Livrările mondiale de năut ar putea scădea. Prețurile vor crește

06 Iul. 2022, 15:26
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
06 Iul. 2022, 15:26 // Actual //  MD Bani

Livrările mondiale de năut, principalul ingredient pentru humus, ar pute scădea cu până la 20% în acest an, potrivit Global Pulse Confederation. Evoluţiile meteo nefavorabile şi războiul au afectat livrările de năut, ducând la creşterea preţurilor şi au creat bătăi de cap pentru producătorii de alimente. Astfel, iubitorii de humus vor savura mai rar acest deliciu.

Năutul este procesat în humus, făină, supe şi tocăniţe. Chiar dacă popularitatea năutului este în creştere în SUA, această legumă este de mult timp un produs de bază în dietele oamenilor din India şi Orientul Mijlociu.

Datele oficiale arată că fermierii din SUA, al patrulea exportator mondial de năut, au plantat mai puţin năut în acest an, din cauza condiţiile meteo nefavorabile din primăvară, şi au dat prioritate unor culturi mai profitabile, precum grâu sau porumb. Pe de altă parte, marii cumpărători din sudul Asiei şi bazinul Mediteranei încearcă să pună mâna pe stocurile americane deoarece livrările mondiale se reduc, pe măsură ce războiul dintre Rusia şi Ucraina, ambele producătoare de năut, a exacerbat lanţurile globale de aprovizionare, scrie Agerpres.

„Când a izbucnit războiul dintre Rusia şi Ucraina, cererea a explodat. Am văzut o cerere puternică din China, apoi au apărut telefoanele de la clienţii din Pakistan şi Bangladesh”, a declarat Jeff Van Pevenage, director general al producătorului şi traderului de cereale şi leguminoase Columbia Grain International.

Ucraina nu a putut însămânţa toate culturile de năut, din cauza războiului, eliminând 50.000 de tone care în mod normal ar fi ajuns în Europa, spune Navneet Singh Chhabra, director la traderul de năut Shree Sheela International.

Potrivit lui Navneet Singh Chhabra, sancţiunile destinate întreruperii accesului Rusiei la sistemul financiar global au afectat şi achiziţiile de produse agricole ruseşti, deoarece unii cumpărători au evitat complicaţiile cu plăţile. Un mare exportator mondial de năut, Rusia este responsabilă în mod normal pentru aproximativ 25% din comerţul mondial, a subliniat Chhabra.

„Rusia exportă minim 200.000-250.000 de tone de năut pe an. Când a izbucnit războiul în februarie, această ofertă a dispărut”, a apreciat Navneet Singh Chhabra.

Problemele cu transportul au exacerbat constrângerile de aprovizionare şi au contribuit la creşterea preţurilor, în special în SUA. Aglomerarea navelor în zona de nord-vest a Oceanului Pacific a forţat unii comercianţi de cereale să livreze containerele cu năut pe calea ferată mii de mile, adoptând o rută mai scumpă şi mai lungă pentru a răspunde la comenzi.

Livrările limitate au dus la creşterea preţurilor cu amănuntul în SUA. La rafturile magazinelor din SUA, preţurile la năut au crescut cu 12% comparativ cu anul trecut şi sunt cu aproape 17% mai mari faţă de situaţia de dinainte de pandemie, potrivit celor mai recente date ale NielsenIQ. Preţurile la humus au crescut cu 6,9% comparativ cu 2019.

Cererea mondială de năut depăşeşte cu mult livrările, potrivit studiilor firmei Shree Sheela International. Turcia a introdus o interdicţie la export, în timp ce randamentul culturilor din Mexic a scăzut foarte mult, din cauza evoluţiilor meteo nefavorabile. În Australia, un mare exportator de năut, fermierii s-au confruntat cu inundaţii, iar vânzătorii se chinuie să fac rost de spaţii pentru containere pe nave.

În SUA, datele Departamentului Agriculturii arată că fermierii au plantat cu năut o suprafaţă cu 5% mai mică faţă de cea de anul trecut.

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 17:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 17:08 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul urmează să aprobe în ședința de marți, 23 decembrie, un proiect-pilot prin care Republica Moldova va testa, pentru prima dată, utilizarea mașinilor electrice ca surse de energie pentru rețea. Este vorba despre proiectul „Vehicul spre rețea: testarea soluțiilor de încărcare inteligentă și fluxului bidirecțional de energie (V2G)”, elaborat de Ministerul Energiei și implementat de Asociația Obștească „Green City Lab Moldova”.

Proiectul presupune că vehiculele electrice nu vor fi doar consumatori de energie, ci vor putea livra electricitate înapoi în rețea atunci când este nevoie, de exemplu în orele de vârf. Energia stocată în bateriile mașinilor ar putea fi folosită pentru a stabiliza sistemul electroenergetic, mai ales în contextul creșterii producției din surse regenerabile, care este variabilă.

Pentru a putea testa această tehnologie, Guvernul va institui un regim special de testare inovativă, care permite derogări temporare de la unele prevederi ale legislației în vigoare. Aceste derogări se referă la racordarea temporară a echipamentelor, măsurarea bidirecțională a energiei, aplicarea unor tarife experimentale și participarea controlată a vehiculelor electrice la servicii de echilibrare și stocare a energiei. Autoritățile subliniază că aceste excepții sunt acordate exclusiv în scop demonstrativ și nu vor afecta siguranța rețelei electrice.

Proiectul va fi implementat pe o perioadă de trei ani de la intrarea în vigoare a hotărârii și va fi limitat la anumite locații și echipamente prevăzute într-un plan tehnic. În acest interval, „Green City Lab Moldova” va prezenta rapoarte semestriale Ministerului Energiei, iar la final un raport complet privind rezultatele obținute. Pe baza acestuia, Ministerul Energiei va propune eventuale modificări ale legislației din domeniul energiei.

Ministerul Energiei va coordona proiectul împreună cu Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică și cu operatorii de sistem, iar ANRE va monitoriza impactul testării asupra siguranței sistemului electroenergetic și va identifica barierele de reglementare. Documentele oficiale precizează că proiectul nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul de stat, costurile fiind suportate de titularul proiectului și partenerii acestuia.

Autorii hotărârii afirmă că proiectul reprezintă o premieră națională și ar putea schimba modul în care sunt utilizate vehiculele electrice în Republica Moldova, transformându-le din simpli consumatori în participanți activi pe piața energiei. Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII