Prima ediție Impact Forum Cahul promovează inovația și sustenabilitatea în antreprenoriatul din Moldova

24 Iun. 2024, 12:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Iun. 2024, 12:26 // Actual //  bani.md

IMPACT FORUM, evenimentul anual dedicat antreprenoriatului sustenabil, a fost organizat pentru prima dată la Cahul. Pe 20 iunie, forumul a adus împreună peste 50 de participanți, printre care antreprenori și antreprenoare din Moldova interesați de domeniul afacerilor sustenabile, reprezentanți ai societății civile, ai autorităților publice locale, ai partenerilor de dezvoltare și organizațiilor de suport pentru afaceri, dar și persoane care doresc să inițieze o afacere socială.

IMPACT FORUM își propune să promoveze și să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului sustenabil în diverse regiuni ale țării, contribuind la impulsionarea creării de afaceri responsabile față de mediu și societate, stimularea inovației și a soluțiilor durabile, precum și atragerea de investiții și resurse în acest domeniu. Evenimentul a oferit o platformă excelentă pentru stabilirea comunicării și conexiunile între persoanele interesate de antreprenoriatul sustenabil.

Forumul a subliniat importanța antreprenoriatului social, verde și de impact, promovând modele de afaceri care aduc beneficii atât mediului înconjurător, cât și comunităților locale. Printre inițiativele prezentate au fost Recycline, care promovează reciclarea și gestionarea sustenabilă a deșeurilor, Verdego, dedicat agriculturii ecologice și protejării mediului, Vibe Academy, un program educațional care sprijină dezvoltarea competențelor digitale și Clusterul VIA Cahul, ce urmărește dezvoltarea economică regională prin stimularea inovației și a colaborării între afaceri.

Sartupul Recycline ste un exemplu notabil de afacere care își propune să producă impact. Această inițiativă colectează și procesează plastic de tip 2 și 5, cunoscute pentru proprietățile lor chimice și temperaturile diferite de topire. Echipa Recycline utilizează echipamente și tehnologii speciale pentru a produce plăci din plasticul colectat, din care ulterior creează bijuterii, obiecte de decor și articole de mobilier. În cei doi ani de la lansare, Recycline a procesat aproximativ două tone de deșeuri din plastic.

„De la începutul activității noastre încercăm să implicăm și să colaborăm cu afacerile locale. În primul rând – cei care sunt în apropierea noastră și ulterior încercăm să ne extindem. Dar foarte mulți oameni vin primii cu inițiativa, spunând „Eu colectez plastic, fiindcă mă doare inima. Unde pot să îl duc?” Și atunci vin la noi” a împărtășit Oana-Marina Păun despre modul în care conlucrează cu alte afaceri și persoane din comunitate. „Am câștigat un grant de la ODA care ne-a permis să cumpărăm utilaje mai performate cu care putem crea obiecte de o calitate mai înaltă, dar și într-o cantitate mai mare” a precizat reprezentanta Recycline, referindu-se la importanța sprijinului financiar din partea donatorilor sau organizațiilor de suport pentru afaceri.

„Antreprenoriatul social se pare că a fost creat pentru mine. Anterior credeam lansarea unei afaceri presupune multă îndrăzneală, ceea ce nu e despre mine. Dar antreprenoriatul social este despre a face ceva cu impact și a obține și venit în același timp” a menționat Maria Păsat, fondatoare Vibe Academy, care și-a deschis prima filială din cele 7 chiar în Cahul. Centrul educațional Vibe Academy își îndreaptă eforturile spre dezvoltarea unei generații a viitorului, competentă pe piața muncii, oferind programe educaționale actuale, inclusiv în domeniul IT, robotică.

În cadrul evenimentului, s-a discutat și despre importanța și impactul programelor de responsabilitate socială corporativă, subliniind rolul esențial al acestora în dezvoltarea sustenabilă a comunităților și în consolidarea reputației și a valorilor etice ale companiilor.

„În 24 de ani pe piață, compania Moldcell reinvestește constant profitul în îmbunătățirea rețelei și a serviciilor sale, în dezvoltarea programelor de responsabilitate social-corporativă, care sunt implementate prin Fundația Moldcell. Astfel, suntem siguri că tehnologiile pot servi omenirii, iar activitatea noastră ne definește ca o afacere cu chip uman. Pentru noi este foarte important să oferim înapoi comunității din care facem parte.” afirmă Tatiana Secrii, coordonatoare proiecte, Fundația Moldcell.

Participanții au aflat despre diverse oportunități de finanțare, inclusiv programe de susținere a inovației în agricultură (AIPA), granturi pentru afaceri sociale (Fundația Est-Europeană), credite preferențiale pentru afaceri ecologice (maib, ProCredit Bank) și investiții prin Fondul de Impact, care urmează să fie lansat în perioada următoare.

IMPACT FORUM Cahul a fost organizat de HUB-ul Antreprenorilor Sociali (AO EcoVisio) în parteneriat cu Fundația Inotek, în cadrul proiectului „Collaborate for Impact”, implementat de Impact Europe și cinci parteneri din țările Parteneriatului Estic. Proiectul este reprezentat de AO EcoVisio în Republica Moldova și este finanțat de Uniunea Europeană.

„Ceea ce fac acum afacerile cu impact social și verde trebuie să devină o normalitate în contextul integrării în Uniunea Europeană, atunci când aceste prevederi de grijă față de mediu și oameni vor deveni o cerință obligatorie” a menționat Vladimir Ternavschi, director executiv AO EcoVisio. „Orice schimbare necesită mai multă energie pentru a introduce un obicei sau comportament nou. Iar problemele sociale se rezolvă prin acțiune comună. Și afacerile sociale, afacerile cu impact sunt primele întreprinderi care ne inspiră spre această schimbare și arată că este posibil” a precizat reprezentantul AO EcoVisio.

„Inotek este partenerul de încredere care aduce mai aproape de antreprenorii din regiune – inovațiile, oportunitățile de dezvoltare, noile tendințe de dezvoltare a afacerilor. Prin intermediul parteneriatului cu Ecovisio, Inotek își stabilește scopul de a sprijini acțiunile ecosustenabile, precum și antreprenoriatul social”  Rodica Negru, reprezentantă Inotek.

În cadrul forumului, s-au desfășurat diverse sesiuni de prezentări și discuții panel, unde participanții au avut ocazia să învețe din experiențele altora, să împărtășească propriile idei și să exploreze noi modalități de a colabora. De asemenea, evenimentul a facilitat networking-ul și formarea de noi parteneriate, contribuind astfel la crearea unui ecosistem favorabil pentru dezvoltarea antreprenoriatului sustenabil în Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală