Promovarea unei tranziții către o energie curată: UE lansează o nouă fază a programului EU4Energy în cadrul PaE

09 Iul. 2021, 14:48
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
09 Iul. 2021, 14:48 // Actual //  MD Bani

Pe data de 8 Iulie, Comisia Europeană a lansat cea de-a doua fază a programului său EU4Energy ‘Promovarea Tranziției către o Energie Curată în Țările Parteneriatului Estic: EU4Energy Faza II’.

Programul care se va derula până în decembrie 2024, își propune să contribuie la dezvoltarea unor cadre legislative și de reglementare solide în domeniul energiei, pentru a sprijini tranziția regiunii către o energie curată și liberalizarea piețelor sale de energie.

EU4Energy este finanțat de Uniunea Europeană cu un buget total de 8,5 milioane EUR. Programul va aborda noi provocări și oportunități, cum ar fi integrarea treptată a digitalizării în toate segmentele de piață relevante din punct de vedere al energiei, promovând în același timp reflectivitatea costurilor. Cetățenii țărilor Parteneriatului Estic vor beneficia de investiții în energie durabilă, de prioritizare a proiectelor de infrastructură, de o integrare sporită a pieței regionale și a comerțului intra-regional.

Programul va promova, de asemenea, implicarea cetățenilor PaE în activitățile și reformele sale prin consultări și mese rotunde, precum și o serie de campanii de abilitare și implicare directă a cetățenilor. Un accent deosebit al programului va fi pus pe egalitatea de gen, subliniind importanța implicării femeilor în sectorul energetic și potențialul lor în preluarea rolurilor de conducere.

 „Țările Parteneriatului Estic au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește transpunerea legislației UE și apropierea piețelor lor energetice de UE, luând măsuri de abilitare a consumatorilor și de creare a unui mediu propice pentru atragerea investițiilor străine”, a declarat Michael Rupp, lider de echipă pentru Pactul Ecologic European și Conectivitate în Vecinătatea Estică, DG NEAR. „Realizările EU4Energy subliniază până în prezent angajamentul țărilor Parteneriatului Estic și al cetățenilor față de valorile europene. Este important să subliniem rolul lor – Uniunea Europeană poate oferi asistență cu expertiza sa, dar transformarea recomandărilor noastre în acțiuni depinde de guverne și de cetățeni.”

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII