Pe la spatele Chișinăului, „flota fantomă” a lui Putin ar transporta milioane de tone de petrol rusesc

01 Iul. 2024, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Iul. 2024, 12:30 // Actual //  bani.md

În contextul internațional tensionat, Republica Moldova devine centrul atenției într-un scandal referitor la transportul ilegal de petrol rusesc, denumit „Shadow Fleet”. Datele recente furnizate de Grupul de Monitorizare al Institutului pentru Cercetarea Strategică a Mării Negre și portalul BlackSeaNews dezvăluie că navele înregistrate în Moldova sunt implicate în transportul ilegal de petrol rusesc în proporție de aproximativ 5% din volumul total pentru luna mai 2024, reprezentând aproximativ 0,5 milioane de tone.

Această activitate controversată nu numai că aduce venituri semnificative, estimat la aproximativ 2,5 miliarde de dolari pe an, dar și subminează sancțiunile impuse de Uniunea Europeană împotriva Federației Ruse. În ciuda presiunilor internaționale și a solicitărilor repetate din partea UE pentru aplicarea unor sancțiuni mai dure împotriva Rusiei, Republica Moldova a refuzat implementarea a 14 pachete de sancțiuni, conform rapoartelor Comisiei Europene din decembrie 2023.

„În mai 2024, navele petroliere ale proprietarilor din Grecia s-au deplasat din Marea Baltică cu mai mult petrol rusesc decât navele petroliere ale oricărei alte țări: 3,4 milioane de tone – 30,55%, cu un număr de 29 de nave din 100, susține Andrii Klymenko de la Institutul de Studii Strategice la Marea Neagră.

Și navele petroliere din jurisdicțiile offshore, unde este foarte dificil să se identifice proprietarii reali (țări FOC – steag de conveniență), ocupă doar locul al treilea: 1,3 milioane de tone; 11,62%; 12 nave din 100.

Din țările europene, s-au remarcat mai multe nave petroliere din Moldova: 0,5 milioane de tone; 4,74%; 5 nave.

Companiile UAE-Rusia se află pe locul al doilea: 1,8 milioane de tone; 16,62%, 17 nave.

Informațiile despre performanțele tuturor proprietarilor de nave-cisternă (țara de înregistrare – numărul de nave – volumul de marfă – % din volumul total pentru mai 2024 – adică din 11.313.931 tone):

Grecia: 29 nave, 3.456.555 tone, 30,55%
UAE-Rusia: 17 nave, 1.880.378 tone, 16,62%
Țări FOC: 12 nave, 1.314.366 tone, 11,62%
China: 11 nave, 1.255.920 tone, 11,10%
India: 7 nave, 819.630 tone, 7,24%
Vietnam: 6 nave, 654.290 tone, 5,78%
Turcia: 6 nave, 611.771 tone, 5,41%
Moldova: 5 nave, 536.535 tone, 4,74%
Azerbaidjan: 3 nave, 326.211 tone, 2,88%
Kazahstan: 2 nave, 232.902 tone, 2,06%
Singapore: 1 navă, 113.226 tone, 1,00%
Kuwait: 1 navă, 112.147 tone, 0,99%

Pentru comparație: din porturile Federației Ruse din Marea Neagră în mai 2024 s-au exportat de 3,2 ori mai puține tone de petrol decât din porturile Federației Ruse din Marea Baltică – 3.498.137 tone.

BANI.MD a solicitat Agenției Navale de la Chișinău infromații cu privire la numărul petrolierelor înregistrate în Republica Moldova. Reprezentanțiii instituției au negat că în Republica Moldova ar fi înregistrat vreun petrolier care ar transporta petrol din Federația Rusă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 17:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 17:35 // Actual //  Ursu Victor

Autoritățile din Republica Moldova și echipa FMI au ajuns la un acord la nivelul personalului privind politicile necesare pentru finalizarea celei de-a șasea evaluări sub cadrul Extins al Facilității de Credit și al Fondului Extins (ECF/EFF) și a celei de-a doua evaluări sub cadrul Facilității de Reziliență și Sustenabilitate (RSF).

Recuperarea economică din Moldova este în plină desfășurare, cu o creștere estimată de 2,6% pentru acest an și de 3% pentru anul viitor. Deficitul fiscal este prognozat să scadă de la 5,2% în 2023 la 4,4% în 2024 și 4,0% în 2025. În ciuda unor rezultate cuantitativ bune, implementarea reformelor structurale a întâmpinat întârzieri.

„Autoritățile din Republica Moldova și echipa FMI au ajuns la un acord la nivelul personalului privind politicile pentru finalizarea celei de-a șasea evaluări a programelor Moldovei sub ECF/EFF și a celei de-a doua evaluări sub RSF. Acordul urmează să fie aprobat de conducerea FMI și de Consiliul Executiv. Finalizarea evaluărilor va permite o alocare de 111,4 milioane DSP (aproximativ 148,3 milioane USD), ceea ce va aduce totalul decontărilor sub programele în derulare la aproximativ 810 milioane USD”, se arată în mesajul FMI.

Recuperarea după efectele adverse ale războiului din Ucraina și șocurile prețurilor energetice este în curs. Creșterea este estimată la 2,6% în 2024 și 3% în 2025, susținută de cererea internă robustă. Inflația a rămas în mare parte în cadrul coridorului țintă de 5 ± 1,5% al Băncii Naționale a Moldovei începând din octombrie 2023. Riscurile negative rămân ridicate, în principal legate de războiul din Ucraina și posibile noi șocuri energetice. În schimb, progresul mai rapid în reformele structurale, inclusiv în cadrul Planului de Creștere al UE, și evoluțiile constante pe calea aderării la UE reprezintă riscuri pozitive.

„Revizuirea în scădere a deficitului fiscal pentru 2024 și 2025 la 4,4%, respectiv 4,0% din PIB, reflectă venituri mai mari decât cele prognozate, susținute de creșterea salariilor și importurilor. Cheltuielile guvernamentale au rămas, în general, neschimbate, cu un reechilibru favorabil investițiilor pentru anul viitor. „Deși performanțele cuantitative au fost bune, implementarea reformelor structurale a fost inegală. Autoritățile au finalizat condiționalitățile legate de incluziunea financiară, sectorul asigurărilor și întreprinderile de stat, iar amendamentele legale pentru consolidarea autonomiei și guvernanței Băncii Naționale a Moldovei urmează să fie prezentate Parlamentului în curând. Acțiunile convenite pentru înființarea Curții Anticorupție și pentru asigurarea personalului adecvat la Procuratura Anticorupție sunt în așteptare. De asemenea, trecerea de la subvențiile energetice acordate prin facturi la transferuri bănești țintite a avut loc la timp pentru sezonul de încălzire actual. Alte măsuri de reformă din cadrul RSF sunt în desfășurare, dar vor necesita mai mult timp pentru a fi finalizate. „Examinarea evaluărilor de către Consiliul Executiv al FMI este programată pentru mijlocul lunii decembrie. Programul este așteptat să includă două evaluări suplimentare și să se finalizeze în octombrie 2025”, conchide FMI.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău