Monopolistul cerealier Trans-Oil obține o facilitare de credit în sumă de 31 de milioane de dolari pentru achiziția de cereale din Ucraina, anunță compania.
„Cu majoritatea băncilor comerciale retrăgându-se din regiune datorită conflictului dintre Rusia și Ucraina, deficitul de finanțare a devenit o realitate, afectând sectoarele critice, precum achiziția de cereale. Colaborarea dintre Instituțiile Financiare de Dezvoltare și fondurile publice în acest proiect, cu o durată de 2,5 ani pentru FMO/Proparco și 5 ani pentru BP/DFCD, joacă un rol esențial și complementar pe piață”, anunță Trans-Oil în mesajul său.
Ieri, într-o conferință de presă, ministrul Agriculturii, Vladimir Bolea declara că importul de cereale în Republica Moldova se va face doar după obținerea licenței de la minister și în baza unui regulament elaborat. Decizia a fost luată pentru a evita invazia cerealelor ucrainene pe piața locală.
Regulamentul a fost dezvoltat în concordanță cu un ordin emis de Comisia pentru Situații Excepționale la 4 octombrie și vizează introducerea licențelor pentru importul anumitor tipuri de cereale. Documentul descrie condițiile și procedura de import de cereale din Ucraina în baza licențelor și prevede înființarea unei comisii speciale pentru acordarea acestora.
Conform regulamentului, licențele vor fi acordate doar agenților economici care se ocupă cu creșterea animalelor, producția de hrană pentru animale în ferme, producerea de produse făinoase, grăsimi și uleiuri. Acești agenți economici vor primi licențe pentru importul de semințe de grâu, porumb și floarea-soarelui, excluzând semințele pentru însămânțare, semințele ambalate pentru consum, semințele prăjite etc.
Piața cerealelor este controlată de milionarul Vaja Jhashi – 60%. Acesta este un vechi prieten al oligarhului Vladimir Plahotniuc și domină și piața uleiului din Republica Moldova. Jhashi controlează piața prin intermediul grupului de companii Trans Oil. Cea mai importantă afacere a holdingului este fabrica de ulei Floarea Soarelui de la Bălți. Jhashi și-a întărit poziția pe piața Republicii Moldova în 2011, cumpărând fabrici de ulei, elevatoare, construind terminale în portul Giurgiulești și obținând finanțare de la BERD.