Prețul gazelor naturale în Europa a crescut în ultima săptămână, în condițiile în care evenimentele recente de pe plan mondial au adus incertitudine pe piață, transmite Euronews.
Prețurile gazelor naturale din Europa afișează o incertitudine sporită, investitorii plasând pariuri mai mari pentru lunile următoare din cauza îngrijorărilor tot mai mari legate de operațiunile Chevron din Israel și Australia, care aruncă o umbră asupra perspectivelor pieței.
Prețul de referință european al gazelor naturale, Dutch TTF, a crescut cu peste 10% față de săptămâna trecută și cu peste 38% față de luna trecută, miercuri, la ora 11 CET.
Prețul pentru o livrare în noiembrie 2023 s-a apropiat de 50 de euro pe megawatt-oră, cel mai ridicat din aprilie, după o creștere de 15% luni, pe fondul creșterii îngrijorărilor legate de aprovizionare.
Gigantul petrolier american Chevron Corp a oprit producția la câmpul său offshore de gaze naturale Tamar, în apropierea coastei de nord a Israelului, după ce a primit instrucțiuni în acest sens din partea guvernului israelian, din cauza unor probleme de siguranță, în contextul intensificării conflictului din regiune.
Se crede că zăcământul Tamar conține peste 300 de miliarde de metri cubi de gaz.
În același timp, lucrătorii de la instalațiile de gaz natural lichefiat ale Chevron Corp din Australia ar fi plănuit să reia grevele.
Prețurile europene la gaze au crescut și ele ca urmare a știrii că gazoductul offshore Balticconnector a fost avariat între Finlanda și Estonia. Scurgerea a dus la oprirea fluxului de gaze, iar lucrările de reparații ar putea dura câteva luni.
Ar trebui ca Europa să se îngrijoreze cu privire la aprovizionarea cu gaze?
Depozitele de gaze din întreaga Europă sunt pline în proporție de peste 90% din capacitate, inclusiv o cantitate mare de gaze moștenită din iarna 2022/23. Există, de asemenea, volume suplimentare în curs de stocare în instalațiile de depozitare ucrainene.
Există, de asemenea, o probabilitate ridicată, semnalează Serviciul Copernicus pentru schimbări climatice, ca Europa să aibă o iarnă foarte blândă, ceea ce ar putea reduce cererea de combustibili pentru încălzire.
Cu toate acestea, deoarece se suspectează că sabotajul se află la originea scurgerii din conducta Balticconnector, au apărut îngrijorări cu privire la vulnerabilitatea infrastructurii europene de conducte.