Agonie la Tiraspol! Enclava lui Krasnoselski, amorțită de frig și fără bani. Chișinăul cumpără gaz și curent din UE

22 Oct. 2022, 11:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Oct. 2022, 11:13 // Actual //  bani.md

România va mai livra încă 100 MW de curent Republicii Moldova, potrivit declarației ministrului Infrastructurii, Andrei Spînu, după ce ieri, 21 octombrie, pretinsul lideri de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski declară că reduce la 27% livrările de curent către Republica Moldova, iar din noiembrie la 23%. Ba mai mult, a și decretat stare de urgență în economie.

„Azi, cât și în acest weekend, nimeni nu va fi deconectat de la energia electrică. Începând de luni, vom avea un deficit mai mare de energie electrică ținând cont de anunțul MGRES de reducere a livrărilor de energie electrică. Tot luni, vom veni cu informații suplimentare despre acest deficit.

Potrivit lui, au fost identificate alte 100 MW de energie electrică care vor fi importate din România. În total, România va livra 235 MW. Totodată, Energocom finalizează procesul de înregistrare pe platforma OPCOM (operatorul de piață din România) și va putea cumpăra suplimentar, în orele de vârf, energie electrică din România. Suntem interconectați la ENTSO-E și vom putea achiziționa energie electrică de pe piața europeană.

Energia achiziționată de pe piața europeană este mai scumpă. Prețul la bursă, de exemplu, în România ajunge la 149 euro MW și ajunge la 214 euro MW în Grecia. Respectiv, în Republica Moldova tariful pentru consumatorii finali ar putea crește și el.

În prezent, consumatorii Premier Energy achită 3,15 lei Kw/h, iar cei deserviți de FEE Nord achită 3,21 lei Kw/h.

În cazul în care Republica Moldova va achiziționa energie electrică exclusiv de pe piața europeană, enclava separatistă s-ar putea cu o catastrofă umanitară, avertizează experții. Regiunea rămâne fără buget, în condițiile în care cea mai mare parte a veniturilor veneau din livrările de energie electrică pe malul drept. Or, pentru producerea energiei electrice, dar și pentru funcționarea companiilor mari, Transnistria nu achită gazul rusesc consumat de peste trei decenii, acumulând o datorie de aproximativ 8 miliarde de dolari. Rusia tolerează, fără niciun reproș, creșterea acestei datorii.

 

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII