După decenii de uitare, Prutul va fi traversat din nou pe șine! Începe reabilitarea podului Fălciu–Cantemir

25 Apr. 2025, 19:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Apr. 2025, 19:54 // Actual //  Ursu Victor

CFR a anunțat începerea lucrărilor de reabilitare a podului feroviar care leagă localitatea Fălciu din România de orașul Cantemir din Republica Moldova. Primele intervenții vizează revizia generală a structurii podului și revopsirea elementelor metalice, fiind realizate cu resurse proprii, urmând ca în etapa următoare să fie implicați și contractori terți.

Pe lângă lucrările la structura metalică a podului, proiectul prevede intervenții complexe la liniile de cale ferată din zonă: îndepărtarea vegetației, înlocuirea traverselor și a diblurilor, completarea cu piatră spartă și refacerea terasamentului. De asemenea, vor fi montate traverse speciale din lemn.

Pe partea moldovenească, autoritățile urmează să reabiliteze un tronson feroviar de 1,8 km spre Cantemir, pentru a asigura continuitatea legăturii transfrontaliere. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru luna august 2025.

Reluarea lucrărilor vine în contextul deciziilor luate la nivel european, inclusiv în cadrul reuniunii QUINT Meeting din ianuarie 2025, unde s-a stabilit reconstrucția completă a căii ferate în zona transfrontalieră Fălciu–Cantemir. Ulterior, în aprilie, CFR SA și Calea Ferată din Moldova au semnat un Memorandum de Înțelegere pentru reluarea conexiunii feroviare peste Prut.

Printre perspectivele convenite de cele două state se numără electrificarea liniei Iași–Chișinău, modernizarea controlului vamal la Ungheni și redeschiderea trenului de pasageri Cahul–Galați.

Prin aceste inițiative, autoritățile din România și Republica Moldova își propun să întărească conectivitatea regională, să faciliteze transportul de mărfuri și pasageri și să stimuleze dezvoltarea economică în zona de graniță.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII