Călătoriile cu taxiul, mai scumpe în Chișinău! Asigurările RCA s-au majorat semnificativ

11 Aug. 2021, 17:47
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
11 Aug. 2021, 17:47 // Actual //  MD Bani

Costul asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru taxi în municipiul Chișinău s-a majorat de la 1 august și a ajuns la valoarea de 5 014,8 lei pentru un automobil. Despre asta anunță reprezentanții Patronatului Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi, într-o postare pe Facebook.

Potrivit responsabililor, majorarea a crescut cu peste 550 de lei, față de vara anului trecut, atunci când asigurarea costa 4 460,4 lei, scrie Realitatea.md.

„Orice teoretician economic ne va spune că majorările de costuri ale unui serviciu, mai ales când se fac fără a adăuga valoare acestuia, sunt imputate practic întotdeauna clienților prin majorarea tarifelor serviciului. Aceasta se va întâmpla, inevitabil și cu regret, în scurt timp pentru serviciile de taxi – o activitate economică cu rentabilitate destul de mică. Atât, în calitate de asociație patronală a operatorilor de transport de persoane în regim de taxi, ne arătăm consternați de această mărire, cu atât mai mult cât în ultimii 2 ani prețul RCA a ajuns să crească în total cu cca 1 500 de lei (valoarea AORCA în 2019 pentru taxi în Chişinău a fost 3 548,16 lei)”, se arată în postare.

Este o majorare inoportună, mai ales în contextul unei situații economice care în pandemie a lovit din greu veniturile taximetriștilor, mai spune patronatul.

„Companiile de taxi au activat aproape 14 luni sub pragul de rentabilitate, iar recuperarea veniturilor după relaxarea măsurilor restrictive practic nici nu a început, că ramura noastră s-a pomenit în față unor provocări suplimentare severe: exodul șoferilor în alte domenii economice, incl. în afara țării, costul ridicat al pieselor auto, planificare urbană eşuată – lipsă locuri de parcare/aşteptare dedicate taxiurilor, trafic dificil și ambuteiaje care înseamnă consum mai mare de combustibil, iar în final șoferii pot prelua și efectua mai puține comenzi. Considerăm, de asemenea, că creșterea nu este motivată economic, iar părerea companiilor de taxi sau consultări din partea noastră ca şi asociaţie patronală nu au fost solicitate”, se mai precizează în comunicatul patronatului.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO