FOTO Fenomene extreme ale anului 2021 și la ce să ne așteptăm în viitor

01 Ian. 2022, 16:38
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Ian. 2022, 16:38 // Actual //  bani.md

În 2021, fenomenele extreme au fost numeroase, puternic mediatizate și tot mai des asociate, inclusiv de politicieni, cu încălzirea climei. Conferința de la Glasgow, apelul urgenței climatice din luna august, din Raportul Grupului Interguvernamental pentru Schimbări Climatice (IPCC), dezastrele majore și pierderile de vieți omenești par să fi făcut auzit avertismentul anului pe care îl încheiem: „cod roșu pentru umanitate”.

Dezastrele anului 2021 sunt greu de plasat într-un top al gravității sau relevanței, spune climatologul Roxana Bojariu pentru Europa Liberă.

„E foarte greu de făcut o selecție pentru că am avut multe evenimente extraordinare: recordul din vestul Canadei cu o temperatură de 49,6 grade Celsius este doar unul dintre ele”, spune Roxana Bojariu, care adaugă că acest val de căldură, un astfel de record, nu ar fi putut fi anticipat de un climatolog, și este, potrivit tuturor studiilor ulterioare, în mod evident asociat încălzirii globale.

În privința valurilor de căldură, Roxana Bojariu îl menționează și pe cel din China, dar și recordul din 2021 din Sicilia, de 48,8 grade Celsius. Ea amintește însă că nu este vorba despre fenomene noi, ci de unele specifice ultimilor ani, chiar decenii.

„Clar este însă că am avut un val de căldură deosebit iar în 2021 s-au aglomerat foarte multe evenimente extreme. Poate în 31 decembrie nu vom spune că a fost cel mai cald an, dar va fi cu siguranță printre cele mai călduroase”, spune climatologul Roxana Bojariu.

Valul de căldură este cu atât mai relevant cu cât vine în paralel cu un fenomen care ar trebui să îl tempereze. 2021 a fost printre cei mai călduroși ani deși s-au simțit efectele de răcire ale fenomenului La Niña.

La Niña este un fenomen climatic caracterizat prin temperaturi neobișnuit de scăzute ale apei de la suprafața Oceanului Pacific în zona ecuatorială, opus fenomenului El Niño, caracterizat prin temperaturi neobișnuit de ridicate.

„În ciuda influenței La Niña, probabil că 2021 se va plasa între pozițiile cinci și șapte pe lista celor mai călduroși ani începând din a 2-a jumătate a secolului XIX. E totuși un fapt care ne aduce aminte că trăim o criză climatică, suntem într-o urgență climatică și fluctuațiile, chiar dacă mai apar, apar în jurul unor temperaturi din ce în ce mai mari. Nu avem practic o stabilitate climatică și asta e o mare problemă”, spune Roxana Bojariu.

Roxana Bojariu menționează printre fenomenele de luat în considerare în 2021 și inundațiile din Vestul Europei, dovadă a gradului de distrugere majoră pe care o poate provoca natura în ciuda avansului societății.

„Este extrem de relevant și ce s-a întâmplat în Europa, cu inundațiile care au dus din păcate la moartea a peste 200 de oameni în Germania și Belgia și Olanda. Sunt țări care au o infrastructură bine pregătită, țări despre care am fi zis că sunt foarte bine pregătite să facă față unor asemenea fenomene, dar intensitatea precipitațiilor și severitatea lor au depășit limitele”, spune climatologul român.

Semnalele transmise de evenimentele anului 2021 sunt clare, arată Roxana Bojariu: vom avea fenomene extreme în continuare, cu intensitate și severitate din ce în ce mai mari.

Chiar dacă fenomenul La Niña va persista probabil până în primăvară, trăgând în jos temperatura globală pe 2022, anul viitor se va plasa „probabil printre primii 10 cei mai călduroși”, spune aceasta.

Fluctuațiile naturale maschează o parte din semnele încălzirii globale, dar o fac din ce în ce mai greu pe măsură ce omenirea a intrat într-o „accelerare a fenomenului schimbării climei”, arată expertul în climatologie. 2022 va fi în opinia sa un an călduros, nu cel mai călduros din ultimul deceniu, dar în top, „lucru ce ne arată clar că ne-am în scris pe o traiectorie accelerată de modificare climatică, de încălzire globală”.

În 2021, din Germania în Statele Unite și înapoi, în Marea Britanie, politicienii au început să se afle printre cei care au atras atenția cu privire la fenomenul încălzirii globale.

După publicarea Raportului IPCC în august, secretarul general al ONU António Guterres l-a descris drept un „cod roșu pentru umanitate”. Tot el a atras atenția în noiembrie, la Glasgow, că „ne săpăm propriile morminte”.

După inundațiile din Germania, politicienii locali au menționat încălzirea globală, după incendiile de pădure din vestul SUA s-a întâmplat la fel iar cu prilejul conferinței de la Glasgow, premierul Marii Britanii, Boris Johnson a spus că ne aflăm în ultimul moment dinaintea dezastrului. Este „ultima șansă” pentru salvarea Planetei, au transmis, gazdele Cop26, conferința mondială dedicată schimbărilor climatice și măsurilor care pot fi luate pentru evitarea efectelor catastrofale ale creșterii temperaturii globale.

 

 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală