Guvernarea de la Chișinău nu renunță la ideea incinerării anvelopelor. Ministra Mediului, Iuliana Cantaragiu, califică inițiativa drept una utilă care va duce la distrugerea cauciucurilor uzate, aruncate de-a valma peste tot pe teritoriul țării. Cantaragiu spune că pentru ca procesul să nu fie unul dăunător pentru mediu și sănătatea oamenilor, agenții economici care se vor ocupa de incinerare vor fi obligați să-și procure instalații speciale de captare a emisiilor.
„Pe piață avem aproape un milion de autovehicule. La 2-3 ani este schimbat setul de anvelope. Se generează o cantitate foarte mare de anvelope uzate. În prezent, pe piața internă avem un singur agent economic care reciclează anvelope de dimensiuni mari și face covorașe pentru terenuri de joacă și de sport. Însă cota valorificării acestor deșeuri, din totalul generat de populație, este foarte mică. O soluție ar fi coincinerarea acestui tip de deșeu, fiindcă anvelopa este produsă din petrol, la fel ca majoritatea plasticului și sinteticii de pe mapomond. Este petrol în formă solidă. Ceea ce ne interesează pe noi este ca la ardere, orice tip de deșeu ar arde, să fie captate emisiiile”, a spus ministra Mediului în timpul emisiunii „Rezoomat cu Ileana Pîrgaru” de la RliveTV, citat de realitatea.md.
Ministra Mediului spune că dacă procesul de ardere a pneurilor uzate are loc la temperaturi foarte mari, substanțele nocive sunt distruse aproape în totalitate. Iuliana Cantaragiu spune că, deocamdată, doar uzina Lafarge de la Rezina are capacități de incinerare a anvelopelor.
„Este importantă temperatura la care sunt arse aceste deșeuri. La temperaturi foarte ridicate de peste 1000 de grade, transformările chimice au loc extrem de rapid . Uzina de la Rezina s-a perfecționat, și-a dotat suplimentar instalațiile încă în 2011-2016, când a avut o autorizație pentru incinerare a anvelopelor, dar atunci a fost doar proiect pilot, iar investițiile în echipamente au fost de 8 milioane de euro. Au investit în sistemul de captare, în sistemul de monitorizare. Este singura întreprindere din Republica Moldova care are sistem automatizat de monitorizare a emisiilor, calculează exact nivelul emisiilor, iar plata pentru poluarea mediului are loc chiar în funcție de nivelul emisiilor pe care le generează”, a mai spus Iuliana Cantaragiu.
Proiectul privind incinerarea anvelopelor uzate a fost aprobat de Parlament doar în prima lectură. Procesul legislativ a fost pus pe pauză după ce mai mulți apărători ai mediului și cetățeni din localitățile din preajma uzinei de la Rezina s-au arătat nemulțumiți de intenția autorităților de a incinera anvelopele uzate.
Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!