Cum avocatul Cazac îi dădea indicații lui Litvinenco să modifice legislația beneficiarilor finali în favoarea BERD

17 Nov. 2022, 09:12
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Nov. 2022, 09:12 // Actual //  bani.md

Pe site-ul moldova-leaks.com au fost scurse informații scandaloase de pe chat-ul de telegram al ministrului Justiției, Sergiu Litvinenco. Unul dintre lucrurile interesante este discuția avocatului BERD, Octavian Cazac care îi indică lui Litvinenco cum trebuie să modifice legea cu privirea la participația companiilor străine în acționariatul companiilor locale, în condițiile în care BERD controlează portul Giurgiulești și este în acționariatul celor mai mari bănci Victoriabank și Maib.

„Tu pornești de la premisa că proiectul de lege nouă e gata de adoptare. El are multe probleme. De ex., el interzice statelor străine să dețină acțiuni, chiar și indirect, în activități strategice din MD. Fun fact: dacă e sa aplici legea așa cum e scrisă acum: si MoldovaGaz si VMTG (proprietar conductei Iași-Chișinău) vor trebui să facă exit (să își schimbe acționariatul), fiindcă sunt, la moment, controlați de state străine. Alin.(2) parca are în vedere BERD si IFC. Dar lipsește o definiție legala ce înseamnă instituții financiare internaționale”, îi spunea Cazac lui Litvinenco.

Cazac i-a trimis și un screeshot din lege cu ce ar trebui de modificat.

Litvinenco îi dădea asigurări lui Cazac că legea va fi aprobată în formula în care este, iar ulterior se va veni cu ajustări.

Mold-street.com a de dezvăluit, într-un material „Salvatorii lui Moser, sau cum sunt elaborate și modificate unele legi în Republica Moldova” cum anterior BERD prin intermediul avocatului său Octavian Cazac a modificat legislația cu privire le beneficiarul efectiv ca BERD să poată intra în posesia portului Giurgiulești.

Astfel, la 16 iulie 2020 Mathias von Tucher (director general al Danube Logistics), într-un mesaj adresat lui Octavian Cazac, anunță că „ideea este să prezentăm proiectul final al „Proiect Lege modificare (precizare beneficiar efectiv)” către EBA cât de curând posibil până mâine, pentru a primi aprobarea consiliului și pentru a redacta opinia experților în paralel”.

La 20 iulie 2020 are loc ședința de Guvern, în care amendamentele cu pricina sunt adoptate. La câteva minute de la aprobare, avocatul Octavian Cazac expedia un mesaj scurt: „Gov tocmai a aprobat legea și se îndreaptă spre Parlament”.

Pe 20 iulie 2020, documentul a fost inclus pe ordinea de zi a Parlamentului cu nr.340, chiar dacă a avut doar un singur aviz pozitiv – de la Comisia economie, buget și finanțe, în timp ce Comisia juridică, numiri și imunități nu a susținut proiectul.

După o examinare sumară, proiectul a fost votat de Parlament în prima lectură, ca apoi deputații să plece în vacanță, iar la începutul lunii decembrie 2020 documentul va fi retras din Legislativ.

În decembrie 2021, adică peste un an și patru luni de la tentativa din iulie 2020, într-un mesaj adresat lui Volker Recker, banker senior la BERD (în perioada 2001-decembrie 2021), Mathias von Tucher îl informa despre faptul BERD a pierdut un caz la Curtea de Apel Chișinău. Potrivit lui Tucher, cauza a fost examinată de judecătoarea Ala Malii, care anterior a emis și alte decizii nefavorabile Danube Logistics.

Oficial, de aproape un an, beneficiar final al operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), care a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics.

Tranzacția a avut loc în Cipru și a generat mai multe dezbateri și semne de întrebare, referitor la modul cum autoritățile sunt puse în fața faptului împlinit.

Realitatea Live

15 Feb. 2025, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul rus analizează posibilitatea introducerii unui embargo total asupra exportului de benzină, ca urmare a unei serii record de atacuri ucrainene asupra rafinăriilor de petrol, care au dus la oprirea a aproximativ 10% din capacitatea de prelucrare a petrolului din țară. Potrivit Reuters, surse apropiate situației au indicat că acest subiect ar putea fi discutat într-o întâlnire a viceprim-ministrului Alexandr Novak, care va avea loc săptămâna viitoare. Decizia ar putea fi luată înainte de 1 martie.

În prezent, exportul de benzină din Rusia este deja restricționat: doar producătorii pot vinde combustibilul în afaceri externe, nu și intermediarii sau comercianții. Oficialii ruși iau în considerare înăsprirea acestor măsuri după atacurile cu drone din ianuarie și februarie asupra rafinăriilor. Cel puțin șapte rafinării au fost atacate, inclusiv cele de la Tatarstan, Saratov, Ryazan, Nizhni Novgorod și Volgograd. În februarie, un alt atac a lovit rafinăria din Volgograd și fabrica de gaze din Astrahan, care aproviziona regiunile sudice cu combustibil.

Aceste atacuri au dus la oprirea a 10% din capacitatea totală de procesare a petrolului din Rusia, iar volumul de prelucrare a petrolului a scăzut la cel mai mic nivel din ultimii 12 ani, atingând doar 267 de milioane de tone în 2024. Exporturile de produse petroliere au scăzut cu 9%, la 113,7 milioane de tone.

Ca răspuns la atacurile asupra infrastructurii energetice, guvernul rus a decis să secretizeze statisticile privind producția de combustibil. Ministerul Energiei a încetat să mai furnizeze datele despre producția de benzină către Rosstat, iar în august a fost impus un statut de „confidențialitate” asupra datelor privind producția de motorină, explicând că aceste informații pot crea presiune artificială asupra pieței.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală