Războiul lui Putin a transformat lumea: Un oraș îndepărtat a devenit peste noapte ”noua Genevă” pentru Rusia

21 Iul. 2023, 08:16
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Iul. 2023, 08:16 // Actual //  bani.md

Războiul lui Putin din Ucraina, care a depășit borna celor 500 de zile, a transformat lumea în totalitate, provocând multiple crize financiare, energetice și alimentare.

O consecință a conflictului a făcut ca orașul Dubai din Emiratele Arabe Unite să devină peste noapte ”noua Genevă” pentru comerțul cu petrol al Rusiei.

Când Elveția s-a alăturat sancțiunilor Occidentului împotriva Moscovei, o bucată din comerțul mondial cu petrol s-a mutat în Orientul Mijlociu, iar unii prevăd că va rămâne acolo, potrivit unei analize din Financial Times.

Timp de zeci de ani, orașul Geneva de pe malul lacului a fost casa multor comercianți care vindeau petrolul Rusiei consumatorilor din întreaga lume. Dar de când Elveția s-a alăturat embargoului impus Moscovei în urma invaziei Ucrainei, o mare parte din acest comerț s-a mutat în Dubai, oraș îndepărtat situat la mare distanță de Moscova (la 3.680 de kilometri) și în alte orașe din Emiratele Arabe Unite.

Companiile înregistrate în micul stat din Golf au cumpărat cel puțin 39 de milioane de tone de petrol rusesc în valoare de peste 17 miliarde de dolari între ianuarie și aprilie 2023 – aproximativ o treime din exporturile țării declarate la vamă în acea perioadă – conform documentației vamale rusești analizate de sursa citată.
O parte din petrolul respectiv a ajuns în Emiratele Arabe Unite, arată datele de urmărire a navelor, a ajuns în terminale de stocare în locuri precum Fujairah. Restul – aproximativ 90 la sută – nu a atins niciodată solul emiratean, în schimb, acesta a curs din porturile rusești direct către noi cumpărători din Asia, Africa și America de Sud, ca parte a uneia dintre cele mai mari redirecționări ale fluxurilor globale de energie din istorie.
Industria comerțului cu energie din Emiratele Arabe Unite era deja în creștere înainte de invazia Ucrainei de către Vladimir Putin. Dar conflictul și sancțiunile occidentale care l-au urmat au supraalimentat această creștere.

Dubaiul, noul univers al Rusiei pentru tranzacțiile cu petrol

Din primii 20 de comercianți de țiței rusești în primele patru luni ale anului, opt au fost înregistrați în Emiratele Arabe Unite, arată datele vamale. În produsele petroliere rafinate, cum ar fi motorina și păcură, dominația Emiratelor Arabe Unite a fost și mai mare, 10 dintre cei mai mari 20 de comercianți înregistrați în țară.

Boom-ul comercial a îmbogățit și mai mult națiunea, transferând miliarde de dolari din venituri suplimentare din petrol prin băncile sale și atrăgând zeci de noi companii în zonele sale de liber schimb.

Directorii caselor comerciale spun că Dubai, principalul centru comercial al Emiratelor Arabe Unite, reprezintă un amestec amețitor de entuziasm, competiție și suspiciune. „Dacă ești un comerciant de petrol, aici vrei să fii”, spune Matt Stanley, un fost comerciant și veteran în industrie de 20 de ani, care acum gestionează relațiile cu clienții din regiune pentru furnizorul de date Kpler. „Dubai este noua Geneva.”

Emiratele Arabe Unite, care iese din peninsula Arabică în Golful Oman, au fost un important centru comercial de secole, atrăgând comercianți care transportau mărfuri între Europa și Asia. În ultimii ani, a devenit o locație majoră de comerț pentru aur, diamante și mărfuri agricole, cum ar fi ceaiul și cafeaua, ajutată de infrastructura sa modernă de afaceri, de serviciile bancare și de reglementări ușoare.

Emiratele Arabe Unite sunt al optulea cel mai mare producător de petrol din lume, dar din punct de vedere istoric nu au fost o locație importantă de comercializare a petrolului.
Dubai Multi Commodities Centre, în cartierul strălucitor Jumeirah Lake Towers al orașului, este una dintre cele mai mari și mai de succes zone libere din Emiratele Arabe Unite. Este, fără îndoială, și noul centru al universului rusesc al comerțului cu petrol. Din cei 104 cumpărători de petrol rusesc enumerați în declarațiile vamale rusești în perioada ianuarie-aprilie, cel puțin 25 erau companii înregistrate în DMCC.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO