Gazele completează puzzle-ul flotei întunecate rusești: o nouă mișcare strategică după petrol

27 Iun. 2024, 17:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Iun. 2024, 17:26 // Actual //  bani.md

Între două treimi și trei sferturi din petrolul Rusiei este acum transportat de flota fantomă – în mare parte cisterne vechi cu înmatriculări opace și asigurători adesea neclari. Acum, țările occidentale au început să impună sancțiuni împotriva GNL exportat de Rusia – ca răspuns, se pare că a început să folosească metode deja dovedite și să formeze o flotă fantomă pentru a-l transporta.

Este adevărat sunt de peste 10 ori mai puține tancuri pentru transportul LNG  în lume decât petroliere. Sunt vase mai specifice, sunt mai ușor de urmărit și necesită echipaje cu abilități profesionale speciale.

În ultimele trei luni, cel puțin opt tancuri GNL au devenit proprietatea unor companii puțin cunoscute înregistrate în Dubai, relatează Bloomberg, citând baza de date de transport maritim global Equasis. Cel puțin trei dintre ei la capitolul asigurat este indicat locul drept „necunoscut”.

Patru dintre cele opt nave – North Air, North Mountain, North Sky și North Way – sunt tancuri de gheață care au primit permisiunea de a naviga în apele Rutei Mării Nordului (NSR) în această vară. NSR transportă gaz din proiectul Yamal LNG al lui Novatek. Aceste tancuri sunt acum deținute de White Fox Ship Management, cu sediul în Dubai, care nu are propriul birou; adresa la care este înregistrată este folosită de multe companii, a declarat pentru Bloomberg un angajat al imobilului.

Alte nave s-au dovedit a fi petroliere vechi, cum ar fi Asya Energy, cu o vârstă de 22 de ani. A primit un nou nume în mai, când a fost preluată de Nur Global Shipping, cu sediul în Dubai, o companie necunoscută participanților din industrie care operează de la Hotelul Meydan din zona de liber schimb din Emiratele Arabe Unite.

Nur Global, care a fost creată în 2022 conform site-ului său web, a operat încă trei tancuri GNL – Pioneer, New Energy și Mulan – din aprilie. Acestea aparțin unor companii înregistrate la aceeași adresă cu Nur Global.

Există mai mulți factori care indică faptul că Rusia încearcă să creeze o flotă fantomă de tancuri LNG, spune Malty Humpert, fondatorul think tank-ului Arctic Institute din Washington: achiziționarea de nave vechi, transferul de tancuri de gheață la o firmă din Dubai și un număr record de permise eliberate pentru a naviga pe SMP.

SUA și UE au introdus mai multe tipuri de sancțiuni împotriva industriei rusești de LNG. Washington, în special, a trecut pe lista neagră Arctic LNG 2. Novatek urma să înceapă să livreze gaze la sfârșitul anului 2023 – începutul anului 2024, dar nu a putut face acest lucru din cauza sancțiunilor, acționarilor străini înghețându-și participarea la proiect și a lipsei tancurilor necesare. Analistul senior la BCS World of Investments, Ronald Smith, a considerat că până la sfârșitul anului 2024, Arctic LNG 2 ar putea să nu primească niciun tanc pentru exportul de gaze.

Proiectul a redus drastic producția în primele luni ale acestui an, deoarece nu mai avea aproape nicio capacitate liberă de stocare a gazelor. Din cauza lipsei de cisterne și a nevoii de a găsi noi cumpărători, Novatek a fost nevoită să amâne începerea transporturilor de LNG pe termen nelimitat.

Uniunea Europeană a introdus săptămâna aceasta o interdicție privind transbordarea GNL în porturile sale (aceasta va intra însă în vigoare în martie 2025). Porturile europene sunt folosite de tancurile rusești pentru a reîncărca LNG și a-l trimite în țări îndepărtate, deoarece este mult mai dificil de mutare pe o alată navă. Tancurile care exportă petrol rusesc se angajează activ în transbordarea acestuia către alte nave în marea liberă pentru a ascunde originea și a eluda restricțiile asociate cu plafonul de preț.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

15 Dec. 2025, 10:53
 // Categoria: Uncategorized // Autor:  Ursu Victor
15 Dec. 2025, 10:53 // Uncategorized //  Ursu Victor

Economistul Iurie Rija avertizează că agricultura Republicii Moldova a intrat într-un paradox periculos. Fermierii au câștigat lupta cu timpul în producție, dar pierd banii din cauza logisticii lente și scumpe, în special pe calea ferată.

Potrivit analizei sale, productivitatea agricolă a crescut de peste 300 de ori în ultimele două secole. Dacă acum 200 de ani era nevoie de 10 minute de muncă pentru a produce un kilogram de grâu, astăzi același rezultat este obținut în mai puțin de 2 secunde, datorită tehnologiei moderne. Problema apare însă în momentul în care marfa părăsește silozul.

„În câmp lucrăm în secunde, pe calea ferată pierdem zile. Din clipa în care grâul ajunge la CFM, ne întoarcem în secolul XIX”, constată Iurie Rija.

Datele Căii Ferate a Moldovei confirmă ruptura dintre producție și logistică. În 2021, CFM transporta aproape 680 de mii de tone de cereale, iar în 2024 volumul a coborât la doar 138 de mii de tone, o scădere de circa 80%.

În loc să reacționeze prin stimulente pentru a recâștiga clienții, CFM a ales, potrivit economistului, o decizie „care sfidează logica pieței”: majorarea tarifelor într-un moment de minim istoric al volumelor.

Creșterea oficială a tarifelor cu 6–7% ascunde, în realitate, o lovitură mult mai dură pentru exportatorii din nordul țării. Eliminarea discount-ului de volum înseamnă, în practică, scumpiri de peste 25%.

Pentru ruta Nord – Giurgiulești (circa 400 km), calculele sunt fără echivoc: transport feroviar: 37 USD/tonă, cu un timp de livrare de 12 zile, transport rutier: 34 USD/tonă, cu livrare în 24 de ore. „Trenul a devenit mai scump și de 12 ori mai lent decât camionul. Niciun agent economic rațional nu va accepta asta”, subliniază Rija.

Argumentul eficienței energetice a trenului este real, dar insuficient. Deși un tren consumă aproximativ 1,5 litri de motorină pe tonă, economia de combustibil este anulată complet de costul timpului pierdut.

Blocarea capitalului timp de 12 zile, penalitățile portuare și volatilitatea pieței transformă întârzierea într-o pierdere financiară directă. „Un sistem care arde timp este un sistem care arde bani”, avertizează economistul.

Iurie Rija susține că exportatorii nu vor abandonarea căii ferate, dar cer o matematică economică corectă. Asociația Agrocereale propune: moratoriu imediat pe scumpiri, pentru a nu pierde definitiv Nordul țării, tarife flexibile și reduceri pentru volume mari, după modelul „low cost”, reducerea rotației vagoanelor de la 12 la 6 zile, ceea ce ar dubla capacitatea CFM fără investiții majore.

Verdictul economistului este tranșant: majorarea tarifelor într-un moment de colaps al volumelor nu va salva CFM, ci va accelera transferul total al cerealelor pe șosele.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII