Exclusiv! Tranzacția BOMBĂ a anului 2021. BERD a cumpărat portul Giurgiulești cu 1000 de Euro. DOC

02 Iun. 2021, 11:46
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Iun. 2021, 11:46 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a cumpărat Portul Internațional Liber Giurgiulești cu 1000 de euro. Aceasta se întâmplă după ce, urmare unor manipulări de acte și cu susținerea unor funcționari BERD, Thomas Moser a preluat  Portul Giurgiulești cu doar 344 dolari SUA.

Pe data de 19 mai 2021, în cadrul unui comunicat, BERD a anunțat despre faptul că a achiziționat Portul Giurgiulești. La rândul său, compania Bemol a declarat public că acțiunile Portului se află sub sechestru judiciar în cadrul procedurii de recuperare a daunelor cauzate de Thomas Moser, în baza unei decizii definitive a instanței.

Începând cu 2014, au fost inițiate mai multe procese cu referire la portul Giurgiulești și împotriva lui Thomas Moser, care la acea perioadă era mandatar împuternicit al grupului de firme Bemol Retail SRL, Bemol Refinery SRL, Danube Logistics SRL și, în același timp, era administrator al Bemol Retail SRL. În cadrul proceselor a fost solicitată recuperarea daunelor cauzate de fraudă în perioada de administrare a companiei Bemol Retail SRL și în legătură cu tranzacția de vânzare cumpărare, în urma căreia Thomas Moser s-a declarat în 2011 proprietarul operatorului portul Giurgiulești, suma tranzacției fiind de doar 344 de dolari SUA.

Tranzacție! 1000 de euro pentru portul Giurgiulești, în care s-au investit peste 50 de milioane de euro.

Aspecte documentare și juridice

La 19 mai 2021, BERD a anunțat prin intermediul unui comunicat de presă că pe data de 7 mai 2021 a achiziționat grupul de companii Danube Logistics, devenind astfel singurul beneficiar final al operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG). Totodată, BERD nu a comunicat detalii privind forma juridică și suma tranzacției.

Din presă, aflăm despre structura complexă a companiilor din spatele Danube Logistics SRL, operatorul portului Giurgiulești. Danube Logistics SRL are în calitate de fondator compania olandeză Danube Logistics Holding BV. În spatele ei stă compania olandeză Danube Holding BV, iar aceasta, respectiv, are în spate o companie offshore în Cipru – Thomo Invest Ltd. Lanțul continuă cu Febania GmbH (Austria) și, în cele din urmă, apare proprietarul și beneficiarul final al companiilor – Thomas Moser, fostul mandatar al grupului de companii moldovenești,  menționat anterior.

Tranzacția! Un port = 1000 Euro!

Din registrul oficial al întreprinderilor din Cipru, aflăm că într-adevăr pe data de 7 mai 2021, BERD a devenit noul proprietar al companiei Thomo Invest Ltd, iar suma tranzacției a constituit 1000 de Euro.

Astfel, BERD a cumpărat cu 1000 de Euro un obiectiv economic de importanță strategică națională, în care până la moment s-au investit peste 50 de milioane de Euro.

Anunțul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) privind achiziția grupului de companii Danube Logistics, devenind astfel unicul beneficiar final al operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), a provocat mai multe reacții negative din partea specialiștilor și a politicienilor, care însă au fost mult mai anemice în comparație cu alte cazuri asemănătoare. Totodată, nu a comentat în niciun fel acuzațiile că folosește scheme cu offshor-uri și operează în acest caz de o manieră netransparentă și practic ilegală, ignorând vădit Guvernul și autoritățile Republicii Moldova.

Menționăm că tranzacția a avut loc în timp ce acțiunile Danube Logistics SRL se află sub sechestru judiciar în vederea executării hotărârii judecătorești definitive și cu încălcarea obligațiilor impuse de Acordul Investițional, care prevede acceptul obligatoriu al Guvernului Republicii Moldova pentru orice tranzacție de înstrăinare a portului sau a cotelor părți ale acestuia.

BERD nu mai operează în Cipru

Un factor interesant este că BERD anunță pe site-ul oficial despre faptul că nu mai operează în Cipru din anul 2020.

Totodată, într-un mod necunoscut, schimbările în acționariatul firmei offshore Thomo Invest Ltd au fost înregistrate la Camera de Comerț din Cipru, pe 7 mai 2021.

Unde este interesul Republicii Moldova?

Întrebarea ce ține de natura suspectă a aceste tranzacției – rămâne deschisă. Acționând în stilul unor afaceriști locali, au achiziționat Portul Giurgiulești prin companii offshore și proceduri dubioase. Suma „de facto” a tranzacției rămâne necunoscută, motiv pentru care Republica Moldova nu va primi nici măcar un beneficiu din impozite.

Toate acestea s-au făcut fără a ține cont de autoritatea de stat independent a Republicii Moldova și de interesele țării, fără a lua în considerare faptul că portul Giurgiulești este un obiectiv strategic de valoare și securitate națională – fiind singura cale de acces la mare.

Istoria proprietății asupra portului Giurgiulești

Pe data de 29 decembrie 2004, Guvernul Republicii Moldova a semnat mai multe acorduri cu grupul de companii azere Azpetrol, din care făcea parte și Azertrans, companii deținute de Rafiq Aliyev.

Azertrans SRL a achiziționat de la BERD terminalul nefinalizat din portul Giurgiulești, în schimbul plății datoriei Guvernului Republicii Moldova, în valoare de 20 milioane dolari SUA.

5 milioane de dolari au fost plătiți imediat, iar restul sumei – în anii următori, conform planului de plăți.

Acordurile prevedeau finalizarea construcției la Giurgiulești a unui terminal petrolier, a unui port de pasageri și de mărfuri, a unei rafinării de petrol și a unei rețele de benzinării.

Urmare restructurării și optimizării grupului de companii, în 2005, drept urmare a arestării dlui Rafiq Aliev în Azerbaidjan (n. red – recunoscută ca acțiune politică de către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei), fondator al grupului de companii Azpetrol a devenit Easeur Holding BV (Olanda), deținută de Rafiq Aliyev, iar companiile din Moldova Azpetrol, Azertrans și Azpetrol Refinery au fost redenumite, respectiv, în Danube Logistics SRL, Bemol Retail SRL și Bemol Refinary SRL.

Administrator al grupului de companii Danube Logistics SRL, Bemol Retail SRL și Bemol Refinary SRL, inclusiv a Portului Giurgiulești, a devenit la acel moment Thomas Moser (fost angajat BERD  și angajat al Azpetrol din Azerbaidjan). Pe parcursul administrării în calitate de director al grupului de companii, Thomas Moser folosindu-se de încrederea acordată printr-un contract de reprezentare, a „cumpărat” formal portul Giurgiulești contra sumei de 344 de dolari SUA.

Astfel, după operațiunea de preluare a Portului contra sumei de 344 de dolari, în joc a revenit BERD. Conform site-ului oficial al băncii, pe data de 12 octombrie 2012, BERD a anunțat proiectul de creditare a portului Giurgiulești, iar în fișa de proiect specifică:

BERD intenționează să acorde un împrumut garantat lui Danube Logistics SRL, întreprindere cu sediul în Republica Moldova, care deține și operează unicul port din țară, Portul International Liber Giurgiulești.

Împrumutul va finanța parțial finalizarea infrastructurii portuare și în special a terminalului de cale ferată cu ecartament mixt și a unui portcontainer cu încărcare / descărcare pe orizontală (Ro-Ro). Construcția pe teritoriul portului a unui segment de cale ferată de până la 100 m cu ecartament mixt care va conecta căile ferate din România și Moldova, precum și țara vecină, Ucraina, și alte țări din CSI care utilizează ecartament larg.

Investiția BERD va fi, de asemenea, folosită pentru restructurare, prin refinanțarea datoriei pe termen scurt, cu credite pe termen lung.

Clientul: Portul International Liber Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova care aparține și este exploatat de Danube Logistics SRL.

Finanțarea BERD: Împrumut garantat de până la 12 milioane USD.

Revenind în Moldova, în aprilie 2014, Rafiq Aliyev pune în aplicare contractul de reprezentare, activând clauza de returnare în proprietatea sa a companiilor Danube Logistics SRL, Bemol Retail SRL și Bemol Refinary SRL. Astfel, în proprietatea lui Rafiq Aliyev au fost returnate companiile Bemol Retail SRL și Bemol Refinary SRL, iar Danube Logistics SRL (operatorul portului Giurgiulești) – nu.

În acel moment a devenit clar că Rafiq Aliyev a fost fraudat de către Thomas

Cu scopul de a returna Portul în proprietatea sa legală, Rafiq Aliyev – acționarul grupului de companii din care face parte Bemol Retail, a inițiat mai multe procese de judecată, unul dintre care se află și în prezent în stadiu de examinare. De asemenea, au fost descoperite mari deturnări și cheltuieli frauduloase la Bemol Retail SRL în perioada conducerii companiei de către Thomas Moser.

După lungi procese de judecată, Thomas Moser și Ala Aydov (foști manageri la Bemol și Portul Giurgiulești) au fost obligați pe cale judiciară să achite companiei Bemol Retail prejudicii în valoare de 177,4 milioane lei (Decizia Curții de Apel Chișinău). Este vorba despre un proces inițiat pe 11 decembrie 2014, când Bemol Retail SRL a depus cerere de chemare în judecată împotriva lui Thomas Moser şi Ala Aydov cu privire la repararea prejudiciului material.

În paralel, de către acționarul Bemol Retail, a fost inițiat un litigiu în legătură cu contractul prin care Thomas Moser a „cumpărat” portul Giurgiulești cu doar 344 USD.

De asemenea, Procuratura Generală a inițiat un dosar penal pentru delapidări de la Bemol Retail SRL, în valoare de aproximativ 10 milioane USD,  în perioada gestionării fondurilor financiare ale companiei de către Thomas Moser.

Atragem atenția asupra faptului că pe parcursul tuturor acestor ani, BERD a fost informat despre procesele judiciare și procedura de executare, în cadrul cărora au fost puse sub sechestru judiciar acțiunile Danube Logistics SRL, care aparțineau lui Thomas Moser. BERD a comunicat public că interesul băncii ține strict de rambursarea împrumutului – un drept contractual care nu este afectat de procesele judiciare. Mai mult, compania Bemol Retail SRL a declarat public că “nu vor încălca interesele financiare ale BERD și ale altor creditori ai Danube Logistics SRL.

De asemenea, un element interesant îl constituie implicarea avocatului BERD, care “încă din 2010 a oferit consultanță dlui Moser, în cadrul acțiunilor ilegale ale acestuia, care au dus la însușirea frauduloasă a activelor companiilor care sunt în prezent obiectul proceselor judiciare. Dumnealui, împreună cu unul din angajații oficiului local al Băncii, care și-a îndeplinit atribuțiile cu neglijență, încearcă prin diferite manipulări să implice BERD în litigiile judiciare cu dl Moser.

BERD intră repetat în joc. Știe că nu e legal?!

Deși hotărârile judecătorești nu au afectat drepturile BERD în calitate de creditor, banca conștient face o acțiune neașteptată: anunță că a preluat în întregime portul Giurgiulești, menționând că astfel a devenit beneficiarul final al portului, aceasta producându-se în procesul de executare a hotărârii definitive a Curții Supreme de Justiție.

În fapt, BERD a acționat conștient în interesul fostului său angajat – Thomas Moser. Pe lângă faptul că BERD a fost informat constant despre acțiunile ilegale ale lui Thomas Moser, banca cunoaște că Portul Giurgiulești nu poate fi înstrăinat, așa cum Acordul de Investiții prevede obligativitatea obținerii acceptului Guvernului, acord care nu a fost oferit de Executivul interimar al Republicii Moldova.

Totodată, din septembrie 2019, capitalul social al Danube Logistics SRL este pus sub sechestru în cadrul procedurilor de executare a unei hotărâri judecătorești definitive. Sechestrul este consemnat în Registrul persoanelor juridice din Republica Moldova al Agenției Servicii Publice.

Bani.md amintește că pe parcursul anului 2020, au fost realizate și unele tentative eșuate de a schimba legislația privind combaterea spălării banilor și răspunderii beneficiarului final pentru activitatea companiilor, acțiuni care au fost apreciate de către experți drept măsuri de protejare a lui Thomas Moser.

Bani.md a transmis o solicitare către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Răspunsurile vor fi publicate imediat ce vor fi transmise în adresa redacției.

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală