Victor Bostan a intrat în afaceri, în Republica Moldova, în anul 1992. La început au fost afaceri de mică anvergură, businessul cu vin l-a început în anul 1995, iar principala piață de desfacere era reprezentată de Rusia si Comunitatea Statelor Independente. Doua embargouri din partea Rusiei, în care a pierdut peste 12 milioane de dolari, l-au determinat pe omul de afaceri să lase Rusia și să se îndrepte către România și piețele din Europa Centrala si de Est. Prețul nu a fost mic: în schimbul finanțării de la Banca Mondiala, prin IFC si de la fondul de investiții Horizon Capital, Victor Bostan a cedat 70% din acțiuni. Astăzi, conduce compania în calitate de CEO și se pregătește de o extindere și o consolidare în Europa Centrala si de Est. Unul dintre primii pași in aceasta direcție a fost cooptarea în echipa a lui John Maxemchuk, un executiv cu experiență de peste 20 de ani în piețele din Asia si Europa de Est.
„Părinții mei aveau pe lângă casa 15 ari de vie, doar cu soiuri europene, nu hibrid și făceau cel mai bun vin la noi din comuna. În fiecare an făceau cam o tonă de vin, un butoi de 500 de litri îl vindeau la piața din sat pe parcursul unei săptămâni. Era un loc la piața unde puteai închiria aceasta dugheana ca să-ți vinzi vinul in mod oficial, era ceva reglementat de statul sovietic. Părinții mei erau vestiți pentru vinul pe care-l vindeau într-o săptămână și această dragoste a venit de acolo”, povestește Victor Bostan, într-un interviu acordat wall-street.ro.
Victor Bostan a optat pentru studii superioare la Institutul Politehnic din Chișinău, Facultatea de Tehnologie, specialitatea Tehnologia Vinului, întrucât specialiștii din domeniul vinului erau apreciați, facultate pe care a absolvit-o în 1982.
”Imediat după facultate am mers la o vinărie sovietică, am lucrat ca oenolog si oenolog principal 10 ani de zile. La aceasta vinărie am primit principala doză pentru a deveni oenolog, era o vinărie foarte importantă, cea mai nouă și cea mai performantă pentru anii `80, de aceea acolo am avut ce invăța”, spune Victor Bostan, care, în perioada studenției, a făcut un stagiu practic chiar la Purcari, vinăria pe care astăzi o deține alături de partenerii săi, Banca Mondiala și Horizon Capital, alături de Bostavan Etulia, tot în Republica Moldova și Ceptura, în Romania.
În 1992, după încheierea perioadei sovietice în Republica Moldova, Victor Bostan s-a lansat în afaceri și a lucrat, pentru câțiva ani, pentru o asociație care grupa mai multe vinării din Moldova și câteva din Rusia. În 1995, Victor Bostan a cumpărat o gospodărie agricolă, cu o vinărie veche pe care a renovat-o, a reconstruit-o si a pornit „businessul adevărat cu vin”, după cum spune astăzi. Piața principală de desfacere pentru vinul pe care-l producea Victor Bostan era Rusia, în proporție de 99%. În 1998 a venit criza financiară în Rusia și țările asiatice.
„Atunci când a venit criza, dolarul a sărit de la 6 ruble la 24, consumul s-a stopat, vânzările s-au stopat, distribuitorii s-au pierdut, a devenit problematică producerea în Republica Moldova și exportul în Rusia și am mers pentru a cauta o platforma de producere acolo. Am mers în regiunea Krasnodar, care este cea mai importantă zonă viticolă din Rusia, 50.000-60.000 de hectare de viță de vie, pe litoralul Mării Negre, este zona preferată de vacanță pentru toată Rusia. Am cumpărat acolo o vinărie mare, dar într-o stare deplorabilă, nu se mai produsese nimic de mai bine de zece ani, nu avea nici îmbuteliere ca program de producere, ci doar producere de vin în vrac. Am făcut reutilare, renovare, linii de îmbuteliere cu toate utilajele moderne, italienești, cap-coadă, în 6-8 luni și am pornit producția în 1999 spre 2000”, povestește Victor Bostan
Înainte de Purcari: Experiența rusească a lui Victor Bostan
În decurs de doi ani, Victor Bostan a dus vinăria să din Krasnodar în topul producătorilor, a depășit concurența zonală și, la sfârșitul lui 2002, a apărut oportunitatea de a vinde vinăria. Nu a pierdut ocazia și a obținut astfel prima sumă cu șapte zerouri din istoria businessului sau: 10 milioane de dolari americani.
„Am revenit în Moldova și în România pentru a începe investițiile, am achiziționat mai întâi Etulia, apoi Onești, apoi Purcari, apoi Ceptura și începând din 2002-2003 am făcut renovarea și reconstrucția lor. La fel, toate aceste vinării erau într-o decădere totală, într-o stare dezastruoasă, dar foarte rapid le-am relansat una după alta: în 2003 Etulia Bostavan, în 2004 Purcari și Ceptura. Am început din 2003 replantarea. Foarte importantă pentru vin este vița de vie, strugurii – 70% din calitatea vinului vine din struguri. Eu, cunoscând bine lucrul acesta, am depus foarte mult efort și investiții pentru a replanta, circa 900 de hectare am replantat foarte rapid, în patru ani au fost replantate vii noi. Butașii sunt 70-80% francezi și o mică parte din Italia. Am lucrat cu doi producători mari francezi, am selectat foarte mult, am făcut analize amănunțite ale solului, am ales altoiul și așa mai departe”, explică Victor Bostan.
Businessul mergea, piața cea mai mare era reprezentată de Rusia și Comunitatea Statelor Independente. Majoritatea vânzărilor, 85-90%, erau în Rusia, iar restul în Ucraina, Belarus și Kazahstan. Apoi a venit embargoul rusesc din 2006.
„A fost o dezvoltare rapidă, de succes, am startat de la zero și deja în 2005 am ajuns în top 5 ca vânzări, că export, din Moldova. Pe 25 martie 2006, în drumul spre Rusia erau 55 de vagoane cu vin, pe care am reușit și le-am întors înapoi, circa 3 milioane de sticle, dar la depozit în Moscova, unde aveam depozitul companiei și firma oficială a companiei, 5.000 de metri pătrați depozit, era plin, circa 4 milioane de sticle care au fost nimicite. La fel la toți distribuitorii de pe tot lanțul, începând de la Vladivostok, a fost ordinul că toată producția să fie strânsă și nimicită. În plus, plăteam pentru fiecare sticlă distrusă încă 30 de centi statului rus. Țoată aceasta a durat o lună–două până când s-a finisat, s-a închis. A fost o problemă foarte mare, am pierdut cel puțin 12 milioane de dolari, prețul de cost, nu din vânzări, am contabilizat minus 12 milioane de dolari”, spune Victor Bostan, fondatorul grupului Purcari.
Situația nu era deloc „roze”, așa cum este vinul premium care avea să devină vârf de lance al gamei Purcari în Romania câțiva ani mai târziu: investițiile tocmai fuseseră făcute, existau peste 500 de oameni angajați, producția mergea. România, unde crama Ceptura era deja lansată, a fost piața salvatoare pentru businessul lui Victor Bostan, platforma de unde afacerea s-a extins apoi către Europa Centrală și de Est. Compania era decapitalizată, băncile nu mai ofereau credite pentru că vedeau starea de alertă și problemele existente, iar unica soluție era de a găsi investiții. Victor Bostan a reușit să aducă fondul IFC al Băncii Mondiale, primind de la acesta, pentru investiții, cinci milioane de dolari, în mai 2008. Afacerea își mai revenise, dar a venit criza financiară mondială, iar vânzările din toate țările au scăzut, în condițiile în care investițiile în tehnologii, care în domeniul vinificării sunt de ordinul milioanelor de euro pe an, pentru a ține pasul, continuu.
Victor Bostan duce grupul Purcari spre Europa
În aceste condiții, tot în luna mai, dar în 2010, fondul Horizon Capital a venit cu investiții de 18 milioane de dolari în capitalul grupului Purcari, iar actionariatul s-a schimbat: Victor Bostan a ajuns la 30%, IFC – la 6%, iar Horizon Capital – la 64%. Acționariatul este același și în prezent.
„În 2010, cu noua componență de acționari și cu un program de dezvoltare foarte bine pregătit, am început dezvoltarea piețelor. Rusia se redeschisese și în câțiva ani am crescut iarăși cam la 30% cota din vânzări pe Rusia, dar în 2013 a venit următorul embargou, pierderile au fost mai mici, dar am pierdut iarăși marketing, vânzări și multe altele. Imediat în Belarus, Kazahstan și Ucraina s-au devalorizat iarăși valutele naționale, lumea nu a mai cumpărat vin, iarăși au fost niste provocări, a început războiul în Ucraina”, explica Victor Bostan.
Astfel, în 2013, acționarii au hotărât să se concentreze aproape exclusiv, din punct de vedere al piețelor de desfacere, pe Europa Centrala și de Est: în primul rând România, apoi Polonia, Cehia, Slovacia și Țările Baltice. În prezent, vinul produs în Moldova și România este vândut în peste 30 de țări, printre care Japonia, Marea Britanie, SUA, China, chiar și câteva țări din Africa.
„Aveam deja crama Ceptura lansată, am folosit această platformă și pentru importul de vinuri din Republica Moldova pentru România și foarte rapid am ajuns în România la cifre importante de vânzări. În prezent (rezultate la 9 luni din 2017 – n.red.) România generează 35% din vânzări, Polonia – 12%, Moldova – 26%, Asia/China – 4%. Acum suntem independenți de piața CSI și Rusia, în CSI avem vânzări sub 5% și în Rusia sub 1%”, explică Victor Bostan.
Grupul Purcari, spre corporație
De altfel, extinderea spre alte piețe este strategia pe care grupul Purcari o va urma în următorii ani. Acesta este unul dintre motivele pentru care, din decembrie, grupul Purcari are un nou Chief Operating Officer (COO), John Maxemchuk, un executiv cu o experiența vastă în zona, care a ajuns în Europa în prima parte a anilor `90, cu americanii de la AT&T, companie care se extindea către Europa.
După ce a trecut prin evenimente prin care puțini antreprenori trec, Victor Bostan se întoarce la pasiunea care a stat la baza afacerii: strugurii și vinul.
„Inițial a fost un business mic, eram unicul acționar, mă ocupam de toate, aveam o echipă, dar nu pe cea de acum, la început mă ocupam și de vânzări, și de marketing, și de finanțe, și de investitori. Acum avem departamente pentru fiecare dintre acestea, iar eu personal mă ocup de partea vinului, dedic foarte mult timp acestui segment. 70% din succesul în acest business vine de la struguri, iar după studiul Nielsen România , suntem, Purcari împreună cu Ceptura, cam la 26% cota de piață în segmentul premium. Recent, în 2017 am lansat, atât pentru brandul Bostavan, cât și pentru Purcari, două segmente de vinuri spumante. Pentru Bostavan spumant charmant, în fermentare secundară în vase speciale și apoi îmbuteliere în sticlă, dar pentru Purcari avem fermentarea clasică, minimum 12 luni în sticlă. Aceste două segmente sunt la fel de importante și cu un ritm de creștere mai mare decât la vinurile liniștite. În Romania, segmentul de vin spumant are un ritm de creștere dublu față de cel al vinului liniștit și noi nu eram până acum în acest segment”, spune Victor Bostan, fondator și CEO al grupului Purcari.