Preţurile boabelor de cafea şi cacao au atins niveluri record

05 Apr. 2024, 12:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Apr. 2024, 12:34 // Actual //  bani.md

Preţurile boabelor de cafea şi cacao au atins niveluri record, iar analiştii băncii Citi consideră că mai este spaţiu de creştere, invocând condiţiile meteorologice nefavorabile şi aşteptările referitoare la cerere, relatează CNBC.

În New York, contractele futures pentru cacao ICE au fost tranzacţionate joi în declin cu 1,6%, la 9.370 USD pe tonă.

Contractul, care a depăşit recent pragul de 10.000 de dolari pentru prima dată, a crescut cu peste 120% în acest an.

Citi se aşteaptă ca tranzacţiile cu cacao să se stabilizeze într-un interval cuprins între 9.000 şi 10.000 de dolari pe tonă în următoarele trei până la patru săptămâni.

Analiştii băncii de pe Wall Street au declarat într-o notă de cercetare publicată miercuri că în a doua jumătate a anului vor exista ”riscuri bidirecţionale ale pieţei financiare” şi că perioada mai-iunie ”ar putea reprezenta un punct de cotitură în ciclul de puaţă taur pentru cacao.”

Potrivit Citi, cacaoa măcinată, care rezultă din procesarea boabelor de cacaoşi reprezintă o măsură a cererii, va fi un factor cheie care va determina dacă preţurile vor mai creşte.

Citi a spus că o scădere semnificativă a datelor referitoare la măcinare din primul trimestru şi o scădere a procesării ar putea fi suficiente pentru ca pieţele de cacao din New York şi Londra să se relaxeze cu până la 25%, până la intervalul de 7.000-7.500 de dolari.

”Dar, dacă măcinarea boabelor de cacao se diminuează doar marginal (cum a fost cazul în T4′23) şi declaraţiile industriei implică o respingere limitată de către consumatori, atunci comercianţii ar putea viza rapid preţuri de 11.000-12.000 USD/t”, au spus analiştii băncii.

În general, Citi spune că rămâne uşor conservatoare în ceea ce priveşte preţurile la cacao până la sfârşitul anului şi mai mult în anul calendaristic 2025.

Condiţiile meteorologice dificile şi bolile au afectat producţia în Africa de Vest, care furnizează aproximativ 70% din cacaoa din lume.

Cei mai mari doi producători, Coasta de Fildeş şi Ghana, au fost loviţi recent de o combinaţie de ploi abundente, căldură uscată şi boli.

Uscăciunea cauzată de El Niño în mare parte din Asia de Sud-Est, India, Australia şi părţi din Africa a susţinut o creştere a preţurilor mărfurilor moi, cum ar fi zahărul, cafeaua şi cacao în ultimele luni, a declarat Rabobank, din Ţările de Jos, în perspectivele sale anuale pentru 2024.

Fenomenul El Niño, care a revenit anul trecut, este un model climatic natural care are loc atunci când temperaturile mării din Pacificul de Est cresc cu 0,5 grade Celsius peste media pe termen lung. Poate deschide calea către mai multe furtuni şi secete.

Dar cafeaua?

În perspectivele sale pentru cafea, Citi a spus că preţurile ar putea creşte atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu.

Contractele futures pentru cafea Arabica cu livrare în mai au urcat miercuri peste pragul cheie de 2 USD pe livră (0,45 grame), atingând un nou maxim al anului.

Joi,cContractul a fost tă tranzacţionat în urcare cu 1,8%, la 2,07 USD pe livră.

”Mişcarea actuală poate fi atribuită în mare măsură unui val de căldură din Vietnam care afectează producţia de cafea Robusta şi, ca rezultat, oferă suport pentru boabele Arabica premium”, a declarat Aakash Doshi, strateg senior în materie de mărfuri la Citi, într-o notă de cercetare publicată joi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală