Mai puține căpșune în acest an. Prețurile sunt mai mari comparativ cu anii precedenți

01 Iun. 2021, 16:51
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Iun. 2021, 16:51 // Actual //  MD Bani

Comparativ cu anii precedenți, în acest an, căpșunile au apărut mult mai târziu, din cauza primăverii reci. De asemenea cantitatea de căpșuni este una redusă, și prețul e destul de mare, comparativ cu anii precedenți, scrie agroexpert.md.

„Să știți că fructele abia au început să fie culese, cele din sere, dar urmează să apară și cele din câmp deschis. Totul depinde de vremea capricioasă, care a dus la întârzierea roadei cu care eram obișnuiți în această perioadă”, a menționat Aneta Ganenco.

Cu toate că căpșunile autohtone au apărut pe rafturile magazinelor, acestea sunt în cantități limitate.

”Explicația este foarte simplă, producătorii autohtoni s-au învățat de anul trecut, când a început pandemia să își vândă marfa în format online, asigurând livrarea la consumator. Și atunci nu mai există tendința uriașă de a semna contracte cu rețelele de magazine din mai multe motive, care mereu încearcă să scadă prețul produsului, aplică anumite condiții care nu sunt avantajoase producătorilor autohtoni. De exemplu, la ora 7 dimineață producătorul trebuie să fie în fața magazinului cu lada de fructe, în caz dacă anumite fructe nu arată bine, sunt returnate cu riscul de a nu mai accepta altele și există instrumente de presiune asupra producătorului care a optat pe alt sistem de vânzare, fie direct consumatorilor, fie realizatorilor care cumpără cantități mari și atunci toată lumea este împăcată” a explicat Aneta Ganenco.

De asemenea, prețul căpșunilor autohtone variază, în funcție de soiul fructelor, dar și de locul unde acestea se vând.

”Prețul de vânzare variază desigur, dacă este de la producător direct, este o sumă, dacă este de la realizator, chiar ieri am cumpărat din piață, de la realizator, care își adaugă comisionul său, prețul era de la 60-70 de lei. Deși fructele autohtone se vând deja cu 45 de lei per kilogram. Este de înțeles de ce producătorii autohtoni și-au pierdut elanul de a-și vinde fructele în magazine, pentru că după ce depun eforturi mari să își vadă fructele coapte, în condițiile în care temperaturile de afară nu au fost prietenoase, este de la sine de înțeles că negocierile cu lanțurile de magazine, dacă reprezentanții acestora nu acceptă prețul producătorilor, ultimii preferă să livreze fructele direct la consumator. Mai ales că și preparatele de uz fitosanitar s-au scumpit enorm de mult și cantitativ fructele sunt mai puține, cea mai bună soluție rămâne vânzarea online, dacă producătorul poate asigura logistic livrarea fructelor direct la cumpărător” a menționat Aneta Ganenco.

Astfel, prețurile la căpșunile autohtone variază în funcție de soi și de locul cumpărării. Un kilogram de căpșuni autohtone costă între 45 și 80 de lei.

 

 

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII