Gazul scump trage în sus prețurile la aurul negru. BRENT-ul a ajuns la 87 de dolari

18 Ian. 2022, 11:30
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
18 Ian. 2022, 11:30 // Actual //  MD Bani

Prețul pentru petrolul West Texas Intermediate a crescut pentru scurt timp peste 85 de dolari pe baril pentru prima dată din octombrie. De asemenea, începând cu ora 10:47, ora Kievului, costul petrolului BRENT este de 87,44 USD.

 

Evoluția prețului la petrol în 2021:

  • Pe 12 ianuarie 2021, prețul petrolului West Texas Intermediate (WTI) a crescut cu 34 de cenți (+0,6%) și sa stabilit la 53,55 USD pe baril, prețurile WTI au crescut cu 2%.
  • Contractele futures Brent au crescut cu 1,7%, iar pe 13 ianuarie au adăugat încă 36 de cenți (0,6%) în preț.
  • Ultima dată când astfel de prețuri au fost observate înainte de primul focar în China.
  • Începând cu 13 ianuarie 2021, prețurile mondiale ale petrolului au atins nivelurile de dinainte de carantină.
  • Costul unui baril de petrol Brent din martie pe 21 ianuarie până la ora 8:22, ora Kievului, a fost de 56,02 USD (-0,11%).
  • Începând cu 2 februarie 2021, după fluctuațiile de Anul Nou, prețul petrolului a început să crească.
  • Pe 4 februarie 2021, prețul petrolului a crescut la un maxim anual.
  • Începând cu 8 februarie 2021, pentru prima dată într-un an, prețul petrolului a depășit 60 de dolari.
  • Pe 17 februarie 2021, prețul barilului de petrol Brent a ajuns la 64,06 USD (+1,12% față de prețul de la închiderea sesiunii de seară).
  • Pe 22 februarie 2021, petrolul a depășit pragul de 62 de dolari.
  • La sfârșitul lunii februarie, prețul petrolului european și-a reînnoit maximele de la începutul anului 2020: cotațiile Brentului din Marea Nordului au depășit 67 de dolari pe baril, Uralii ruși au ajuns la 66 de dolari pe baril.
  • Costul unui baril de petrol Brent din martie pe 6 ianuarie la ora 16:55 ora Kievului a fost de 82,33 USD (+1,89%).
  • 17 ianuarie 2022 Contractele futures pe petrol Brent au atins cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani.

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII