițională, foarte gustoasă, dar chiar tradițiile noastre sunt frumoase”, a declarat o tânără. Un alt respondent a completat: „Mămăliga, muzică, nunți”.

Printre răspunsuri s-au regăsit și repere istorice și culturale. Cetățenii au menționat „Ștefan cel Mare, mâncarea națională, limba română”, dar și locuri simbolice: „Orheiul Vechi, Soroca și Chișinăul, pentru că aici locuiesc de când sunt mică, aici m-am născut și asta e casa mea”.

 

Un alt element care definește Moldova, în opinia oamenilor, este spiritul comunitar. „Cu un spirit bun de dispoziție, de atitudine, pozitivism aș zice, sper bunătate și suport emoțional”, a subliniat o femeie.

„Vin, bineînțeles, vinul nostru este cel mai bun”, a completat o altă persoană.

Vox-ul realizat în cadrul campaniei „Moldova care ne unește” scoate în prim-plan legătura puternică a oamenilor cu tradițiile, dar și dorința ca Moldova să fie asociată cu bunăstarea și unitatea.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII