Putin și-a schimbat tactica împotriva Occidentului: Rusia vrea să ”înghită” firmele străine

18 Mai 2023, 07:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Mai 2023, 07:32 // Actual //  bani.md

După începutul invaziei lui Putin din Ucraina acum aproape 15 luni, Occidentul a impus mai multe pachete de sancțiuni împotriva Moscovei, pentru a-i diminua capacitatea de luptă. Acum, regimul lui Putin, la rândul său, și-a schimbat tactica în războiul său economic dus împotriva Vestului, acesta intrând într-o fază periculoasă.

Rusia a creat recent cadrul legal pentru a putea ”înghiți” firmele străine din țară, naționalizând temporar activele străine ale acestora, potrivit Business Insider.

”Este o escaladare din partea Moscovei, după ce represaliile anterioare împotriva sancțiunilor occidentale s-au concentrat pe restricționarea aprovizionării cu energie pentru Europa”, a spus Alexandra Prokopenko, un cercetător nerezident la Centrul Carnegie Rusia Eurasia, în Financial Times.

„Confruntarea economică a Rusiei cu Occidentul în urma invaziei Ucrainei de către Kremlin intră într-o nouă etapă periculoasă”, a avertizat ea.

După ce Moscova a suferit înfrângeri judecătorești care au menținut activele rusești înghețate în Europa, Kremlinul a stabilit de atunci un cadru legal pentru naționalizarea temporară a activelor străine în Rusia, a adăugat Prokopenko.

Proiectele care costă miliarde de dolari sunt acum în pericol, iar guvernul rus va adopta probabil o „abordare personalizată” cu fiecare parte interesată, deoarece încearcă să împartă Occidentul, a scris ea.

O parte cheie a noii strategii de răzbunare a Moscovei este un decret pe care președintele Vladimir Putin l-a semnat luna trecută, despre care Prokopenko a spus că oferă agenției guvernamentale de administrare a proprietăților control asupra activelor occidentale afectate de oprirea operațiunilor în Rusia și capacitatea de a le vinde cumpărătorilor ruși.

Decretul cere, de asemenea, firmelor „națiunilor neprietenoase” să plătească o donație pentru eforturile de război ale Rusiei, echivalând între 5% și 10% din valoarea unui bun vândut. Companiile occidentale sunt, de asemenea, obligate să-și vândă participațiile în proiectele partajate cu partenerii ruși cu o deducere de 50%.

De când Putin a semnat decretul, activele firmelor energetice finlandeze și germane au fost plasate sub gestiune provizorie. Între aceasta și constrângerile occidentale privind vânzarea către Rusia, „un număr tot mai mare de astfel de companii par din ce în ce mai probabil să-și piardă investițiile în Rusia în totalitate”, a spus Prokopenko.

„Până acum, nici Rusia, nici Europa nu au o strategie cuprinzătoare cu privire la modul de a face față activelor blocate”, a spus ea. „Ruperea legăturilor dintre cele două părți va exacerba aproape sigur conflictul, deoarece Kremlinul caută modalități de a pedepsi Europa pentru impunerea de sancțiuni și sprijinirea Ucrainei. Apetitul prietenilor lui Putin de a sechestra bunurile occidentale din Rusia nu va face decât să aducă importante prejudicii”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO