Piața de energie electrică din Republica Moldova se confruntă cu o amenințare de monopol. Recomandările CE, încălcate

29 Mart. 2021, 10:16
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
29 Mart. 2021, 10:16 // Actual //  MD Bani

Piața de energie electrică din Republica Moldova se confruntă cu o amenințare de monopol, avertizează experți în energie, citați în presa locală.

Grupul de observatori al Secretariatului Comunității Energetice, format din reprezentanți ANRE, ai delegației Uniunii Europene în Moldova și de înalt consilierul  UE pentru energie, a comunicat că, în ciuda unor îmbunătățiri în procesul de achiziții, încă este necesară liberalizarea pieței. Dat fiind acest fapt, s-a cerut părților implicate să colaboreze și să asigure echitate, transparență și practici nediscriminatorii în procedura de achiziții publice 2021, solicitare care nu s-a materializat, scrie Invest Energy.

Premier Energy, cel mai mare furnizor de energie electrică din Republica Moldova, împreună cu filiala sa, Premier Energy Distribution Grid, au organizat, în data de 22 martie 2021, o licitație pentru achiziționarea de energie electrică pe o perioadă de un an, respectiv 01.04.21-31.03.22.

Termocentrala de la Cuciurgan (MGRES), unitate importantă în producția de energie din Republica Moldova, controlată de grupul energetic rus Inter RAO, este acuzată că a restricționat participarea altor furnizori la licitație, prezentându-se ca fiind singurul furnizor posibil de energie electrică din Republica Moldova. În absența concurenței în piață, prețul energiei electrice oferit de termocentrala de la Cuciurgan a crescut cu 18%.

Ceilalți participanți la licitație, precum și organizatorul acesteia, Premier Energy, și-au exprimat nemulțumirea și au trimis scrisori oficiale autorităților competente reclamând absența unei piețe libere și discriminarea față de furnizorii concurenți, inclusiv cei din Ucraina.

Principalul motiv invocat pentru blocarea accesului participanților în procesul de achiziție are la bază afirmația că acești furnizori nu vor putea furniza energie de piața de echilibrare (pentru compensarea abaterilor de la valorile programate ale producției și consumul de energie electrică). Cu toate acestea, furnizori din Ucraina resping acest punct de vedere.

Astfel de afirmații nefondate discriminează furnizorii care doresc să participe și încalcă legislația în materie de concurență și standardele UE, susțin specialiști în energie. Nu este pentru prima dată când procesul de achiziție a energiei electrice în Republica Moldova este caracterizat de lipsa concurenței și contrazice recomandările făcute de Comunitatea Energiei, susține sursa citată. Procedura de achiziție din anul 2020 a fost monitorizată de un grup de observatori condus de Secretariatul Comunității Energetice, format din reprezentanți ANRE, ai delegației Uniunii Europene în Moldova și de înalt consilierul UE pentru energie.

În noiembrie 2020, Grupul de observatori al Secretariatului Comunității Energetice a comunicat că, în ciuda unor îmbunătățiri în procesul de achiziții, încă este necesară liberalizarea pieței. S-a cerut părților implicate să colaboreze și să asigure echitate, transparență și practici nediscriminatorii în procedura de achiziții publice 2021, solicitare care nu s-a materializat, scrie Invest Energy.

DETALII DESPRE LICITAȚII – AICI.

În timpul licitării, MGRES a declarat că: MGRES și Inter RAO nu sunt pregătite să respecte cerințele de furnizare, descrise în lotul 2.2, în cazul în care lotul 2.1 (energia de bază) are un câștigător din Ucraina. Cele două companii declară că centrala electrică nu va putea furniza această cantitate de energie din motive tehnice. Cu alte cuvinte, acesta este un ultimatum care impune ca MGRES să fiee singurul furnizor de energie electrică din Moldova.
MGRES și Inter RAO susțin că furnizorii ucraineni nu pot participa la licitație ca ofertanți egali din cauza incapacității de a furniza servicii de echilibrare a pieței de energie electrică. Îngrijorător este că MGRES se consideră drept singura companie care poate furniza energie electrică pentru Republica Moldova, făcând această licitație lipsită de valoare, susțin experți în energie.

Ambele companii ar continua să facă presiuni asupra Moldelectrica pentru a admite că este imposibilă echilibrarea rețelei de energie moldovenești fără participarea MGRES.

Realitatea Live

26 Nov. 2025, 14:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
26 Nov. 2025, 14:20 // Actual //  Grîu Tatiana

Subevaluări de aproape 50 de milioane de lei, uzură raportată în exces de peste 95 de milioane de lei, instalații de transmisie contabilizate incorect cu o diferență de 260 de milioane de lei și investiții finale în valoare de 57,6 milioane de lei raportate eronat ca lucrări neterminate – acestea sunt principalele nereguli descoperite de Curtea de Conturi în auditul financiar dedicat Ministerului Afacerilor Interne (MAI) pentru anul 2024. Raportul a fost examinat astăzi în cadrul ședinței Comisiei parlamentare pentru control al finanțelor publice.

Auditorii au emis o opinie cu rezerve, argumentată prin multiple neconformități privind modul în care MAI a înregistrat și raportat valoarea activelor sale. Printre problemele majore se numără erorile din procesul de reevaluare a mijloacelor fixe, care au dus la subevaluarea unor bunuri imobile și a veniturilor cu circa 50 de milioane de lei. Totodată, neincluderea corecțiilor privind durata de utilizare a unor active a condus la o supraevaluare a uzurii cu peste 95 de milioane de lei, afectând semnificativ rezultatele financiare prezentate.

O altă deficiență majoră vizează infrastructura de comunicații. Instalațiile de transmisie, care constituie obiecte unice din punct de vedere tehnic, au fost contabilizate pe bucăți, ceea ce a dus la o subevaluare de aproximativ 260 de milioane de lei a acestui cont. Pe lângă acestea, investiții capitale deja finalizate în valoare totală de 57,6 milioane de lei nu au fost transferate în categoria mijloacelor fixe și au rămas raportate greșit ca lucrări în curs de execuție.

Raportul mai evidențiază și întârzieri semnificative în procesul de preluare a patrimoniului Serviciului 112, care a trecut oficial în subordinea MAI la 1 ianuarie 2024. Deși a fost elaborat proiectul actului de predare-primire, transferul nu a fost finalizat: inventarierea bunurilor nu a fost dusă la capăt, unele elemente patrimoniale nu au fost clar definite, iar componente importante ale activelor nu au fost incluse corect în documente.

Curtea de Conturi a formulat un set de recomandări pentru remedierea acestor deficiențe și pentru alinierea evidenței contabile a MAI la standardele legale și de transparență financiară.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII