Disperare pe șine! Angajații CFM amenință cu paralizarea traficului feroviar. Restanțe la salarii de 190 mil. de lei

22 Ian. 2025, 16:42
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Ian. 2025, 16:42 // Actual //  Ursu Victor

Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova (FSF) a anunțat organizarea unor proteste și greve începând cu luna februarie 2025, în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției și în toate cele opt noduri feroviare din țară. Acțiunile sunt motivate de restanțele salariale care au depășit 190 de milioane de lei pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Ion Zaporojan, președintele FSF, a declarat că muncitorii feroviari au ajuns în situații dramatice: „Nu mai au ce mânca, nu au cu ce să-și achite facturile sau să-și trimită copiii la școală. Dacă până la sfârșitul lunii ianuarie nu vom avea soluții concrete, vom organiza proteste la nivel național.”

Liderul sindical a subliniat că întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” (CFM) se confruntă cu probleme grave, inclusiv conturi blocate de peste două luni, lipsa motorinei și a altor resurse esențiale pentru funcționare.

În urma ședinței Consiliului FSF din 26 decembrie 2024, revendicările feroviarilor au fost aduse la cunoștința deputatului Radu Marian, președintele Comisiei economie, buget și finanțe. Marian a promis identificarea unor soluții „în timp scurt”, însă feroviarii rămân sceptici.

Situația dificilă a CFM s-a agravat după august 2022, când redeschiderea portului Odesa a redus drastic tranzitul feroviar din Ucraina, diminuând veniturile întreprinderii. De ani de zile, CFM se confruntă cu dificultăți financiare majore, iar problema restanțelor salariale persistă.

Numărul angajaților CFM a scăzut dramatic în ultimii ani, de la 10.303 în 2014 la 5.713 în 2023. Protestele feroviarilor, care amenință să paralizeze transportul feroviar în toată țara, atrag atenția asupra problemelor structurale ale întreprinderii și asupra nevoii urgente de reforme și investiții.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO