De ce Putin va face tot ce îi cere China

14 Mart. 2023, 09:59
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Mart. 2023, 09:59 // Actual //  bani.md

Primul an al războiului Rusia-Ucraina a fost marcat de tone de discuții despre o posibilă pace, iar liderii europeni au cerut Kievului să înceapă discuțiile cu Moscova, în timp ce oficialii americani l-au sfătuit pe președintele Zelenski să „înceapă să se gândească la cerințele sale și la prioritățile realiste ale negocierilor”.

La rândul lor, comuniștii chinezi și-au prezentat „planul de pace” în douăsprezece capitole, alcătuit din pure banalităţi. Am asistat la anunțul lui, făcut de Wang Yi la Conferința de securitate de la München, și era clar că acesta nu va seduce niciuna dintre părțile în conflict, dar va arăta că rolul Chinei în rezolvarea crizei ucrainene ar putea fi mult mai mare decât a fost de la începutul războiului.

Timp de câțiva ani analiștii politici americani au scris zeci de articole despre deriva periculoasă a Moscovei către Beijing. Ideea principală a fost că Occidentul nu ar trebui să „cedeze” Rusia Chinei și, prin urmare, să se apropie de Kremlin într-un mod mai prietenos. Evenimentele recente au arătat însă că Rusia a acționat mult mai puțin rațional decât China, iar strategia ar putea fi corectată. În condițiile în care conflictul dintre Rusia și Ucraina amenință bazele stabilității globale, China ar putea spune un cuvânt atât de necesar, dar numai dacă va avea motive întemeiate să o facă.

De ce e Vladimir Putin la mâna Chinei

Beijingul pare acum a fi cel mai mare beneficiar al războiului în curs. Ani de zile Moscova a crezut că este un partener egal în alianța China-Rusia, chiar dacă generația mai tânără de experți chinezi a glumit în privat despre aceste presupuneri. După un an de umilință pe front, când „a doua cea mai puternică armată din lume” nu poate captura timp de șase luni un mic oraș ca Bahmut chiar și cu ajutorul a mii de criminali condamnați înarmați cu muniție cumpărată în secret din Iran, Rusia nu poate fi considerată ca atare.

China este acum cel mai mare partener comercial al său, cu aproximativ 26% din totalul comerțului exterior; este aproape singurul furnizor de mașini, calculatoare, circuite electronice integrate și telefoane inteligente, fiind şi cea mai importantă piață potențială pentru cărbunele și gazele rusești. În plus, Rusia depinde în mod vital de achitarea facturilor în yuani, monedă care, în februarie, a devenit cea mai tranzacționată monedă la Bursa de Valori din Moscova și este recunoscută oficial ca monedă de bază pentru Fondul Național de Avere al Rusiei. Cu cât Rusia devine mai slabă, cu atât sunt mai mari șansele Chinei de a-și însuși – să spunem, cel puțin din punct de vedere economic – regiunile din Orientul Îndepărtat ale Rusiei.

Dar, în același timp, China trebuie să joace un rol în relațiile internaționale proporțional cu ponderea sa în economia mondială. Dacă cineva caută pe Google sintagma „Tratat de la Beijing”, se va referi la convenția de la Beijing din 1860, un „acord inegal” pe care China învinsă a fost obligată să-l semneze cu națiunile europene victorioase. Dar acum China, cred, are șanse mari să pătrundă în „prima ligă” a puterilor mondiale dacă reușește să negocieze pacea în Ucraina, unde Occidentul nu are atât de multe șanse să avanseze. Președintele Xi este singura persoană care îi poate ordona președintelui Putin să se retragă din Ucraina, deoarece fără sprijinul Chinei economia rusă nu poate supraviețui și întregul mit că Rusia pivotează cu succes spre Est se va spulbera. Luate împreună, aceste evenimente vor pune capăt guvernării lui Putin și, cel mai probabil, și vieții lui, așa că sunt destul de sigur că Moscova va face ceea ce spune Beijingul, dacă o spune clar și cu argumente.

Calcule geostrategice

La rândul lor, Statele Unite și Europa ar trebui să-i transmită Chinei un semnal clar că vor aprecia un astfel de serviciu. Cu toate problemele pe care China le provoacă în Pacific, ea nu a invadat Taiwanul și, în opinia mea, se va abține să facă acest lucru în viitor. În consecință, Rusia a refuzat să negocieze o mare alianță cu Occidentul care ar fi construită fără (și parțial împotriva) Chinei, așa că de ce să nu încercăm să construim relații mult mai strânse între Occident și China, lăsând Rusia deoparte? Până la urmă, a fost ideea principală a lui Kissinger în urmă cu cincizeci de ani, așa că poate că aceasta va reveni în iunie, de exemplu, după sărbătorirea centenarului său.

O astfel de strategie ar putea crea o nouă arhitectură mondială, aparent stabilă, deoarece relațiile economice dintre cele trei țări din Prima Lume sunt mult mai profunde decât a avut oricare dintre ele cu Rusia. Mai mult, aș spune că China, care prosperă și are succes economic, nu și-a dat încă seama că oportunitatea de a democratiza Rusia a fost deja pierdută, așa că un astfel de bloc ar putea avea perspective mult mai bune decât unul care ar include Moscova.

Pentru a încheia, vreau să spun foarte clar punctul meu de vedere: gândiți-vă la ce le poate oferi Occidentul liderilor chinezi în schimbul împingerii hoardelor lui Putin înapoi în interiorul granițelor ruse din 1991. Se pare că președintele Macron se pregăteşte să discute tocmai aceste probleme cu conducătorii Beijingului în timpul următoarei sale vizite în China, la începutul lunii aprilie. Dacă premiul este suficient de mare, ei pot obține aproape orice au nevoie de la Rusia, iar ceea ce urmează ar putea fi începutul unei noi ordini mondiale, mai stabilă și mai pașnică decât cea care a apărut din Războiul Rece…

Sursa. RADOR

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală