Anunț de ultimă oră! S-au terminat banii gratuiți pentru Găgăuzia. Este vorba de sute de milioane de lei

31 Iul. 2023, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
31 Iul. 2023, 17:24 // Actual //  Lupu Eduard

Autoritățile din Găgăuzia vor trebui să ramburseze TVA agenților economi din bugetul propriu, potrivit proiectului de lege votat de deputați în prima lectură.

„Restituirea sumei TVA și accizelor achitate de către agenții economici din unitatea teritorială autonomă cu statut juridic special se realizează din bugetul acesteia. În cazul în care după încheierea exercițiului bugetar, suma restituirilor la aceste tipuri de venituri depășește suma încasărilor, diferența se compensează prin transferuri cu destinație specială de la bugetul de stat în anul bugetar următor”, se arată în proiectul de decizie.

Deputata PAS, Valentina manic a spus că raportul dintre bugetul Găgăuziei se stabilește în conformitate cu legislația Republicii Moldova și este vorba de o echitate fiscală mai bună în societate. „De exemplu, în anul 2019 – 2023 au fost alocați 3,35 miliarde de lei pentru educație, transport și diverse proiecte sociale. În zece ani 1 miliard de la UE pentru grădinițe sau proiecte energetice. Noi vom continua să susținem în mod egal din toate regiunile țării inclusiv din Găgăuzia”.

Decizia vinde la inițiativa deputatului Radu Marian. Potrivit căruia, Găgăuzia se bucură de o autonomie bugetară și i se rambursează TVA de la bugetul dacă e mai mare la procurări decât la livrări, când e vorba de investiții capitale.

„În mod neclar, contrar principiilor autonomiei locale, restituirea TVA din UTAG se face din contul bugetului de stat. Avem o situație în care se încasează TVA, dar aceste resurse nu participă la restituirea TVA. Această prevedere a fost introdusă în 2004. Or, bugetul central a pierdut 640 milioane de lei din rambursarea TVA în ultimii cinci ani”, a punctat Marian.

Deputatul a spus că pentru a soluționa problema va fi modificat Codul fiscal. Este vorba de articolul 6 din cu privire la restituirea taxelor și impozitelor, TVA pentru agenții economici. „Acest lucru se va face din bugetul autonomiei, în limita veniturilor disponibile, iar sumele neacoperite se vor compensa din bugetului de stat. În urma modificării economiile la buget vor fi de 500 milioane de lei în următorii cinici ani. Astfel, banii vor fi utilizați în toată țară nu doar într-o singură autonomie”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Mai 2024, 13:07
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
03 Mai 2024, 13:07 // Actual //  Lupu Eduard

Ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, a adus claritate în dezbaterea publică privind lucrările și costurile de construcție pentru infrastructura de la Punctul de Trecere a Frontierei Leova – Bumbăta, prin publicarea tuturor documentelor relevante care au stat la baza acestui proiect.

Prin intermediul unei postări pe platforma de socializare Telegram, ministrul a explicat detaliat cele patru etape ale proiectului:

Etapa 1 a constat în construcția unui drum de acces de la punctul de trecere a frontierei de stat Leova-Bumbăta către strada Podul de Flori, cu o lungime de 2,01 km, având două benzi de circulație și două benzi de încadrare, precum și o secțiune de racordare cu podul de pontoane și platforma punctului de trecere a frontierei.

Etapa 2 a presupus construcția și amenajarea platformei punctului de trecere a frontierei, pe o suprafață de aproximativ 11.500 de metri pătrați.

Etapa 3 a inclus construcția și amenajarea platformei de parcare, pe o suprafață de aproximativ 13.000 de metri pătrați.

Etapa 4 a constat în construcția unui drum de ocolire a orașului Leova, pe o lungime de 1,5 km, care a inclus și amenajarea unei străzi de acces către acest drum de ocolire.

Ministrul Spînu a subliniat că acest proiect reprezintă un punct de referință important în infrastructura Republicii Moldova, fiind primul pod peste Prut construit de la independența țării și a evidențiat transparența procesului prin publicarea tuturor documentelor relevante legate de acest proiect.

Costul lucrărilor de construcție a drumului de acces – 3,6 km – și a infrastructurii punctului de frontieră Leova – Bumbăta se ridică la suma de 252,23 milioane de lei, iar finalizarea lucrărilor era planificată pentru luna noiembrie a acestui an. Iinițial, pentru construcția drumului erau prevăzuți 260 de milioane de lei.

Un calcul elementar arată că fiecare kilometru de drum a costat 84 de milioane de lei, fiind cel mai scump drum construit vreodată în Republica Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău