Comisioanele aplicate de bănci la plata cu cardul

21 Aug. 2023, 13:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
21 Aug. 2023, 13:54 // Actual //  Lupu Eduard

Comisioanele percepute de băncile din Republica Moldova pentru tranzacțiile efectuate cu cardurile proprii prezintă variații semnificative. În funcție de tipul cardului și originea sa, aceste comisioane variază între 1.5% și 3% din valoarea tranzacției.

Potrivit analizei, comercianții care utilizează cardurile emise de alte bănci din Republica Moldova sunt supuși unor comisioane cuprinse între 1.8% și 2.5%, în timp ce pentru plățile efectuate cu carduri emise în străinătate se percep comisioane în intervalul 2.5% – 3%. În plus, comisioanele pentru tranzacțiile efectuate în comerțul electronic sunt în medie mai mari cu 0.5 puncte procentuale.

Structura plăților efectuate cu cardul pe teritoriul Republicii Moldova în anul 2021 a fost distribuită astfel: 39% din valoarea totală în rețeaua proprie a băncilor, 43% cu carduri emise în Republica Moldova în rețeaua altor bănci din țară și 17% cu carduri emise în străinătate.

Expert-Grup sublinia anterior că băncile au posibilitatea să ajusteze individual comisioanele în direcția scăderii (până la 1-1.2%) în cazul în care agentul economic înregistrează volume mari de tranzacții fără numerar sau este parte din programe speciale de loialitate și cashback. Totodată, comisioanele pot crește în cazul în care agentul economic prezintă anumite riscuri.

Recent, Banca Națională a Moldovei (BNM) a luat măsuri pentru a reduce costurile asociate tranzacțiilor cu cardurile de plată. BNM a decis să plafoneze comisioanele interbancare percepute la operațiunile cu cardul, având ca rezultat o scădere a costurilor pentru agenții economici și consumatori. Această măsură se va implementa în trei etape pe o perioadă de doi ani, reducându-se astfel comisioanele interbancare de la 1.6% și 2.5% la 0.5% – 0.6%. Totodată, BNM intenționează să stimuleze competiția pe piața cardurilor de plată și să asigure transparența tarifelor aplicate de furnizorii de servicii de plată (PSP).

Această decizie ar putea aduce beneficii semnificative atât pentru agenții economici, cât și pentru consumatorii finali, prin reducerea costurilor asociate tranzacțiilor cu cardurile de plată.

Profiturile excepționale ale băncilor din UE sunt taxate

Italia este cel mai recent caz al unei ţări europene care a impus băncilor o taxă pe profiturile excepţionale, obţinute datorită dobânzilor mari, pentru a ajuta deţinătorii de ipoteci, transmite Reuters.

Italia a aprobat pe 8 august un impozit unic de 40% asupra profiturilor pe care băncile le obţin din dobânzile mai mari şi intenţionează să folosească încasările pentru a ajuta deţinătorii de credite ipotecare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău