Moscow Times: Vrea nu vrea, Vladimir Putin nu va avea de ales decât să rânjească și să suporte suferința care va veni

01 Dec. 2022, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Dec. 2022, 05:30 // Actual //  bani.md

Dmitri Peskov, bărbatul însărcinat cu împărtășirea opiniilor președintelui Vladimir Putin cu restul lumii, a negat săptămâna trecută că Rusia ar încerca să răstoarne guvernul ucrainean sau să aducă schimbarea regimului.

Această întoarcere surprinzătoare sugerează că Moscova ar putea fi acum pregătită să-l trateze pe Volodimir Zelenski drept liderul legitim ales al Ucrainei, scrie Oleksi Iakubin în Moscow Times.

În timp ce declarația lui Peskov a ridicat în mod evident câteva sprâncene – nu în ultimul rând, deoarece Kremlinul nu dorește altceva decât să instaleze și să controleze conducerea Ucrainei – adevărata întrebare este de ce ar asculta cineva ce spune Peskov în aceste zile. Deși se vorbea odinioară despre influența purtătorului de cuvânt al Kremlinului, ultimele nouă luni au demonstrat că vorbele sale au puțină greutate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

În aceeași perioadă, Rusia a pierdut orice statut internațional pe care l-a avut. Numai invazia sa ar fi fost insuficientă pentru a obține acest rezultat. Dar, în plus, Rusia s-a retras și din organizațiile și instituțiile internaționale unde legitimitatea guvernului ucrainean ar fi putut fi discutată în mod rezonabil. Cum ar putea acesta să fie subiectul discuției acum? Doar poporul ucrainean poate da legititate și legalitate guvernului ucrainean.

Deci, care a fost sensul declarației lui Peskov?

Se poate spune că a fost menită să semnaleze dorința Moscovei de a reveni la un dialog civilizat cu Ucraina – și de a schimba pseudo-realitatea în care Kremlinul și adepții săi trăiesc în ultimul an cu o doză sănătoasă de Realpolitik.

La urma urmei, niciun agresor nu poate respinge negocierile de pace pe termen nelimitat decât dacă trupele sale sunt întâmpinate cu flori, iar acesta nu a fost cazul pentru armata rusă din Ucraina – chiar dacă Kremlinului i-a luat mult timp să accepte acest lucru.

Guvernul rus a demonizat executicvul ucrainean și a pus sub semnul întrebării legitimitatea acestuia nu numai de la începutul invaziei, ci în mod constant în ultimii nouă ani, etichetând guvernul de la Kiev drept un grup de „naziști și dependenți de droguri” și vorbind despre „crimele regimului” de parcă întreaga ţară ar fi un lagăr de prizonieri.

Putin a început recent să folosească termenul „parteneri ucraineni” pentru a se referi din nou la guvernul lui Zelenski – lucru pe care nu l-a mai făcut din vara lui 2021. Desigur, în înțelegerea mercantilă a lui Putin termenul „partenerii” nu înseamnă tocmai prieteni, dar este un pas semnificativ față de „naziști și dependenți de droguri”.

Ce semnale dă Kremlinul

Kremlinul pare să își ajusteze limbajul în jurul conflictului în încercarea de a semnala lumii că agresorul este acum gata să revină la masa negocierilor.

Mai mult, Rusia pare acum pregătită pentru un alt tip de negocieri. În trecut, Kremlinul a folosit termenul „discuții” care semnifica mai degrabă un ultimatum decât un dialog. Dar, așa cum au arătat ultimele summit-uri internaționale, nimeni nu mai crede cu adevărat ce spune Moscova, considerând declarațiile drept o cortină de fum fie pentru o escaladare ulterioară, fie pentru o pauză atât de necesară în ostilități pentru a se regrupa pentru noi operațiuni militare.

Cu toate acestea, Putin dorește acum să le arate „partenerilor” săi din Occident și Ucrainei că este pregătit să discute pași veritabili către pace – deși rămâne neclar ce înțelege exact prin acest termen. Probabil că Rusia și-a dat deja seama că retorica sa de amenințări și ultimatumuri a eșuat și nu riscă decât să discrediteze și mai mult Moscova și să consolideze statutul Rusiei de paria global.

O întoarcere la Realpolitik pentru Rusia (dacă asta se întâmplă într-adevăr) are un scop militar, dar și unul politic. Kremlinul și-a dat seama probabil ce știa Ucraina de la începutul invaziei și ceea ce știa Occidentul de când Rusia s-a dovedit incapabilă să obțină o victorie rapidă.

Rusia și-a invadat vecinul cu intenția de a începe un război hibrid pentru a atrage NATO în conflict și apoi să poarte discuții. În schimb, a primit un război la scară largă.Într-o anumită măsură, invazia a permis Kremlinului să-și realizeze dorința de a lupta cu NATO la nivel tehnologic, deși și această bătălie a fost pierdută fără speranță.

Un semn că Rusia se gândește serios să poarte discuții cu guvernul ucrainean este țintirea continuă de către Rusia a infrastructurii civile a țării. Deși acest lucru nu modifică în niciun fel situația militară și, într-adevăr, servește doar la întărirea hotărârii armatei Ucrainei, Kremlinul calculează că va servi și la creșterea presiunii asupra conducerii de la Kiev pentru a pune capăt războiului.

Dar acest calcul aparent este complet lipsit de temei, deoarece poporul ucrainean este de mult pregătit să suporte privațiuni grave în această iarnă. Situația a ajuns într-un punct în care Putin nu va avea în curând de ales decât să poarte discuții cu Zelenski. Între timp, președintele ucrainean și-a înmuiat retorica și nu mai respinge definitiv ideea de a se așeza la masa negocierilor cu Putin.
Cu doar câteva săptămâni înainte de începerea războiului, Putin a zâmbit în timp ce a citat un vers dintr-un cântec vulgar rusesc, în timpul unei conferințe de presă cu președintele kazah Kassim-Jomart Tokaiev. „Îți place sau nu, va trebui să suporți, frumoasă mea”, a spus Putin, întrebat despre respingerea Acordurilor de la Minsk de către Ucraina.

Dar acum s-a întors roata, iar Rusia a devenit frumoasa răbdătoare, care nu are de ales decât să rânjească și să suporte suferința care urmează să vină, concluzionează Oleksi Iakubin în Moskow Times.

Realitatea Live

16 Oct. 2025, 07:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Oct. 2025, 07:25 // Actual //  Ursu Victor

Semnele timpurii ale unei industrii globale dominate de China sunt deja evidente, în special în domeniul vehiculelor electrice. Foto: Getty Images
Directorii din industria auto și din sectorul energiei verzi din țările occidentale, care au vizitat China, se întorc de acolo mai umili și chiar îngroziți, scrie Futurism.com. Reveniți în țările lor, aceștia avertizează: calitatea vehiculelor produse în China este superioară, totul este robotizat, inginerii sunt extrem de bine pregătiți și inovează „ca nebunii”, iar dacă țările occidentale nu se mobilizează, riscă să piardă competiția comercială globală cu China. O imagine departe de stereotipul deja consacrat al fabricilor chineze în care muncitorii sunt exploatați pentru a produce în masă bunuri ieftine și de proastă calitate.

O vizită în China care a inclus un tur al fabricilor acestora din industria auto, i-a șocat și speriat pe șefii din acest sector din SUA, Europa și Australia.

„Suntem într-o competiție globală cu China — și nu este vorba doar despre vehiculele electrice. Dacă pierdem această cursă, Ford nu va mai avea viitor”, a declarat luna trecută Jim Farley, directorul general al companiei Ford, pentru The Verge.

The Telegraph a publicat mai multe avertismente ale directorilor fabricilor europene și australiene care au fost în China. Aceștia cred că dacă Occidentul nu se mobilizează, industria chineză auto, extrem de robotizată, nu va mai avea competiție, mai ales în ceea ce privește vehiculele electrice.

Unele companii au renunțat complet la inițiativele noi după această călătorie externă. De pildă, fondatorul companiei miniere Fortescue, Andrew Forrest, a spus că vizita sa recentă în China l-a determinat să abandoneze planurile de a produce intern motoare electrice.

Despre ce a văzut acolo, a spus: „nu sunt oameni, totul este robotizat”.

„Pot să te duc în fabrici în China acum, unde o să vezi o bandă rulantă și roboți ies din podea și încep să asambleze părți. Și mergi de-a lungul acestei benzi și după vreo 800-900 de metri o să vezi un camion care părăsește fabrica”, a spus el pentru The Telegraph.

Cum funcționează „fabricile întunecate” ale Chinei
Un alt director a vorbit despre turul unor „fabrici întunecate”, unde nici becurile nu sunt aprinse pentru că nu au de ce: majoritatea muncii e făcută de roboți 24 din 24 de ore.

„Am vizitat o fabrică întunecată unde erau produse un număr astronomic de telefoane mobile. Procesul era atât de automatizat încât nu erau muncitori pe partea de producție, doar câțiva care să se asigure că fabrica funcționează.

Ai senzația unei transformări profunde: competitivitatea Chinei nu mai ține de subvențiile guvernamentale și de salariile mici, ci de un număr uriaș de ingineri extrem de competenți și educați, care inovează într-un ritm nebunesc”, a spus Greg Jackson, directorul general al furnizorului britanic de energie Octopus.

Potrivit datelor recente ale Federației Internaționale de Robotică, China a instalat un număr de roboți industriali de ordinul zecilor de mii mai mare decât Germania, SUA sau Marea Britanie. Și nu este vorba doar despre dorința de a reduce costurile prin automatizarea muncii umane.

„China se confruntă cu o problemă demografică semnificativă, iar industria sa manufacturieră este, în general, destul de dependentă de forța de muncă”, a explicat analistul Rian Whitton, de la Bismarck Analysis, pentru The Telegraph.

„Așa că, într-un mod preventiv, ei încearcă să automatizeze totul cât mai mult posibil — nu pentru a obține marje de profit mai mari, cum se întâmplă de obicei în Occident, ci pentru a compensa declinul populației și a obține un avantaj competitiv”, a adăugat el.

Dincolo de vehiculele electrice, China a făcut și un pas major spre adoptarea inteligenței artificiale, ca parte a unui plan pe zece ani, cu scopul de a transforma această tehnologie într-un „motor-cheie al creșterii economice naționale”.

Programul spațial al țării a înregistrat, de asemenea, progrese uriașe, alimentând temerile că China ar putea întrece din nou Statele Unite în cursa spre Lună, scrie Futurism.

Semnele timpurii ale unei industrii globale dominate de China sunt deja evidente, în special în domeniul vehiculelor electrice. În timp ce Statele Unite au impus măsuri protecționiste pentru a-și apăra producătorii interni și a ține la distanță competiția dură, vehiculele electrice fabricate în China au avut un impact puternic în Europa.

„Roboții, dacă sunt utilizați eficient, pot ridica semnificativ productivitatea unei economii. Iar dacă China excelează în acest domeniu, ar trebui să încercăm să o prindem din urmă, pentru că, la fel ca China, și mare parte din Europa îmbătrânește”, a declarat pentru The Telegraph Sander Tordoir, economist-șef al Center for European Reform.

Industria auto europeană, în pericol
Deocamdată, situația din Statele Unite rămâne sub control, deoarece interdicțiile asupra vehiculelor electrice chinezești sunt încă în vigoare.

„Realitatea competițională este că chinezii sunt gorila de 700 de kilograme a industriei mașinilor eletrice”, a declarat luna trecută Farley pentru The Verge.

Directorul Ford a recunoscut că a avut deja ocazia să testeze personal produsele competiției.

„Nu-mi place să vorbesc prea mult despre concurență, dar conduc un model Xiaomi. Am adus unul cu avionul de la Shanghai la Chicago, îl conduc de șase luni și nu vreau să renunț la el”, a spus Farley.

În Marea Britanie însă lucrurile nu stau așa. Vânzările de mașini electrice produse în China de BYD au crescut de zece ori într-un an, de pildă.

„Cel mai remarcabil aspect al industriei lor auto este ritmul și viteza cu care operează. Ei pot dezvolta și lansa modele, probabil, în jumătate din timpul necesar majorității producătorilor auto europeni”, spune Mike Hawes, directorul executiv al Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Europa trebuie să își intensifice propriile investiții în robotică dacă vor să țină pasul cu ritmul de inovație din China — și, în același timp, să își mențină industriile manufacturiere în viață, potrivit economistului Sander Tordoir.

Experții atrag atenția și asupra unui paradox: o să fie mai puține locuri de muncă pentru oameni în țările care nu automatizează producția, decât în cele care o fac.

Analistul Rian Whitton, de la Bismarck Analysis, a spus că țările europene ar trebui să se concentreze pe îmbunătățirea competitivității prin stimularea adoptării roboților și a utilajelor industriale.

El afirmă că acest lucru ar avea un impact mai mare decât reducerile de taxe din trecut menite să încurajeze investițiile în cercetare și dezvoltare sau în echipamente de producție.

„Nu pare că bâjbâiala continuă în jurul modificărilor fiscale aduce mare lucru.

Dar văd cum guvernul aruncă în fiecare an miliarde de lire pe tot felul de prostii speculative, cum ar fi hidrogenul verde sau pentru a-și îndeplini contractele de obligații privind energia regenerabilă, și nu pot să nu mă gândesc: «Ei bine, de ce nu cinci miliarde pe an în granturi pentru echipamente de producție?».

Asta, probabil, ar aduce un randament mai mare decât multe dintre politicile industriale legate de energie pe care le urmărim”, a spus Whitton.

Paradoxal, Whitton explică că țările care au avut un nivel mai ridicat de automatizare în timpul primului „șoc chinezesc” din anii 2000 — când piața mondială a fost inundată de bunuri ieftine — au reușit să păstreze o parte mai mare din locurile de muncă din industrie.

„Se vorbește mult despre cum automatizarea va duce la pierderi de locuri de muncă. Dar, de fapt, pierderile vor fi disproporționat mai mari în țările care nu se automatizează”, avertizează el.

Cu alte cuvinte, eșecul modernizării va duce, aproape sigur, la mai multe „fabrici întunecate” în Occident — dar de data aceasta, din acelea în care nu se mai produce nimic.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII