Beneficiile creării unui start-up în Moldova în viziunea unui antreprenor american. Sunt mai puține obstacole

07 Sept. 2021, 19:16
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
07 Sept. 2021, 19:16 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Republica Moldova oferă mai multe posibilități decât ne imaginăm în ceea ce privește lansarea unei afaceri. Este părerea lui Cameron Manwaring, unul din mentorii din cadrul proiectului UpCelerator organizat de Dreamups.

Fondator al ShareAbility, o companie care consultă branduri renumite în privința creării conținutului pe Youtube, Cameron a colaborat de-a lungul timpului cu mai multe branduri renumite, printre care Turkish Airlinse, Flyboard, NVIDIA și ESPN, scrie moldova.org.

Pe lângă activitățile de bază, Manwaring a avut ocazia de mai multe ori să interacționeze și cu antreprenori și tineri cu inițiativă din Republica Moldova. El consideră că, dacă moldovenii vor deschide ochii la posibilitățile oferite de țara lor, lucrurile s-ar schimba spre bine.  

Americanul îndrăgostit de Moldova 

Relația lui Cameron cu moldovenii a început mai demult, prin intermediul a doi prieteni americani aflați deja aici, care i-au recomandat să viziteze Moldova. Fiind aici, Cameron a vorbit în cadrul a mai multe conferințe, inclusiv datorită background-ului pe care îl avea deja în domeniul antreprenoriatului. 

Pe parcursul ultimilor cinci ani, el a reușit să ajute peste 100 de companii și startup-uri moldovenești în dezvoltarea de produse și servicii, dar și a proceselor de lucru. „Sunt și startup-uri, dar și companii cu statut deja pe piață, care operează de câțiva ani. Cred că un rol aparte aici îl joacă faptul că sunt îndrăgostit de oamenii acestei țări”, spune acesta.  

Care sunt beneficiile de a face un start-up în Moldova 

  • Este foamea și dorința de a reuși. Cameron Manwaring face o paralelă între statul său de baștină, Utah, și Republica Moldova. Ambele sunt regiuni unde lumea este mai conservatoare și faptul că aici sunt și costuri de viață mai mici tot este important. Însă, contează foarte mult dorința de a reuși. „Oamenii sunt atât de concentrați să producă un bun, încât nu mai contează efortul sau orele petrecute pentru acel efort”, spune acesta. 
  • Republica Moldova are forță de muncă bună. Unul din primele lucruri pe care le-a observat Cameron a fost că nivelul avansat de cunoaștere a limbii engleze, dar și a limbii ruse. Iar ca bonus, în sistemul educațional se mai învață și a treia limbă – franceza. Evident, nu doar cunoașterea limbilor este un lucru extraordinar. Moldova are și specialiști buni în domenii ca IT, marketing, creare de conținut digital, copywriting, PR și multe altele.  
  • Lucrurile la noi în țară se mișcă rapid. Cameron povestește despre experiența soției sale de a fonda în doar două luni un start-up. Ideea era simplă – să croiască 100 de piese de vestimentație pentru copii. În 8 săptămâni s-au găsit și parteneri, și spațiu, și lucrători – lucru practic imposibil în alte țări. „Și asta deoarece Moldova nu are așa de multe obstacole în implementarea unei idei. Poți să te plângi de faptul că guvernul nu ajută, dar uneori, în domeniul antreprenoriatului, acesta este chiar un lucru bun. E bine când nu ai atâta supraveghere și reguli prin care să ți se spună ce nu poți face”, este de părere Manwaring. 
  • Riscurile sunt mai mici. Mulți se uită la orașe ca New York, San Francisco, Los Angeles, Berlin, Londra și cred că sunt locuri mai bune, că sunt mai multe oportunități, mai mulți clienți. Totuși, Cameron consideră Chișinăul mai bun în ceea ce ține de fondarea unui startup, deoarece aici costurile de trai sunt mai mici, riscurile, la fel, sunt mai mici. Însă într-un oraș mare o greșeală te poate costa foarte mult, iar ca să obții un profit, uneori poate fi nevoie de mai mulți ani. Totodată, în Republica Moldova, dacă reușești să obții un client internațional bun, poți avea din start profituri și de 80%. 
  • Posibilități mari de a călători internațional. Unul din avantajele Republicii Moldova este accesul la piața internațională, la posibilitatea de a călători rapid peste hotare și de a face cunoștință cu experiența internațională. „E mult mai ieftin decât dacă ai trăi în Statele Unite. Aici poți merge în Canada sau Mexic cu mașina, conducând zile întregi, iar dacă zbori internațional, asta costă mult. Și asta constă experiența internațională la noi. În Moldova, având posibilitatea de a ajunge în multe țări, ai posibilitatea de a expune și promova produsul tău la o audiență internațională mai mare”, spune Manwaring.   

Despre supraviețuire și profit 

Cameron Manwaring spune că cel mai ideal scenariu în acest caz sunt banii proprii. Desigur că e bine să ai banii necesari de la investitori, însă, ca să fie o motivație suplimentară, e necesar să investești banii proprii în această afacere.  

El povestește că în primii ani de existență a startup-ului său a lucrat în mai multe locuri, care nu neapărat aveau legătură cu domeniul afacerii sale. A fost o perioadă când a trăit într-o cameră cu un verișor, iar mesele principale erau alcătuite din ce mai rămânea de la banchete sau recepțiile la care participa. 

„Nici un job nu este mai jos de demnitatea ta, dacă faci bani pentru a fonda propria companie. În general, în momentul când afacerea ta face mai mulți bani decât celelalte locuri de muncă pe care le ai, abia atunci îți dai demisia”, afirmă Manwaring.   

Realitatea Live

25 Apr. 2024, 11:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
25 Apr. 2024, 11:37 // Actual //  Lupu Eduard

Jumătate dintre companiile imobiliare din Europa Centrală (49%) estimează că investițiile în domeniu vor crește în acest an și doar 19% se așteaptă la o scădere (față de 51% în 2023), pe fondul îmbunătățirii percepției cu privire la potențialul de creștere din această piață, potrivit studiului Deloitte Real Estate Confidence Survey for Central Europe 2024, citat în comunicatul de presă.

„De altfel, 40% din participanții la studiu anticipează o creștere a activității pe piață în acest an, față de 15% cu un an în urmă, iar proporția celor care prevăd o scădere s-a redus la 16%, de la 57% în 2023. În acest context, investitorii intenționează să se concentreze pe proiecte noi (31%) sau pe atragerea de fonduri pentru plasamente viitoare (19%). O treime dintre aceștia se așteaptă ca eficiența portofoliului lor să se îmbunătățească, de două ori mai mulți decât cei care estimează o deteriorare a acesteia. Sectorul industrial este în continuare perceput ca fiind cel mai competitiv (31%), urmat de cel rezidențial (21%)”, potrivit studiului Deloitte.

Conform comunicatului, în rândul dezvoltatorilor, cea mai importantă tendință în 2024 pare a fi reprofilarea pe alte segmente ale pieței, având în vedere că un sfert dintre aceștia iau în calcul o astfel de schimbare. Acest trend se manifestă cel mai pregnant printre dezvoltatorii de birouri și de spații comerciale – trei sferturi, respectiv jumătate dintre aceștia susțin că se vor concentra pe alte sectoare în 2024 (în principal active cu destinație mixtă sau proiecte rezidențiale pentru închiriere). Printre provocările cu care se confruntă dezvoltatorii în acest an se remarcă cele legate de finanțare (26%), urmate de cele care implică achiziția de terenuri pentru dezvoltări viitoare (23%), în perspectiva redresării economice, și de comercializare (18%).

„Temperarea activității din piața de birouri se remarcă și în România, încă din 2023, iar tranzacțiile care încă se mai derulează au ca obiect renegocierea contractelor de închiriere, cu accent pe flexibilizarea clauzelor, sau prelungirea perioadei contractuale. În schimb, în privința proiectelor de tip retail, piața locală se diferențiază de cea regională, dat fiind că există multe proiecte în derulare și apetit crescut pentru investiții pe acest segment, stimulate de perspectiva reducerii inflației și, implicit, de creșterea puterii de cumpărare a populației. Segmentul industrial beneficiază de perspective de creștere, date fiind situația geo-politică, stocul insuficient de astfel de spații la nivel național și fenomenul de friendshoring, respectiv tendința globală și regională de relocare sau, respectiv, de construire a diverselor unități de producție în statele aliate din punct de vedere politic”, a declarat Irina Dimitriu, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal, lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar în cadrul Deloitte România.

Deloitte derulează Real Estate Confidence Survey for Central Europe începând din 2019 pentru a afla percepția profesioniștilor din domeniu cu privire la evoluția pieței în regiune. La sondaj participă trei categorii de respondenți, respectiv dezvoltatori, investitori și consultanți specializați în domeniul imobiliar. La ediția din acest an au participat, în principal, jucători din Polonia (33%), Cehia (24%), Ungaria (10%), iar 24% dintre participanți operează pe mai multe piețe din Europa Centrală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău