Copiii cu vârsta până la doi ani pot beneficia de 1.000 de lei lunar. Indemnizația pentru creșterea copilului rămâne

26 Oct. 2022, 17:29
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
26 Oct. 2022, 17:29 // Actual //  MD Bani

Cabinetul de miniștri a aprobat, astăzi, modificări la Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii. Acestea vor permite acordarea indemnizației lunare de 1.000 de lei tuturor copiilor până la vârsta de doi ani, indiferent de statutul de persoană asigurată sau neasigurată al părinților.

Astfel, copiii cu vârsta până la doi ani, ai căror părinți sau tutori sunt asigurați social, vor avea dreptul la o indemnizație de 1000 de lei lunar, suplimentar la indemnizația pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de trei ani, conform opțiunilor. În cazul copiilor ai căror părinți sau tutori sunt neasigurați, indemnizația respectivă va fi majorată de la 740 de lei până la 1000 de lei.

Indemnizația va fi acordată pentru fiecare copil înscris în sistemul Agenției Servicii Publice, inclusiv în cazul gemenilor (doi sau mai mulți copii născuți dintr-o singură sarcină), adopției sau plasării copilului în serviciul de tutelă/curatelă.

Pentru a beneficia de plata indemnizației, reprezentantul legal al copilului (unul dintre părinți sau tutorele) va depune o cerere la casele teritoriale de asigurări sociale, în termen de 12 luni de la nașterea copilului.

Persoanele asigurate, care deja primesc indemnizație lunară pentru creșterea sau îngrijirea copilului și ale căror copii nu au atins vârsta de 2 ani, nu vor fi nevoite să depună cerere, indemnizația fiind stabilită automat de Casa Națională de Asigurări Sociale.

Concomitent, se majorează și indemnizația lunară de suport pentru creșterea copiilor gemeni, de la 370 lei la 500 de lei. Suportul financiar pentru îngrijirea copiilor gemeni se achită pentru fiecare copil, de la naștere și până la împlinirea vârstei de trei ani, conform aceleiași proceduri.

Pentru implementarea măsurilor menționate, pentru anul 2022, din bugetul de stat au fost alocate circa 77 de milioane de lei, iar pentru anul viitor vor fi necesare aproximativ 805 milioane de lei. Conform estimărilor Casei Naționale de Asigurări Sociale, în 2023, de indemnizație lunară de îngrijire a copiilor până la vârsta de doi ani vor beneficia 65133 de persoane (28949 – asigurate și 36184 – neasigurate), iar de suport lunar pentru creșterea până la vârsta de 3 ani a copiilor gemeni – 3053 de persoane.

Realitatea Live

24 Mai 2024, 17:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
24 Mai 2024, 17:02 // Actual //  Soroceanu Olga

Digitalizarea sistemului educațional reprezintă o prioritate pentru Republica Moldova. Tranziția digitală înseamnă crearea unui sistem comun care permite autorităților să reformeze sistemul de învățământ, iar instituțiilor de resort să aibă acces la date actualizate. În acest sens, cu sprijinul Uniunii Europene și al Guvernului Austriei, sunt demarate o serie de proiecte care au menirea de a îmbunătăți și consolida sistemul educațional digital.

În cadrul programului „EU4Moldova: Comunități Locale”, Agenția Austriacă pentru Dezvoltare (ADA), în parteneriat cu Fundația Europeană pentru Formare (ETF), a organizat un eveniment dedicat digitalizării sistemului de Învățământ Profesional Tehnic (ÎPT).

Acesta a reunit principalii actori ai dezvoltării sistemului ÎPT: Centrele de Excelență, comunitatea donatorilor care sprijină consolidarea ÎPT, industria TIC și reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, care au lansat discuții și dezbateri privind importanța accelerării digitalizării învățământului profesional, având la bază rezultatele unei cercetări aprofundate efectuate de către ETF.

Documentul de cercetare relevă principalele constatări pe acest domeniu și include o serie de recomandări adaptate atât la nivel național, cât și la nivel instituțional, bazate pe rezultatele unui sondaj amplu care acoperă toate cele 88 de instituții ÎPT din Moldova, fiind completat de o serie de interviuri cu actorii implicați activ la realizarea acestui deziderat.

Componentele de bază ale documentului țin de: infrastructura digitală a instituțiilor de învățământ, competențele digitale ale cadrelor didactice de toate categoriile, aplicațiile educaționale, inclusiv pentru evaluarea digitală a elevilor care permite feedback rapid și cuantificat, oportunitățile de formare a competențelor digitale pentru predare-învățare, nivelul competențelor digitale ale elevilor și oportunitățile de dezvoltare a acestora prin acreditarea în baza cursurilor autorizate de către minister.

Mai mult, documentul oferă  informații esențiale despre programele de formare concepute pentru perfecționarea competențelor digitale a personalului didactic, care reprezintă drept o oportunitate de formare continuă menită să consolideze comptențele digitale ale pedagogilor, cât și date despre instrumentele digitale dezvoltate, întru buna gestionare a informațiilor despre volumul de muncă al elevilor și profesorilor. Această abordare, pedagogia digitală, are menirea să susțină elevii în asimilare facilă și animată a informației teoretice și practice. Obiectivul central este formarea competențelor profesionale ale elevilor din ÎPT prin instrumente digitale, care fac procesul de învățare mai ușor, mai rapid, mai țintit, mai interesant.

De asemenea, Sistemului Informațional de Management în Educației (SIME) este consolidat cu suportul Uniunii Europene și Guvernului Austriei. Acest fapt îi va permite Ministerului Educației și Cercetării să ia decizii strategice privind dezvoltarea sistemului de educație și formare profesională, având la bază date veridice și actualizate asupra funcționalității sistemului ÎPT pe întreg teritoriul țării.

Ce înseamnă modernizarea SIME? Aceasta presupune extinderea funcționalității cu două module noi, și anume: „Registrul electronic” – care va fi utilizat de către profesori și va permite gestionarea datelor privind rezultatele elevilor, prezența, monitorizarea calificărilor oferite de instituții, printre altele, și „Agenda electronică” care va permite monitorizarea automată a prezenței elevilor și va preveni tendințele de absenteism. În mod similar, profesorii vor putea utiliza agendele electronice pentru a monitoriza progresul academic al elevilor și vor putea distribui cu ușurință anunțuri, teme, conținut educațional, dar și multe altele.

Până la finele anului 2025, toate activitățile sus menționate se vor realiza în cadrul programului „EU4Moldova: Comunități Locale” întru realizarea obiectivelor privind alinierea standardelor la nivel internațional a sistemului educație, la capitolul utilizării instrumentelor TIC în procesul de predare – învățare, obiectiv stipulat în Strategia Națională „Educație – 2023”.

Programul „EU4Moldova: Comunități Locale”, este finanțat de Uniunea Europeană, Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), Cooperarea Austriacă pentru Dezvoltare (ADC) și Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone – Asistența Poloniei; și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), Agenția Austriacă pentru Dezvoltare (ADA) și Solidarity Fund PL (SFPL) în Moldova.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău