Șoc pe piața de energie electrică din Europa. De ce au ajuns prețurile la valori negative

05 Iul. 2023, 05:48
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Iul. 2023, 05:48 // Actual //  bani.md

Preţurile la energie electrică pe piaţa din Europa au coborât marţi în teritoriul negativ, în condiţiile în care energia produsă în parcurile fotovoltaice a inundat reţeaua în jurul prânzului, transmite Bloomberg.

Acesta este un fenomen din ce în ce mai frecvent, pe măsură ce Europa se grăbeşte să construiască mai multe parcuri fotovoltaice şi să reducă cererea pentru combustibili fosili. Potrivit datelor de pe Epex Spot, una dintre cele mai mari burse de energie din Europa, preţurile intraday în Germania, cea mai mare piaţă de electricitate din regiune, au devenit marţi negative în intervalul 1:00 p.m. – 3:00 p.m.

Producţia de electricitate poate fi inflexibilă, în special cu subvenţiile care încurajează mai mulţi producători de regenerabile. Uneori poate fi mai ieftin pentru un producător să îi plătească pe consumatori să utilizeze mai multă electricitate decât să oprească producţia timp de o oră sau două. Iar anumite facilităţi regenerabile, precum panourile fotovoltaice instalate pe acoperiş în Ţările de Jos, primesc subvenţii indiferent de preţurile de pe piaţă. Toţi aceşti factori au ajutat la împingerea preţurilor sub nivelul zero.

Cel mai recent declin al preţurilor vine după minimele istorice atinse în ultimul week-end. Chiar dacă este mai probabil să ai preţuri negative la electricitate în zilele de sâmbătă şi duminică, pentru că atunci cererea este mai redusă, este neobişnuit ca acest lucru să se întâmple în mijlocul săptămânii de lucru.

Fără o modificare semnificativă a cererii, preţurile negative vor deveni şi mai frecvente. Potrivit unor analize efectuate de economiştii de la HSBC Holdings Plc. în Europa ar urma să fie instalate în acest an noi panouri fotovoltaice cu o capacitate de 60 de Gigawaţi, în creştere cu o treime faţă de recordul atins anul trecut.

Asta ar putea crea o oportunitate pentru consumatori să utilizeze mai multă energie la mijlocul zilei pentru a-şi încărca automobilele şi a-şi derula afacerile la cel mai ieftin moment.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO