Porsche investește într-un start-up german de lansare a sateliților în spațiu. Va concura cu SpaceX și Blue Origin

30 Iul. 2021, 09:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
30 Iul. 2021, 09:18 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Porsche, cu ajutorul companiei din München, Isar Aerospace, intenționează să facă progrese pe piața în creștere a tehnologiei rachete pentru lansarea sateliților mici pe orbita Pământului. Astfel, compania se alătură HV Capital și grupului bancar Lombard Odier pentru a asigura o finanțare de 75 de milioane de dolari startup-ului Isar Aerospace, cu sediul în München. Prima misiune anunțată de Isar va avea loc vara viitoare: o rachetă Spectrum va fi lansată de pe o platformă din Norvegia. În curând, Isar va începe să testeze motorul rachetei, în Suedia.

Isar țintește un preț de lansare de 10 mii de dolari pe kilogram, încă mult peste SpaceX, însă, potrivit lui Daniel Metzler, director executiv al Isar, sub costurile medii de lansare ale companiilor europene de peste 40 de mii de dolari pe kilogram pentru sateliții mici.

Directorul Isar mai spune că investiția făcută de Porsche arată o conștientizare din ce în ce mai mare că spațiul va transforma industriile tradiționale precum sectorul auto.

O mașină astăzi seamănă mai mult cu un gadget și un iPhone. Acestea devin din ce în ce mai centrate pe software, așa că întrebarea este ce aplicații puteți rula pe mașină. Sateliții vă pot spune dacă există un loc de parcare, de exemplu”.

Metzler a mai declarat că cea mai recentă rundă de finanțare va permite startup-ului să mărească producția rachetei Spectrum, care se bazează foarte mult pe automatizare și imprimare 3D pentru a reduce costurile de producție. De asemenea, grupul intenționează să utilizeze fonduri pentru a începe dezvoltarea unui vehicul de lansare reutilizabil.

În mai, startup-ul german a devenit prima companie europeană privată care a câștigat un contract cu o agenție spațială din Europa, atunci când i s-a atribuit misiunea de a lansa doi sateliți pe orbită pentru guvernul german. Isar a obținut un contract similar și de la Airbus.

Pe piața lansărilor de sateliți s-au consacrat deja SpaceX (deținută de Elon Musk) și Blue Origin (a lui Jeff Bezos). Și Arianespace, deținută de Airbus și furnizor de servicii pentru agențiile spațiale din Europa, dezvoltă o rachetă de nouă generație, cu același scop.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII