Povestea vinăriei Purcari de la embargoul rusesc la piețele UE. Victor Bostan, între om de afaceri și vinificator

29 Dec. 2021, 14:44
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
29 Dec. 2021, 14:44 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Victor Bostan a intrat în afaceri, în Republica Moldova, în anul 1992. La început au fost afaceri de mică anvergură, businessul cu vin l-a început în anul 1995, iar principala piață de desfacere era reprezentată de Rusia si Comunitatea Statelor Independente. Doua embargouri din partea Rusiei, în care a pierdut peste 12 milioane de dolari, l-au determinat pe omul de afaceri să lase Rusia și să se îndrepte către România și piețele din Europa Centrala si de Est. Prețul nu a fost mic: în schimbul finanțării de la Banca Mondiala, prin IFC si de la fondul de investiții Horizon Capital, Victor Bostan a cedat 70% din acțiuni. Astăzi, conduce compania în calitate de CEO și se pregătește de o extindere și o consolidare în Europa Centrala si de Est. Unul dintre primii pași in aceasta direcție a fost cooptarea în echipa a lui John Maxemchuk, un executiv cu experiență de peste 20 de ani în piețele din Asia si Europa de Est.

„Părinții mei aveau pe lângă casa 15 ari de vie, doar cu soiuri europene, nu hibrid și făceau cel mai bun vin la noi din comuna. În fiecare an făceau cam o tonă de vin, un butoi de 500 de litri îl vindeau la piața din sat pe parcursul unei săptămâni. Era un loc la piața unde puteai închiria aceasta dugheana ca să-ți vinzi vinul in mod oficial, era ceva reglementat de statul sovietic. Părinții mei erau vestiți pentru vinul pe care-l vindeau într-o săptămână și această dragoste a venit de acolo”, povestește Victor Bostan, într-un interviu acordat wall-street.ro.

Victor Bostan a optat pentru studii superioare la Institutul Politehnic din Chișinău, Facultatea de Tehnologie, specialitatea Tehnologia Vinului, întrucât specialiștii din domeniul vinului erau apreciați, facultate pe care a absolvit-o în 1982.

”Imediat după facultate am mers la o vinărie sovietică, am lucrat ca oenolog si oenolog principal 10 ani de zile. La aceasta vinărie am primit principala doză pentru a deveni oenolog, era o vinărie foarte importantă, cea mai nouă și cea mai performantă pentru anii `80, de aceea acolo am avut ce invăța”, spune Victor Bostan, care, în perioada studenției, a făcut un stagiu practic chiar la Purcari, vinăria pe care astăzi o deține alături de partenerii săi, Banca Mondiala și Horizon Capital, alături de Bostavan Etulia, tot în Republica Moldova și Ceptura, în Romania.

În 1992, după încheierea perioadei sovietice în Republica Moldova, Victor Bostan s-a lansat în afaceri și a lucrat, pentru câțiva ani, pentru o asociație care grupa mai multe vinării din Moldova și câteva din Rusia. În 1995, Victor Bostan a cumpărat o gospodărie agricolă, cu o vinărie veche pe care a renovat-o, a reconstruit-o si a pornit „businessul adevărat cu vin”, după cum spune astăzi. Piața principală de desfacere pentru vinul pe care-l producea Victor Bostan era Rusia, în proporție de 99%. În 1998 a venit criza financiară în Rusia și țările asiatice.

„Atunci când a venit criza, dolarul a sărit de la 6 ruble la 24, consumul s-a stopat, vânzările s-au stopat, distribuitorii s-au pierdut, a devenit problematică producerea în Republica Moldova și exportul în Rusia și am mers pentru a cauta o platforma de producere acolo. Am mers în regiunea Krasnodar, care este cea mai importantă zonă viticolă din Rusia, 50.000-60.000 de hectare de viță de vie, pe litoralul Mării Negre, este zona preferată de vacanță pentru toată Rusia. Am cumpărat acolo o vinărie mare, dar într-o stare deplorabilă, nu se mai produsese nimic de mai bine de zece ani, nu avea nici îmbuteliere ca program de producere, ci doar producere de vin în vrac. Am făcut reutilare, renovare, linii de îmbuteliere cu toate utilajele moderne, italienești, cap-coadă, în 6-8 luni și am pornit producția în 1999 spre 2000”, povestește Victor Bostan

Înainte de Purcari: Experiența rusească a lui Victor Bostan

În decurs de doi ani, Victor Bostan a dus vinăria din Krasnodar în topul producătorilor, a depășit concurența zonală și, la sfârșitul lui 2002, a apărut oportunitatea de a vinde vinăria. Nu a pierdut ocazia și a obținut astfel prima sumă cu șapte zerouri din istoria businessului sau: 10 milioane de dolari americani.

„Am revenit în Moldova și în România pentru a începe investițiile, am achiziționat mai întâi Etulia, apoi Onești, apoi Purcari, apoi Ceptura și începând din 2002-2003 am făcut renovarea și reconstrucția lor. La fel, toate aceste vinării erau într-o decădere totală, într-o stare dezastruoasă, dar foarte rapid le-am relansat una după alta: în 2003 Etulia Bostavan, în 2004 Purcari și Ceptura. Am început din 2003 replantarea. Foarte importantă pentru vin este vița de vie, strugurii – 70% din calitatea vinului vine din struguri. Eu, cunoscând bine lucrul acesta, am depus foarte mult efort și investiții pentru a replanta, circa 900 de hectare am replantat foarte rapid, în patru ani au fost replantate vii noi. Butașii sunt 70-80% francezi și o mică parte din Italia. Am lucrat cu doi producători mari francezi, am selectat foarte mult, am făcut analize amănunțite ale solului, am ales altoiul și așa mai departe”, explică Victor Bostan.

Businessul mergea, piața cea mai mare era reprezentată de Rusia și Comunitatea Statelor Independente. Majoritatea vânzărilor, 85-90%, erau în Rusia, iar restul în Ucraina, Belarus și Kazahstan. Apoi a venit embargoul rusesc din 2006.

„A fost o dezvoltare rapidă, de succes, am startat de la zero și deja în 2005 am ajuns în top 5 ca vânzări, export, din Moldova. Pe 25 martie 2006, în drumul spre Rusia erau 55 de vagoane cu vin, pe care am reușit și le-am întors înapoi, circa 3 milioane de sticle, dar la depozit în Moscova, unde aveam depozitul companiei și firma oficială a companiei, 5.000 de metri pătrați depozit, era plin, circa 4 milioane de sticle care au fost nimicite. La fel la toți distribuitorii de pe tot lanțul, începând de la Vladivostok, a fost ordinul toată producția fie strânsă și nimicită. În plus, plăteam pentru fiecare sticlă distrusă încă 30 de centi statului rus. Țoată aceasta a durat o lunădouă până când s-a finisat, s-a închis. A fost o problemă foarte mare, am pierdut cel puțin 12 milioane de dolari, prețul de cost, nu din vânzări, am contabilizat minus 12 milioane de dolari”, spune Victor Bostan, fondatorul grupului Purcari.

Situația nu era deloc „roze”, așa cum este vinul premium care avea devină vârf de lance al gamei Purcari în Romania câțiva ani mai târziu: investițiile tocmai fuseseră făcute, existau peste 500 de oameni angajați, producția mergea. România, unde crama Ceptura era deja lansată, a fost piața salvatoare pentru businessul lui Victor Bostan, platforma de unde afacerea s-a extins apoi către Europa Centrală și de Est. Compania era decapitalizată, băncile nu mai ofereau credite pentru vedeau starea de alertă și problemele existente, iar unica soluție era de a găsi investiții. Victor Bostan a reușit aducă fondul IFC al Băncii Mondiale, primind de la acesta, pentru investiții, cinci milioane de dolari, în mai 2008. Afacerea își mai revenise, dar a venit criza financiară mondială, iar vânzările din toate țările au scăzut, în condițiile în care investițiile în tehnologii, care în domeniul vinificării sunt de ordinul milioanelor de euro pe an, pentru a ține pasul, continuu.

Victor Bostan duce grupul Purcari spre Europa

În aceste condiții, tot în luna mai, dar în 2010, fondul Horizon Capital a venit cu investiții de 18 milioane de dolari în capitalul grupului Purcari, iar actionariatul s-a schimbat: Victor Bostan a ajuns la 30%, IFC – la 6%, iar Horizon Capital – la 64%. Acționariatul este același și în prezent.

„În 2010, cu noua componență de acționari și cu un program de dezvoltare foarte bine pregătit, am început dezvoltarea piețelor. Rusia se redeschisese și în câțiva ani am crescut iarăși cam la 30% cota din vânzări pe Rusia, dar în 2013 a venit următorul embargou, pierderile au fost mai mici, dar am pierdut iarăși marketing, vânzări și multe altele. Imediat în Belarus, Kazahstan și Ucraina s-au devalorizat iarăși valutele naționale, lumea nu a mai cumpărat vin, iarăși au fost niste provocări, a început războiul în Ucraina”, explica Victor Bostan.

Astfel, în 2013, acționarii au hotărât se concentreze aproape exclusiv, din punct de vedere al piețelor de desfacere, pe Europa Centrala și de Est: în primul rând România, apoi Polonia, Cehia, Slovacia și Țările Baltice. În prezent, vinul produs în Moldova și România este vândut în peste 30 de țări, printre care Japonia, Marea Britanie, SUA, China, chiar și câteva țări din Africa.

„Aveam deja crama Ceptura lansată, am folosit această platformă și pentru importul de vinuri din Republica Moldova pentru România și foarte rapid am ajuns în România la cifre importante de vânzări. În prezent (rezultate la 9 luni din 2017 – n.red.) România generează 35% din vânzări, Polonia – 12%, Moldova – 26%, Asia/China – 4%. Acum suntem independenți de piața CSI și Rusia, în CSI avem vânzări sub 5% și în Rusia sub 1%”, explică Victor Bostan.

Grupul Purcari, spre corporație

De altfel, extinderea spre alte piețe este strategia pe care grupul Purcari o va urma în următorii ani. Acesta este unul dintre motivele pentru care, din decembrie, grupul Purcari are un nou Chief Operating Officer (COO), John Maxemchuk, un executiv cu o experiența vastă în zona, care a ajuns în Europa în prima parte a anilor `90, cu americanii de la AT&T, companie care se extindea către Europa.

După ce a trecut prin evenimente prin care puțini antreprenori trec, Victor Bostan se întoarce la pasiunea care a stat la baza afacerii: strugurii și vinul.

„Inițial a fost un business mic, eram unicul acționar, ocupam de toate, aveam o echipă, dar nu pe cea de acum, la început ocupam și de vânzări, și de marketing, și de finanțe, și de investitori. Acum avem departamente pentru fiecare dintre acestea, iar eu personal ocup de partea vinului, dedic foarte mult timp acestui segment. 70% din succesul în acest business vine de la struguri, iar după studiul Nielsen România , suntem, Purcari împreună cu Ceptura, cam la 26% cota de piață în segmentul premium. Recent, în 2017 am lansat, atât pentru brandul Bostavan, cât și pentru Purcari, două segmente de vinuri spumante. Pentru Bostavan spumant charmant, în fermentare secundară în vase speciale și apoi îmbuteliere în sticlă, dar pentru Purcari avem fermentarea clasică, minimum 12 luni în sticlă. Aceste două segmente sunt la fel de importante și cu un ritm de creștere mai mare decât la vinurile liniștite. În Romania, segmentul de vin spumant are un ritm de creștere dublu față de cel al vinului liniștit și noi nu eram până acum în acest segment”, spune Victor Bostan, fondator și CEO al grupului Purcari.

Realitatea Live

20 Nov. 2025, 17:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Nov. 2025, 17:55 // Actual //  MD Bani

Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno – cei mai apreciați angajatori din Republica Moldova. Află ce alte companii au intrat în clasamentul realizat de platforma wherewework.md

  • Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno ocupă primele trei poziții în Top Angajatori wherewework Moldova 2025;
  • Maib urcă pe locul 1, de pe locul 3 în 2024;
  • Cegeka Moldova și Roslin intră pentru prima dată direct în top 10;
  • Pentru prima dată, topul include și clasamente pe industrii.

Chișinău – 18 noiembrie 2025: Maib, Veo Worldwide Moldova, Dyninno, Cegeka Moldova și Roslin sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, potrivit Top Angajatori wherewework Moldova, un proiect wherewework.md, cea mai mare comunitate online a angajaților din Moldova și una dintre cele mai importante din Europa Centrală și de Est.

Topul a fost realizat pe baza feedbackului oferit în mod anonim de angajați, în perioada 16 noiembrie 2024 – 31 octombrie 2025. Clasamentul wherewework Moldova este singurul top bazat exclusiv pe opiniile angajatilor și nu pe percepția publică sau campaniile de imagine ale companiilor.

Poziția fiecărei companii în clasament a fost stabilită pe baza notei generale (70%) și a evaluărilor pentru cinci criterii suplimentare, fiecare cu o pondere de 6%, considerate esențiale de către angajați: oportunități de avansare, pachet salarial, echilibrul între viața profesională și cea personală, management, proceduri și valori organizaționale.

O noutate a ediției din acest an este faptul că, pentru prima dată în istoria clasamentului, rezultatele sunt disponibile și pe industrii. Acest lucru îi ajută pe angajați să compare mai ușor angajatorii de top din diferite sectoare și oferă un reper credibil pentru specialiștii în HR în evaluarea culturilor organizaționale.

În ediția din acest an, primele trei poziții sunt ocupate de aceleași companii ca în 2024: Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno. Ascensiunea Maib pe primul loc reprezintă una dintre cele mai remarcabile evoluții. Dacă în 2024 banca se afla pe poziția a treia, anul acesta a reușit să urce în fruntea clasamentului, datorită aprecierilor constante ale angajaților pentru mediul de lucru, cultura internă, stabilitate, programele de dezvoltare profesională și atmosfera organizațională.

„Această recunoaștere confirmă că la Maib oamenii sunt în centrul a tot ceea ce facem. Locul I în topul wherewework Moldova reflectă angajamentul nostru continuu de a crea un mediu de lucru bazat pe o cultură a inovației, aprecierii și dezvoltării, un loc în care fiecare angajat se simte valoros, ascultat și motivat să crească. Cultura Maib este despre oameni, energie și dorința de a face lucrurile mai bine zi de zi. Vom continua să o dezvoltăm, astfel încât să atragem și să păstrăm cei mai buni profesioniști, să asigurăm un mediu de lucru conform celor mai bune practici, încurajând performanța, dezvoltarea personală și profesională a echipei Maib la toate nivelurile”, spune Svetlana Bodaci, Director Resurse Umane Maib.

În premieră pentru Top Angajatori wherewework Moldova, două companii noi intră direct în top 10: Cegeka Moldova, furnizor internațional de servicii IT și soluții software, și Roslin, companie specializată în dezvoltarea de software de management și servicii de call-center pentru industria transporturilor. Apariția lor în clasament subliniază evoluția pieței muncii și interesul tot mai mare al angajaților pentru organizațiile care investesc în dezvoltare profesională, tehnologii moderne și medii de lucru orientate spre performanță.

„Ca în fiecare an, topul Angajatori wherewework Moldova reflectă vocea reală a angajaților, nu imaginea proiectată de companii. Faptul că vedem o diversificare tot mai mare a industriilor prezente în clasament arată că tot mai multe companii, indiferent de domeniu sau mărime, investesc cu adevărat în experiența angajaților. Clasamentul din acest an arată o maturizare a pieței muncii, în care transparența, respectul față de oameni și echilibrul între viața profesională și cea personală devin criterii esențiale de performanță organizațională. Piața muncii din Moldova devine tot mai complexă și mai competitivă. Angajații nu mai caută doar un loc de muncă stabil, ci un mediu care îi respectă, îi dezvoltă și le oferă sens. Pentru companii, experiența pe care o oferă angajaților a devenit un diferențiator strategic”, declară Costin Tudor, CEO wherewework.

Topul celor mai apreciați 10 angajatori în Republica Moldova:

  1. maib
  2. Veo Worldwide Moldova
  3. Dyninno
  4. Cegeka Moldova
  5. Roslin
  6. Kaufland Moldova
  7. Victoriabank
  8. DRÄXLMAIER Group Moldova
  9. METRO Moldova
  10. Moldindconbank

Clasamentul wherewework Moldova pe industrii:

 Bănci

  1. maib
  2. Victoriabank
  3. Moldindconbank

BPO&Servicii

  1. Veo Worldwide Moldova
  2. Dyninno
  3. Roslin

IT&C

  1. Cegeka Moldova
  2. Amdaris
  3. Endava Moldova

Retail

  1. Kaufland Moldova
  2. METRO Moldova
  3. Linella

Producție industrială

  1. DRÄXLMAIER Group Moldova
  2. Gebauer & Griller Moldova
  3. SE Bordnetze Moldova

Telecomunicații

  1. Orange Moldova
  2. Moldcell
  3. Moldtelecom

Topul general integral va fi disponibil pe wherewework.md.

Dacă vrei să-ți evaluezi și tu angajatorul în mod anonim, înregistrează-te pe wherewework.md și, în felul acesta, vei contribui la procesul de transparentizare și informare în piața muncii din Republica Moldova.

Despre wherewework.md:

wherewework.md face parte din rețeaua internațională wherewework, o platformă creată pentru a conecta într-un mod transparent și eficient angajații și angajatorii. Platforma oferă candidaților informații relevante despre angajatori și experiența de lucru în companii, iar organizațiilor le pune la dispoziție soluții pentru construirea brandului de angajator și pentru recrutare țintită.

Rețeaua de platforme wherewework este prezentă în 14 țări, alături de Republica Moldova, în România, Polonia, Cehia, Grecia, Ungaria, Ucraina și Bulgaria, precum și în Algeria, Egipt, Maroc, Tunisia, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. Cu peste 5 milioane de utilizatori la nivel internațional, wherewework este una dintre cele mai mari platforme dedicate relației angajat-angajator din regiunile Europa Centrală și de Est (CEE) și Orientul Mijlociu și Africa de Nord (MENA).

 

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII