Gazele completează puzzle-ul flotei întunecate rusești: o nouă mișcare strategică după petrol

27 Iun. 2024, 17:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Iun. 2024, 17:26 // Actual //  bani.md

Între două treimi și trei sferturi din petrolul Rusiei este acum transportat de flota fantomă – în mare parte cisterne vechi cu înmatriculări opace și asigurători adesea neclari. Acum, țările occidentale au început să impună sancțiuni împotriva GNL exportat de Rusia – ca răspuns, se pare că a început să folosească metode deja dovedite și să formeze o flotă fantomă pentru a-l transporta.

Este adevărat sunt de peste 10 ori mai puține tancuri pentru transportul LNG  în lume decât petroliere. Sunt vase mai specifice, sunt mai ușor de urmărit și necesită echipaje cu abilități profesionale speciale.

În ultimele trei luni, cel puțin opt tancuri GNL au devenit proprietatea unor companii puțin cunoscute înregistrate în Dubai, relatează Bloomberg, citând baza de date de transport maritim global Equasis. Cel puțin trei dintre ei la capitolul asigurat este indicat locul drept „necunoscut”.

Patru dintre cele opt nave – North Air, North Mountain, North Sky și North Way – sunt tancuri de gheață care au primit permisiunea de a naviga în apele Rutei Mării Nordului (NSR) în această vară. NSR transportă gaz din proiectul Yamal LNG al lui Novatek. Aceste tancuri sunt acum deținute de White Fox Ship Management, cu sediul în Dubai, care nu are propriul birou; adresa la care este înregistrată este folosită de multe companii, a declarat pentru Bloomberg un angajat al imobilului.

Alte nave s-au dovedit a fi petroliere vechi, cum ar fi Asya Energy, cu o vârstă de 22 de ani. A primit un nou nume în mai, când a fost preluată de Nur Global Shipping, cu sediul în Dubai, o companie necunoscută participanților din industrie care operează de la Hotelul Meydan din zona de liber schimb din Emiratele Arabe Unite.

Nur Global, care a fost creată în 2022 conform site-ului său web, a operat încă trei tancuri GNL – Pioneer, New Energy și Mulan – din aprilie. Acestea aparțin unor companii înregistrate la aceeași adresă cu Nur Global.

Există mai mulți factori care indică faptul că Rusia încearcă să creeze o flotă fantomă de tancuri LNG, spune Malty Humpert, fondatorul think tank-ului Arctic Institute din Washington: achiziționarea de nave vechi, transferul de tancuri de gheață la o firmă din Dubai și un număr record de permise eliberate pentru a naviga pe SMP.

SUA și UE au introdus mai multe tipuri de sancțiuni împotriva industriei rusești de LNG. Washington, în special, a trecut pe lista neagră Arctic LNG 2. Novatek urma să înceapă să livreze gaze la sfârșitul anului 2023 – începutul anului 2024, dar nu a putut face acest lucru din cauza sancțiunilor, acționarilor străini înghețându-și participarea la proiect și a lipsei tancurilor necesare. Analistul senior la BCS World of Investments, Ronald Smith, a considerat că până la sfârșitul anului 2024, Arctic LNG 2 ar putea să nu primească niciun tanc pentru exportul de gaze.

Proiectul a redus drastic producția în primele luni ale acestui an, deoarece nu mai avea aproape nicio capacitate liberă de stocare a gazelor. Din cauza lipsei de cisterne și a nevoii de a găsi noi cumpărători, Novatek a fost nevoită să amâne începerea transporturilor de LNG pe termen nelimitat.

Uniunea Europeană a introdus săptămâna aceasta o interdicție privind transbordarea GNL în porturile sale (aceasta va intra însă în vigoare în martie 2025). Porturile europene sunt folosite de tancurile rusești pentru a reîncărca LNG și a-l trimite în țări îndepărtate, deoarece este mult mai dificil de mutare pe o alată navă. Tancurile care exportă petrol rusesc se angajează activ în transbordarea acestuia către alte nave în marea liberă pentru a ascunde originea și a eluda restricțiile asociate cu plafonul de preț.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII