RECORD istoric: Cum a ajuns Moldova dependentă de mărfurile și alimentele din străinătate

19 Oct. 2021, 09:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Oct. 2021, 09:30 // Actual //  bani.md

În luna august 2021 valoarea anuală a importurilor moldovenești a ajuns la 6,5 miliarde USD în creștere cu 1,1 miliarde USD față de 2020. Iar până la sfârșitul anului  importurile ușor vor trece de 7 miliarde USD – nivel record pentru Republica Moldova.

”Creșterea importurilor este determinată de câțiva factori: scumpirea resurselor energetice, restabilirea consumului după criza din 2020 și scumpirea principalelor produse pe plan internațional”, constată economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

Cel mai important factor este totuși creșterea puternică a consumului populației în 2021, după o reducere semnificativă de anul trecut. Creșterea consumului este alimentat de: volumul mare de remitențe, care în acest an cel mai probabil vor atinge maxima istorică, creșterea veniturilor populației, creditarea fără precedent a populației și utilizarea economiilor făcute anul trecut.

Creșterea consumului populației se vede și-n încasările bugetului public din TVA, care în acest an vor crește fără precedent cu peste 5 miliarde lei. În 2020 încasările din TVA au cunoscut o ușoară scădere datorită crizei economice, însă incomparabil cu căderea puternică din 2009. Restabilirea din acest an este peste așteptările noastre, consumul oficial al populației va crește cu cel puțin 35 miliarde lei, sau peste 30%, cea ce este maxima din ultimii 15 ani. O creștere similară a consumului și respectiv a încasărilor bugetare a fost înregistrat ultima dată în 2006.

Fostul deputat Alexandru Slusari susține că modelul liberal al economiei și comerțului la etapa actuală  ucide producătoriii autohtoni. Rețelele de supermarketuri, controlate din afara țării, promovează interesele importatorilor și prin politica dură de discount-uri exorbitante discriminează furnizorii locali, mai ales pe cei din sectorul agroindustrial.

Potrivit lui Slusari, guvernarea. din păcate, nu acționează, chiar dacă producătorii autohtoni demult bat alarma. Nici  măcar nu controlează respectarea normei legale, care prevede că minimum 50 % din produsele agroalimentare pe rafturi ar trebui să fie de origine moldovenească.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII