Polonia rămâne cel mai mare importator de GPL din Rusia deşi a făcut paşi majori pentru renunțarea la energia rusească

06 Apr. 2023, 09:02
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Apr. 2023, 09:02 // Actual //  bani.md

Polonia a fost de departe cel mai mare importator de GPL din Rusia din rândul ţărilor UE în timpul războiului din Ucraina, relevă un nou raport citat de Notes from Poland.

Ţara a cheltuit 710 milioane de euro pe importurile de GPL din Rusia în 2022, aproape două treimi din suma totală de 1,1 miliarde de euro cheltuită de bloc ca întreg.

În martie anul trecut, la scurt timp după invadarea Ucrainei de către Rusia, guvernul polonez s-a angajat să suspende în întregime importurile de energie din Rusia până la finalul anului respectiv. În luna următoare, acesta s-a angajat de asemenea să pună capăt importurilor de GPL, tot până la sfârşitul anului.

Şi totuşi, deşi importurile de căr­bune şi gaze au fost suspendate şi cele de petrol drastic reduse, „achi­ziţiile de GPL nu au fost diminuate, ci dimpotrivă, majorate, continuând neîntrerupt“, remarcă Forum Energii, un think tank din Varşovia.

Potrivit think tankului, situaţia unică a Poloniei în Europa se dato­rează unui număr de patru factori: ţara are un număr ridicat de autove­hicule care utilizează GPL, rafinăriile sale interne nu dispun de suficientă capacitate pentru a produce GPL, terminalele de GLP ale ţării sunt lo­calizate în estul ţării, fiind proiectate pentru a primi combustibil din Rusia şi Belarus şi în al patrulea rând Polonia dispune de o capacitate foarte limitată de stocare.

Această dependenţă ridicată de GLP-ul rusesc vine chiar în condiţiile în care Polonia a făcut progrese sem­nificative în a-şi diversifica sursele de aprovizionare cu energie.

Ţara deţine un terminal GNL la Swinoujscie încă din anul 2015, acesta fiind cel mai mare din Marea Baltică. Primele livrări către noul terminal au venit din Qatar.

Gigantul petrolier GNL al-Nuaman încărcat cu 210.000 de metri cubi de gaze din această ţară a sosit în portul Swinoujscie în decembrie 2015, mar­când un moment de referinţă pentru eforturile Poloniei de diversificare a surselor de energie, potrivit Deutsche Welle.

Prima încărcătură cu GNL de la un furnizor american a fost livrată către terminalul din Swinoujscie în prima jumătate a lunii iunie 2017. Livrările au fost făcute de compania americană Cheniere Energy.

Varşovia intenţionează să con­stru­iască un al doilea terminal GNL în portul Gdansk, acesta fiind aştep­tat să aprovizioneze şi Ucraina, Slovacia şi Cehia, conform Notes from Poland.

În luna octombrie a anului trecut, noul gazoduct Baltic Pipe a început să pompeze gaze norvegiene către Polonia via Danemarca.

Iar recent, primul vas-cisternă cu GNL comandat de firma poloneză de stat Orlen, Lech Kaczynski, a sosit în Polonia pentru a finaliza prima livrare, de 70.000 de tone de GNL din SUA.

Orlen a comandat opt astfel de vase ca parte a eforturilor de diversificare dincolo de energia rusească. Lech Kaczynski este primul din două vase construite de sud coreeni care-şi vor începe activitatea în acest an.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO