Uniunea Europeană se pregătește să răspundă mai ferm încălcării sancțiunilor impuse Rusiei, în special în ceea ce privește utilizarea flotei de petrolieri vechi și înregistrarea lor sub companii fantomă, care pot provoca un dezastru ecologic în orice moment. În noul an, ar putea fi impuse noi reglementări pentru trecerea acestor nave prin apele europene.
Parlamentul European lucrează la o rezoluție care vizează „măsuri direcționate” împotriva petrolierelor din flota umbrită a Rusiei. Documentul, care beneficiază de un larg suport, solicită „urmărirea sancționată sistematică” a navelor care transportă petrol rus, intensificarea monitorizării prin satelit și efectuarea de „inspecții specifice”. De asemenea, se propune ca aceste nave să furnizeze asigurări adecvate atunci când tranzitează apele UE.
Multe dintre aceste petroliere sunt înregistrate pe numele unor companii necunoscute, iar informațiile despre asigurările acestora sunt inexistente, ceea ce ar putea împiedica despăgubirile în caz de poluare cu petrol. Deja au fost identificate zeci de incidente în care aceste nave au lăsat urme de petrol pe distanțe mari, în zone precum Marea Adriatică, Marea Mediterană, Canalul Mânecii, dar și în apropierea țărmurilor Chinei, SUA și Americii de Sud.
„Este doar o chestiune de timp până când se va produce o catastrofă ecologică”, a declarat Jonas Sjöstedt, europarlamentar suedez, care conduce lucrările asupra rezoluției. De asemenea, el a subliniat că, dacă nu se oprește activitatea flotei umbrite, aceasta va continua să „finanțeze mașina de război a lui Putin”.
Parlamentul European cere statelor membre ale UE să adopte măsuri decisive pentru a opri aceste nave care transportă petrol în Marea Baltică. Deși rezoluția Parlamentului European nu are caracter obligatoriu, Comisia Europeană pregătește sancțiuni, iar începând din ianuarie 2024, când Polonia va prelua președinția Consiliului UE, se va începe lucrul la un al 15-lea pachet de sancțiuni. Guvernul Ungariei, care a deținut președinția în a doua jumătate a anului 2024, nu a ridicat subiectul unor noi sancțiuni.
Conform estimărilor, flota umbrită rusă transportă 70% din petrolul și produsele petroliere din Rusia, iar unii experți estimează că ponderea ajunge la 80%. De asemenea, conform datelor, vârsta medie a navelor din această flotă este de 18 ani, cu multe probleme tehnice deja semnalate.