Gazprom, în pragul prăbușirii. Valoare de piață a gigantului rus a ajuns la jumătatea cotei unei companii din Norvegia

12 Oct. 2023, 16:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Oct. 2023, 16:44 // Actual //  bani.md

China nu va putea înlocui complet piața europeană pierdută de gigantul energetic rus Gazprom. Chiar și în cel mai bun scenariu pentru Rusia, China va reprezenta doar aproximativ două treimi din volumele care au mers cândva în Europa.

După invadarea Ucrainei de către Rusia, Europa a abandonat gazul rusesc, prăbușind profiturile Gazprom. Acest lucru a fost relatat de agenția de știri Bloomberg, citat de ziare.com.

Moscova încă speră ca Europa să fie înlocuită de China. Dar prețurile vor fi mai mici și va fi nevoie de ani și investiții uriașe pentru a stabili aprovizionarea.

„Nu văd prea multe șanse ca Rusia să încheie un nou acord cu China în acest an, în ciuda dorinței părții ruse”, a declarat Kevin Tu, directorul general al companiei de cercetare Agora Energy Transition China.

„Gazprom a slăbit semnificativ ca armă economică”, a spus Maximilian Hess, cercetător la Institutul de Cercetare în Politică Externă.

„Putin pare să fi calculat greșit atunci când a tăiat gazul în Europa”, a spus Maria Snegovaya, cercetător senior la Centrul de Studii Strategice și Internaționale din Washington.

„O mare parte din piața europeană a fost pierdută în favoarea Rusiei, iar importanța geopolitică a Gazprom pare să fie în declin — asta-i tot”.

Beijingul a crescut importurile de energie rusească, dar a învățat lecții din dependența Europei de gazul rusesc. Cu toate acestea, orice acord nu va fi suficient pentru ca Gazprom să capete influența de dinaintea războiului. Valoarea sa de piață, cândva a treia cea mai mare din lume, este acum mai puțin de jumătate din cea a Equinor ASA din Norvegia (o companie internațională de energie).

Oamenii din interior cred că șansele de recuperare ale Gazprom sunt mici. Fostul vicepreședinte al consiliului de administrație al Gazprom, Alexander Riazanov, spune că gigantul ru „nu are perspective pentru următorii 5-10 ani”. Eșecurile companiei arată cât de vulnerabilă este Rusia atât la presiunea internațională, cât și la ambițiile lui Putin.

Compania a înregistrat o pierdere în al doilea trimestru, iar producția a scăzut cu 25% în prima jumătate a anului trecut, până la cel mai scăzut nivel din istoria sa de 30 de ani.

Incertitudinea războiului și pierderea unei mari părți a pieței europene au slăbit poziția de negociere a Rusiei, lăsând discuțiile cu China blocate luni de zile.

Starea de spirit a celor apropiați de Gazprom este pesimistă. Chiar dacă Beijingul ar arăta bunăvoință față de Putin printr-un acord energetic, nu ar oferi aceleași condiții financiare ca Europa, a declarat un fost director al companiei, sub condiția anonimatului, adăugând că vina este implicarea Gazprom în politică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală