Livrările de gaze în Transnistria vor fi reluate, însă consecințele politice sunt imprevizibile – Goșu

08 Ian. 2025, 09:58
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
08 Ian. 2025, 09:58 // Actual //  Ursu Victor

Reluarea livrărilor de gaz în Transnistria pare iminentă, conform declarațiilor analistului de la București, Armand Goșu, specializat pe spațiul ex-sovietic, însă situația a generat o amplă dezbatere internă în Republica Moldova. Atât opoziția internă, cât și mașinăria rusească de propagandă au identificat diferiți vinovați pentru criza energetică, acuzând în principal Ucraina, urmată de liderii de la Chișinău.

„Opoziția, în frunte cu socialiștii lui Igor Dodon, dar și propaganda rusă dau vina pe Ucraina pentru întreruperea tranzitului gazului rusesc. Apoi, Maia Sandu devine ținta atacurilor, fiind vinovatul de serviciu pentru orice problemă. Guvernul Recean este acuzat că nu a plătit o datorie către Gazprom, deși aceasta nu a fost recunoscută de Republica Moldova”, a explicat Goșu, într-un interviu pentru contributors.ro.

Totodată, critici mai echilibrate vin din partea opoziției pro-europene și a experților din societatea civilă, care susțin că guvernul trebuia să intervină mai devreme și să gestioneze mai ferm situația de la Moldovagaz. „Era evident că nu se putea conta pe Gazprom pentru a menține livrările, mai ales în contextul intereselor strategice ale Rusiei”, a adăugat politologul.

Cu toate acestea, atât la Chișinău, cât și la Tiraspol, există convingerea că Gazprom va relua livrările în câteva zile, evitând astfel o criză umanitară dramatică în regiunea separatistă.

„Deși livrările de gaz vor fi probabil reluate, consecințele politice sunt dificil de anticipat”, a concluzionat Goșu, subliniind complexitatea situației, care poate influența atât politica internă, cât și relațiile regionale.

Criza energetică actuală evidențiază vulnerabilitatea energetică a Republicii Moldova și necesitatea unor măsuri mai proactive pentru asigurarea independenței energetice, dar și pentru gestionarea relațiilor sensibile dintre Chișinău și Tiraspol.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO