Exemple: Câteva afaceri din Moldova care au implementat soluții IT pentru a propulsa business-ul

07 Sept. 2021, 12:01
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
07 Sept. 2021, 12:01 // Bani și Afaceri //  MD Bani

IMM-urile din Republica Moldova pășesc ferm spre digitalizare.

Vorbim de un șir de companii din domenii precum: financiar, agricultură, educație, agrement și justiție, care au beneficiat de toate resursele necesare pentru a implementa, în cadrul afacerilor pe care le gestionează, soluții de transformare digitală, care să-i propulseze spre alt nivel de dezvoltare.

Susținerea lor a fost posibilă datorită „Digital Upgrade” – program dedicat startup-urilor și companiilor din sectorul privat, care își doresc automatizarea serviciilor și a proceselor de afaceri, pentru a fi cât mai competitive și mai aproape de clienți.

„Digital Upgrade” face parte din Programul Național Startup Moldova, dezvoltat de proiectul Tekwill, implementat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, cu susținerea financiară a USAID și Suediei.

Soluții digitale pentru afacerile mici și mijlocii

Unul dintre beneficiarii proiectului este clusterul turistic „Serpentina Nistrului”. Soluția digitală care urmează a fi implementată este o platformă de booking, care va permite efectuarea online a tuturor operațiunilor necesare pentru a cumpăra un traseu de călătorie.

Rodica Russu, beneficiară a proiectului „Digital Upgrade”, clusterul „Serpentina Nistrului”: „Am apelat la program, pentru că am simțit necesitatea de a dezvolta un site de booking pentru clusterul turistic „Serpentina Nistrului” – un traseu turistic complex, care include 7 localități, dintre care 5 riverane. Platforma ne va ajuta să promovăm în jur de 20 de locații: vinării, restaurante, monumente arhitecturale, conacuri, agropensiuni etc, care sunt incluse în oferta de călătorie.Vizitatorii vor putea face o rezervare online, vor putea să-și aleagă traseul turistic, locațiile pentru popas, bucatele pe care să le guste, dar și alte beneficii oferite de către cluster.”

O altă soluție digitală o reprezintă sistemul CRM, implementat în cadrul companiei „Ju Bijoux”. Sistemul va facilita evidența și stocarea datelor despre clienți, date utilizate de către companie în procesul de vânzări, cu posibilitatea de a deschide contul clienților, de a adăuga note și comentarii.

Olga Nedbailo, beneficiară a programului „Digital Upgrade”, „Ju Bijoux” SRL: „După 13 ani pe piața din Republica Moldova, era tocmai momentul potrivit să trecem la sisteme de digitalizare care să ne ajute să eficientizăm lucrul cu clienții, dar și comerțul electronic. Pentru că avem diferite produse, ne promovăm pe 6 pagini de Facebook și Instagram, iar datorită noului sistem CRM implementat, comunicarea cu clienții și potențialii clienți este integrată într-un singur soft, pentru a avea acces la toată interacțiunea cu ei. Ne dorim ca în următorii ani această soluție digitală să ne ajute să obținem o creștere a vânzărilor cu 30 la sută.”

Iar compania „Agro-Vet Consulting” urmează să pună în practică o aplicație specială, care funcționează pe baza prognozelor meteorologice, cu scopul de a proteja  culturile agricole de dăunători, dar și de a spori producția.

Ion Tașcă, beneficiar al programului „Digital Upgrade”, „Agro-Vet Consulting”: „Am folosit resursele proiectului pentru achiziția unui soft special creat pentru condițiile climatice din Republica Moldova. „Digital Upgrade” ne-a oferit posibilitatea să trecem la alt nivel, mai digital, pentru că fără acest segment, afacerea nu poate să prospere. Preconizăm ca soluția digitală implementată să ne ajute să economisim aproximativ 10% din timp și să avem o plusvaloare de până la 5%.”

Suport și expertiză pentru IMM-uri

În cadrul programului, timp de un an, participanții au învățat despre importanța prezenței afacerii în online, au avut parte de expertiză în depistarea problemelor cu care se confruntă, dar și consultanță și ghidare în alegerea celei mai viabile soluții pentru propulsarea business-ului lor.

Ana Chirița, directoarea Proiectului Tekwill: „Pentru ca întreprinderile mici și mijlocii să-și continue activitatea și să fie competitive, trecerea la online este una dintre soluțiile emergente de implementare. Aceste companii, însă, au nevoie de susținere în calea lor de digitalizare. Ne-am propus să le oferim suportul și expertiza de care dispunem, pentru că ne dorim o societate tehnologică, racordată la ultimele tendințe, în care procesele sunt simplificate, iar soluțiile – integrate să sporească cererea la produse și servicii. Programul „Digital Upgrade” presupune și fortificarea relațiilor intersectoriale. Pe de o parte, companiile din domeniul IT află care sunt dificultățile cu care se confruntă industriile, iar pe de alta – industriile pot alege acele soluții care sunt mai aproape de specificul problemelor din afaceri.”

„Digital UPGRADE” face parte din Programul național „Startup Moldova” și este dezvoltat în cadrul proiectului TEKWILL, cu susținerea partenerilor de dezvoltare USAID și Suedia.

Madelene Eichhorn, Manager de programe, Ambasada Suediei în Moldova: „Transformarea digitală este una dintre obiectivele pe care  Suedia le susține la nivel global. Companiile întâlnesc diferite obstacole în dezvoltarea lor, în mod special față de scalarea afacerii și prezența pe online. Din acest motiv, investim în educație digitală, creșterea capacităților tehnologice, mentorat și consultanță, promovând digitalizarea și soluțiile IT în calitate de compotente importante de schimbare și incluziune. Ne propunem să oferim oportunități și posibilități de dezvoltare a afacerilor, pentru a crește, per general, economia țării, pentru  oferi condiții de viață mai bune și pentru o nouă perspectivă.”

Scott Hocklander, Șeful Misiunii USAID în Moldova: „Pentru a ieși în evidență și pentru a fi cunoscute, serviciile și produsele trebuie să fie promovate. În acest context, la această etapă, digitalizarea a devenit o componentă pe care trebuie să punem accentul și pe care să o continuăm să o dezvoltăm. „Digital Upgrade” este o inițiativă de colaborare public-privată, pe care o susținem, cu scopul de a trece la o altă treaptă de evoluție a business-ului din RM. Soluțiile IT pot dezvolta lumea, oferind alte oportunități.  A venit timpul să le implementăm pe larg în toate domeniile.”

Startup Moldova – creștem idei care schimbă lumea!

„Startup Moldova” reprezintă o platformă pentru generarea, pilotarea și implementarea ideilor noi atât pentru piața locală, cât și pentru cea globală. În cadrul programului va avea loc cartografierea tuturor actorilor implicați în acest domeniu, iar tehnologiile informaționale vor fi conectate la toate ariile de interes public și privat, pe piețele locale și globale. Programul este parte a Proiectului TEKWILL, implementat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională și a Suediei. „Tekwill” a fost creat în anul 2017 ca Centru de Excelență al sectorului ICT din Moldova, având drept scop principal alinierea domeniului la cerințele curente ale pieței. Pentru a continua să contribuie la creșterea competitivității industriei IT și a altor sectoare strategice ale economiei, centrul și-a extins domeniile de activitate, devenind în 2019 un proiect complex la nivel național, cu sloganul „Revoluția începe!” Obiectivul de bază al Proiectului TEKWILL, în calitatea sa de platformă dedicată progresului sectorului IT, este de a asigura un impact major asupra dezvoltării economice a țării, prin îmbunătățirea capacităților antreprenoriale și educaționale ale societății, dar și prin sporirea potențialului de cercetare și dezvoltare a instituțiilor de învățământ, în conformitate cu cererea de pe piața IT. Mai multe detalii pe https://startupmoldova.digital

 

Realitatea Live

25 Nov. 2025, 17:26
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
25 Nov. 2025, 17:26 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Compania petrolieră națională a Kazahstanului, KazMunayGas (KMG), a anunțat astăzi că, „cel puțin pentru moment”, nu se discută vânzarea Grupului Rompetrol, inclusiv Rompetrol Moldova, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața produselor petroliere din Republica Moldova.

Reacția oficială vine după ce, în ultimele zile, în presă au apărut informații privind o posibilă vânzare parțială, în perioada 2026–2027, a KMG International NV (KMGI), subsidiara deținută integral de KazMunayGas, în cadrul unei licitații care ar permite investitorilor să cumpere până la 50% din holding.

Într-un mesaj transmis presei, KMG a precizat că elaborarea unui plan complex de privatizare este „o practică obișnuită” și nu înseamnă automat luarea unei decizii de vânzare. „Este un proces standard și de lungă durată, în cadrul căruia sunt luați în considerare numeroși factori. În ceea ce privește KMGI, compania își desfășoară activitatea în mod normal, atingând indicatorii de producție și financiari. În acest sens, declarăm că în prezent nu se ia nicio decizie cu privire la privatizarea KMGI”, a transmis KazMunayGas.

Informațiile inițiale privind o potențială vânzare parțială au fost publicate de site-ul caliber.az și preluate ulterior de presa internațională, menționând că Agenția pentru Protecția și Dezvoltarea Concurenței din Kazahstan ar fi confirmat procedura de licitație deschisă în două etape. Tranzacția ar avea ca scop atragerea unui partener strategic, KMGI fiind formată din 28 de companii din România, Elveția, Bulgaria, Georgia, Republica Moldova, Turcia și Kazahstan. Grupul operează două rafinării în România – Petromidia și Vega –, un complex petrochimic, terminale și o rețea de aproximativ 1 400 de benzinării sub marca Rompetrol.

Potrivit sursei citate, o eventuală tranzacție ar face parte din strategia mai largă a KazMunayGas de modernizare operațională și atragere de investiții, menținând totodată o poziție solidă în piața energetică internațională.

În Republica Moldova, Rompetrol este unul dintre principalii jucători ai pieței carburanților, cu o rețea de 97 de stații și o cotă totală estimată de circa 44%. În raportul oficial pentru anul 2024, compania indică o cotă totală de 38,3%, dintre care segmentul vânzărilor cu amănuntul reprezintă 28,4%.

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII