Peste 20 de petroliere gestionate de companii moldovenești au transportat milioane de tone de țiței rusesc în ultimele 6-7 luni. Aceste companii sunt controlate de persoane interpuse, unele dintre ele au lucrat la compniile lui Dorin Damir, finul oligarhului Vladimir Plahotniuc, potrivit investigației RISE Moldova .
În mod surprinzător, aproximativ 2% din petrolul rusesc exportat în această perioadă a fost transportat de petroliere administrate de firme moldovenești, care, în multe cazuri, nu au angajați în Moldova. Majoritatea acestor nave fac parte din „flota din umbră” a Rusiei, care în primul trimestru al anului 2024 număra peste 400 de tankere. Printre acestea se află și 12 tankere deținute de companii din Insulele Seychelles, dar gestionate de patru companii din Moldova. În total, numărul petrolierelor moldovenești ajunge la 23, reprezentând aproape 6% din flota fantomă a Rusiei. În cazul în care afirmațiile unei companii care susține că operează cu o flotă de 50 de tankere sunt adevărate, numărul ar putea ajunge la 70, constituind o flotă impresionantă.
Companiile moldovenești identificate au multe asemănări și conexiuni între ele: toate au fost înregistrate după 24 februarie 2022, ziua când Rusia a început războiul activ în Ucraina, au în denumire cuvintele „Ship Management”, „Shipping” sau „Shipmanagement”, au aceleași adrese juridice și administratori și fondatori afiliați. Beneficiarul final al acestor companii rămâne însă necunoscut.
Benjamin Hilgenstock, Senior Economist la Kyiv School of Economics Institute, a declarat: „Și pentru noi este o provocare să identificăm cine este proprietarul real al acestor vase, pentru că deseori ele sunt înregistrate în jurisdicții de unde nu este disponibilă informația sau bazele de date nu sunt deschise.”
Conform datelor KSE Institute, în prima jumătate a anului 2024, cantitatea de petrol și produse petroliere rusești transportată de petroliere gestionate de firme moldovenești a fost de aproximativ 27,5 milioane de barili, echivalentul a 3,75 milioane de tone, în valoare de circa 2,2 miliarde de dolari la prețul mediu al pieței pentru marca Brent, sau 1,7 miliarde de dolari la prețul plafon de 60 de dolari pe baril stabilit de statele occidentale pentru petrolul rusesc.
Deși experții de la KSE Institute consideră că aceste volume sunt relativ mici în raport cu exporturile totale de hidrocarburi ale Rusiei, volumele transportate de petrolierele gestionate de companiile din Chișinău sunt de aproximativ patru ori mai mari decât importul anual de produse petroliere al Moldovei.