Europa vrea să importe energie verde din Sahara prin cabluri submarine

27 Sept. 2023, 05:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
27 Sept. 2023, 05:00 // Actual //  Lupu Eduard

Hidrogenul verde nu este sin­gura posibilitate de a exporta energie regenerabilă. Xlinks, o firmă britani­că, vrea să construiască o centrală eoliană şi solară în Maroc care ar urma să trimită electricitate direct că­tre Marea Britanie printr-o reţea de 3.800 de kilometri de cabluri subma­rine până în 2030, scrie The Economist. Iar astfel de planuri, având în centru exporturi de energie regenerabilă din Africa de Nord către Europa, abundă.

Susţinută de firma britanică de energie Octopus Energy, Xlinks vrea să aducă energie solară din însoritul Maroc către înnorata Mare Britanie prin intermediul unor cabluri subma­rine. Pentru suma de 20 de miliarde de lire sterline, proiectul ar putea aco­peri 8% din cererea de energie a bri­tanicilor, suficientă pentru a ţine lu­minile aprinse în 7 milioane de locu­in­ţe, notează Sifted.
„Este un proiect nebunesc“, ad­mi­te Simon Morrish, CEO al Xlinks.

Deocamdată, Xlinks nu a con­struit nimic în Maroc, Marea Britanie sau pe fundul mării. În prezent, lucrează la studii pentru evaluarea rutei reţelei de cabluri. Din suma totală de 20 miliarde de lire sterline, compania a reuşit să atragă până acum 45 de milioane.

Principala provocare în cazul proiectelor de tipul celui dezvoltat de Xlinks este că există foarte puţini pro­ducători echipaţi pentru fabri­ca­rea cablurilor în sine. Pentru a solu­ţiona această problemă, Xlinks a creat compania XLCC care să fa­brice cablurile.
În cursa pentru energie verde, Europa priveşte din ce în ce mai mult către Africa de Nord, potrivit Yale School of the Environment.

Pe fondul eforturilor de a scăpa de dependenţa de energia rusească, Europa a pornit într-o cursă de instalare de parcuri solare gigantice şi de cabluri submarine pentru a profita de energia regenerabilă abundentă a Africii de Nord.

Marocul exportă deja energie solară către Europa prin intermediul a două conexiuni existente cu Spania. Anul trecut, ţara a încheiat un acord cu UE pentru creşterea exporturilor de energie. Egiptul analizează în prezent trei propuneri pentru cabluri prin care să se conecteze la Grecia.

Un alt cablu submarin care ar lega noile parcuri solare din deşertul din sudul Tuniei la sistemul energetic al Italiei are finanţare promisă din partea UE şi Băncii Mondiale.
Tunisia dezvoltă două proiecte, TuNur şi Elmed, care au drept obiectiv să trimită electricitate către Malta şi Italia din complexele solare aflate în apropiere de oraşul Ejim Maatoug din sud-vestul ţării.
În acest context, Africa de Nord este văzută drept cel mai important viitor partener comercial al Europei în domeniul energiei regenerabile.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Mai 2024, 13:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Mai 2024, 13:35 // Actual //  Lupu Eduard

Sphera Franchise Group marchează cel mai bun prim trimestru din istoria sa în termeni de vânzări, EBITDA și profit net.

Cifra de afaceri mai mare în toate cele trei țări unde Grupul este activ a condus la o creștere cu 9% a vânzărilor totale în T1 2024 comparativ cu T1 2023, până la 365,9 milioane de lei românești.

EBITDA a marcat o creștere semnificativă de două cifre (+69,1%), ajungând la 39,8 milioane de lei, iar profitul net a înregistrat aproape o triplare (+192%), până la 21,4 milioane de lei.

„ (…) Suntem în grafic cu estimările bugetare pentru acest an și încrezători că vom continua să creăm valoare adăugată pentru toți stakeholderii noștri. Pe parcursul anului, ne vom consolida poziția de lider în industrie, concentrându-ne pe identificarea și valorificarea oportunităților de extindere a rețelei noastre de unități în orașele mai mici și în centrele comerciale în care încă nu suntem prezenți și investind în digitalizare, inovare și remodelarea restaurantelor actuale”, a subliniat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

KFC România rămâne brandul locomotivă și în primul trimestru al acestui an, cu vânzări de 268,8 milioane de lei, reprezentând o creștere de două cifre (+12,8%) față de T1 2023. De asemenea, profitul operațional al restaurantelor KFC România a crescut cu 58,3%, ajungând, la finalul lunii martie, la 38,3 milioane de lei, iar EBITDA s-a majorat cu 64,8%, la 35,4 milioane de lei. Profitul net s-a dublat (+105,6%), la 23,9 milioane de lei.

În același timp, rețeaua KFC Romania și-a continuat extinderea prin deschiderea unui nou restaurant KFC, în luna februarie, la Sibiu.

KFC Moldova avut, de asemenea, un prim trimestru bun. Vânzările au fost mai mari cu 12,4% (aproximativ 5,5 milioane de lei), iar profitul operațional al restaurantelor s-a dublat (1,3 milioane de lei echivalentul a 5 milioane de lei moldovenești). Sphera Franchise Group, listată la Bursa de Valori București (BVB), deține 80% din capitalul US Food Network din Republica Moldova, filială înființată în 2008, ceilalți asociați fiind Dorin Recean și Cătălin Giosan, șeful ProTV Chișinău, cu câte 10%.

Creșteri au fost înregistrate și de KFC Italia,care a avut în primul trimestruvânzări mai mari cu 5,7% (43,3 milioane de lei) și a încheiat profitabil în termeni de EBITDA (2,7 milioane de lei).

Vânzările au crescut și pentru Taco Bell (+5,4%, la 20,8 milioane de lei) și, după ce anul trecut a atins pragul de rentabilitate, continuă să rămână profitabil și în primul trimestru din 2024 (0,37 milioane de lei profit net și EBITDA 1,5 milioane de lei).

Pizza Hut a contribuit cu 27,4 milioane de lei la vânzările totale în T1 2024, în scădere comparativ cu primul trimestru din 2023, pe fondul reorganizării rețelei de restaurante, care a continuat și în primele luni ale anului. Rezultatele acestor acțiuni sunt deja vizibile, pierderea operațională la nivelul restaurantelor scăzând cu 22% în T1 2024 față de T1 2023. În plus, Pizza Hut și-a consolidat portofoliul, aducând în luna martie pe piața din România sub-brandul WingStreet.

La nivel de costuri, Sphera a continuat procesul de eficientizare a activității, cheltuielile cu restaurantele crescând într-un ritm semnificativ mai mic decât vânzările, cu doar 4,7%. Ca urmare, ponderea în totalul vânzărilor a scăzut cu aproape 4pp, la 88%, în T1 2024 comparativ cu T1 2023.

Compania a încheiat primul trimestru cu un nivel minim al raportului datorie netă / EBITDA, de 0,3.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău