Războiul lui Putin a transformat lumea: Un oraș îndepărtat a devenit peste noapte ”noua Genevă” pentru Rusia

21 Iul. 2023, 08:16
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Iul. 2023, 08:16 // Actual //  bani.md

Războiul lui Putin din Ucraina, care a depășit borna celor 500 de zile, a transformat lumea în totalitate, provocând multiple crize financiare, energetice și alimentare.

O consecință a conflictului a făcut ca orașul Dubai din Emiratele Arabe Unite să devină peste noapte ”noua Genevă” pentru comerțul cu petrol al Rusiei.

Când Elveția s-a alăturat sancțiunilor Occidentului împotriva Moscovei, o bucată din comerțul mondial cu petrol s-a mutat în Orientul Mijlociu, iar unii prevăd că va rămâne acolo, potrivit unei analize din Financial Times.

Timp de zeci de ani, orașul Geneva de pe malul lacului a fost casa multor comercianți care vindeau petrolul Rusiei consumatorilor din întreaga lume. Dar de când Elveția s-a alăturat embargoului impus Moscovei în urma invaziei Ucrainei, o mare parte din acest comerț s-a mutat în Dubai, oraș îndepărtat situat la mare distanță de Moscova (la 3.680 de kilometri) și în alte orașe din Emiratele Arabe Unite.

Companiile înregistrate în micul stat din Golf au cumpărat cel puțin 39 de milioane de tone de petrol rusesc în valoare de peste 17 miliarde de dolari între ianuarie și aprilie 2023 – aproximativ o treime din exporturile țării declarate la vamă în acea perioadă – conform documentației vamale rusești analizate de sursa citată.
O parte din petrolul respectiv a ajuns în Emiratele Arabe Unite, arată datele de urmărire a navelor, a ajuns în terminale de stocare în locuri precum Fujairah. Restul – aproximativ 90 la sută – nu a atins niciodată solul emiratean, în schimb, acesta a curs din porturile rusești direct către noi cumpărători din Asia, Africa și America de Sud, ca parte a uneia dintre cele mai mari redirecționări ale fluxurilor globale de energie din istorie.
Industria comerțului cu energie din Emiratele Arabe Unite era deja în creștere înainte de invazia Ucrainei de către Vladimir Putin. Dar conflictul și sancțiunile occidentale care l-au urmat au supraalimentat această creștere.

Dubaiul, noul univers al Rusiei pentru tranzacțiile cu petrol

Din primii 20 de comercianți de țiței rusești în primele patru luni ale anului, opt au fost înregistrați în Emiratele Arabe Unite, arată datele vamale. În produsele petroliere rafinate, cum ar fi motorina și păcură, dominația Emiratelor Arabe Unite a fost și mai mare, 10 dintre cei mai mari 20 de comercianți înregistrați în țară.

Boom-ul comercial a îmbogățit și mai mult națiunea, transferând miliarde de dolari din venituri suplimentare din petrol prin băncile sale și atrăgând zeci de noi companii în zonele sale de liber schimb.

Directorii caselor comerciale spun că Dubai, principalul centru comercial al Emiratelor Arabe Unite, reprezintă un amestec amețitor de entuziasm, competiție și suspiciune. „Dacă ești un comerciant de petrol, aici vrei să fii”, spune Matt Stanley, un fost comerciant și veteran în industrie de 20 de ani, care acum gestionează relațiile cu clienții din regiune pentru furnizorul de date Kpler. „Dubai este noua Geneva.”

Emiratele Arabe Unite, care iese din peninsula Arabică în Golful Oman, au fost un important centru comercial de secole, atrăgând comercianți care transportau mărfuri între Europa și Asia. În ultimii ani, a devenit o locație majoră de comerț pentru aur, diamante și mărfuri agricole, cum ar fi ceaiul și cafeaua, ajutată de infrastructura sa modernă de afaceri, de serviciile bancare și de reglementări ușoare.

Emiratele Arabe Unite sunt al optulea cel mai mare producător de petrol din lume, dar din punct de vedere istoric nu au fost o locație importantă de comercializare a petrolului.
Dubai Multi Commodities Centre, în cartierul strălucitor Jumeirah Lake Towers al orașului, este una dintre cele mai mari și mai de succes zone libere din Emiratele Arabe Unite. Este, fără îndoială, și noul centru al universului rusesc al comerțului cu petrol. Din cei 104 cumpărători de petrol rusesc enumerați în declarațiile vamale rusești în perioada ianuarie-aprilie, cel puțin 25 erau companii înregistrate în DMCC.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO