Flota din umbră a lui Putin, sub focul Uniunii Europene: Sancțiuni stricte și monitorizare din satelit

12 Nov. 2024, 11:29
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
12 Nov. 2024, 11:29 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Uniunea Europeană se pregătește să răspundă mai ferm încălcării sancțiunilor impuse Rusiei, în special în ceea ce privește utilizarea flotei de petrolieri vechi și înregistrarea lor sub companii fantomă, care pot provoca un dezastru ecologic în orice moment. În noul an, ar putea fi impuse noi reglementări pentru trecerea acestor nave prin apele europene.

Parlamentul European lucrează la o rezoluție care vizează „măsuri direcționate” împotriva petrolierelor din flota umbrită a Rusiei. Documentul, care beneficiază de un larg suport, solicită „urmărirea sancționată sistematică” a navelor care transportă petrol rus, intensificarea monitorizării prin satelit și efectuarea de „inspecții specifice”. De asemenea, se propune ca aceste nave să furnizeze asigurări adecvate atunci când tranzitează apele UE.

Multe dintre aceste petroliere sunt înregistrate pe numele unor companii necunoscute, iar informațiile despre asigurările acestora sunt inexistente, ceea ce ar putea împiedica despăgubirile în caz de poluare cu petrol. Deja au fost identificate zeci de incidente în care aceste nave au lăsat urme de petrol pe distanțe mari, în zone precum Marea Adriatică, Marea Mediterană, Canalul Mânecii, dar și în apropierea țărmurilor Chinei, SUA și Americii de Sud.

„Este doar o chestiune de timp până când se va produce o catastrofă ecologică”, a declarat Jonas Sjöstedt, europarlamentar suedez, care conduce lucrările asupra rezoluției. De asemenea, el a subliniat că, dacă nu se oprește activitatea flotei umbrite, aceasta va continua să „finanțeze mașina de război a lui Putin”.

Parlamentul European cere statelor membre ale UE să adopte măsuri decisive pentru a opri aceste nave care transportă petrol în Marea Baltică. Deși rezoluția Parlamentului European nu are caracter obligatoriu, Comisia Europeană pregătește sancțiuni, iar începând din ianuarie 2024, când Polonia va prelua președinția Consiliului UE, se va începe lucrul la un al 15-lea pachet de sancțiuni. Guvernul Ungariei, care a deținut președinția în a doua jumătate a anului 2024, nu a ridicat subiectul unor noi sancțiuni.

Conform estimărilor, flota umbrită rusă transportă 70% din petrolul și produsele petroliere din Rusia, iar unii experți estimează că ponderea ajunge la 80%. De asemenea, conform datelor, vârsta medie a navelor din această flotă este de 18 ani, cu multe probleme tehnice deja semnalate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Dec. 2025, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Dec. 2025, 11:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Atacurile efectuate de Ucraina asupra tancurilor petroliere rusești și asupra infrastructurii portuare din Marea Neagră au provocat o creștere a costurilor de asigurare pentru navele comerciale din regiune. Potrivit Financial Times, în ultima lună tarifele de asigurare pentru riscuri de război au crescut de trei ori, iar brokerii avertizează că majorările vor continua.

Marcus Baker, reprezentant al companiei de brokeraj Marsh, a declarat pentru FT că polițele de asigurare împotriva riscurilor militare au urcat de la 0,25–0,3% din valoarea navei la începutul lunii noiembrie, până la 0,5–0,75% în această săptămână, ceea ce reprezintă un salt total de 250%.

Cea mai abruptă majorare se observă în zonele rusești ale Mării Negre, aflate la graniță cu Ucraina, Georgia și Turcia. Tarifele au crescut în special pentru tancurile petroliere operate de companii rusești și pentru navele tip bulk carrier care transportă mărfuri vrac, precum cerealele.

Brokerii spun că escaladarea conflictului și riscurile tot mai mari pentru navigația comercială determină companiile de asigurări să majoreze masiv prețurile, într-o piață care deja era tensionată.

„Rusia va continua să intensifice situația din Ucraina, așa că este foarte probabil să vedem noi creșteri ale prețurilor în regiune și dincolo de ea”, avertizează Baker.

Creșterea costurilor de asigurare ar putea afecta rutele comerciale, exporturile de cereale și transporturile de petrol din zona Mării Negre, amplificând presiunile asupra piețelor globale de energie și materii prime.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII