Afaceriștii șmecheri care scot bani din piatră au lăsat Moldova fără cariera din Pervomaisc

13 Oct. 2021, 11:21
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
13 Oct. 2021, 11:21 // Bani și Afaceri //  bani.md

Republica Moldova a pierdut cariera de piatră concasată din Pervomaisc, regiunea Nicolaev, susține fostul deputat Alexandru Slusari într-o postare pe facebook.

”Am rămas perplex la informația că autoritatea ucraineană, responsabilă pentru geologie și geodezie, a scos la licitație repetată (!) pentru 20 octombrie 2021 dreptul de folosință pentru terenul cu piatră, care juridic se află în gestiunea Întreprinderii de stat subordonate Republicii Moldova. Apropo, conform cercetărilor geologice, rezervele de piatră de calitate înaltă se estimează în acest sector pentru aproximativ 180 de ani”, constată Slusari.

Potrivit lui, dreptul pentru extragerea zăcământului cel mai probabil îl va obține compania oligarhului ucrainean Vladimir Prodivus, interesele căruia mulți ani au fost promovate în Moldova de Vladimir Andronache și omul lui la Agenția Proprietății Publice, Eugen Buzgan. Din câte înțeleg, scopul licitației repetate este micșorarea de două ori a prețului pentru autorizația de extragere.

Slusari susține că s-a adresat Agenției Proprietății publice să vină cu clarificări pe marginea cazului carierei din Ucraina, dar și să explice cu ce se ocupă în cadrul acestei întreprinderii din Pervomaisc administratorul, desemnat de Agenție. Totodată, societatea este în drept să cunoască de la Procuratura Generală care este soarta dosarului penal, deschis cu mare întârziere în ianuarie 2021 pe devalizarea celor două cariere din Ucraina, gestionate de întreprinderile de stat moldovenești.

Agenția Proprietății Publice suține într-o reacție pe facebook că, ”în legătură cu informațiile apărute în spațiul public și care vizează expunerea la licitație repetată, de către partea ucraineană responsabilă pentru geologie și geodezie, pentru data de 20 octombrie 2021 a dreptului de folosință asupra terenului cu piatră, care se află pe teritoriul Ucrainei dar e gestionat de Întreprinderea de Stat a Republicii Moldova, Agenția Proprietății Publice precizează că a fost informată despre acest fapt pe data de 5 octombrie 2021. În acest sens, APP a expediat imediat un demers cu solicitarea anulării licitației respective”.

APP mai spune că, în același context, pe data de 15 octombrie curent, va fi organizată o ședință de lucru, sub conducerea viceprim-ministrului pentru reintegrare, Vlad Kulminski, pentru relansarea activității grupurilor sectoriale de lucru pe linia Comisiei mixte interguvernamentale moldo-ucrainene în domeniul colaborării economice și comerciale. Pe agenda discuțiilor se regăsește și situația creată la Î.S. „Cariera de piatră concasată din granit” din Pervomaisc.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII